موزه زیر دریایی cannes با شش مجسمه عظیم الجثه

با هدف جلب توجه عموم به دریا به عنوان زیست کره ای آسیب پذیر، محل زیرساخت های دریایی بلا استفاده زیر آب، اکنون به نمایشگاهی از مجسمه های عظیم تبدیل شده است.

به گزارش گالری آنلاین، jason decaires taylor موزه زیر دریایی در نزدیک سواحل cannes، فرانسه ساخته است که اولین پروژه او در دریای مدیترانه به شمار می رود. این موزه که در اول فوریه 2021 افتتاح شد شامل 6 مجسمه به ارتفاع بیش از دو متر (6 فوت) با وزن 10 تن است که در عمق دو تا سه متری (6 تا 10 فوت) دریا نصب شده اند. این آثار هنری بر روی بستری از شن های سفید و در میان علفزارهای دریایی در حرکت posidonia در قسمت جنوبی حفاظت شده جزیره sainte-marguerite قرار گرفته اند.

ساخت موزه زیر دریایی که با بودجه شهرداری cannes و به سفارش david lisnard، شهردار آن منطقه انجام گرفت بیش از 4 سال به طول انجامید. آب های زلال و شفاف، این موزه را که در نزدیکی ساحل قرار داشته و در حال حاضر برای غواصان با رعایت فاصله اجتماعی آزاد است در بر گرفته است.

این هنرمند در توضیحات خود می گوید: "این شش اثر هنری بر اساس پرتره های اعضای جامعه محلی ساخته شده اند که طیف وسیعی از سنین و حرفه ها را در بر دارد. به عنوان مثال، maurice، ماهیگیر 80 ساله، در کنار anouk، دانش آموز 9 ساله دبستانی دیده می شود.

ابعاد چهره ها بسیار بزرگ بوده و از 2 بخش تشکیل شده است که بخش خارجی آن به نقاب شباهت دارد. داستان نقاب ها با پیشینه جزیره که به محل زندانی شدن مردی با نقاب آهنین شهرت دارد، در ارتباط است. در عین حال شهر cannes به واسطه برگزاری جشنواره فیلم که سالانه در آن شهر برگزار می شود و به دلیل ارتباطش با هنرهای نمایشی از معروفیت برخوردار است.

نقاب دو نیم شده نیز کنایه از خود اقیانوس است. یک نیمه از نقاب قدرت و سرسختی و نیمه دیگر آسیب پذیری و زوال را نشان می دهد. هنرمند، هدف از پروژه اش را جلب توجه عموم به دریا به عنوان زیست کره ای که آسیب پذیر بوده و نیاز مبرم به محافظت دارد بیان کرده است و، می گوید: "از خشکی، سطح اقیانوس را یا ساکن و آرام و یا قدرتمند و با عظمت می بینیم و آنچه که از خشکی می بینیم چشم اندازی از نقاب دریا است. با این وجود زیر آب اکوسیستمی آسیب پذیر و کاملاً متعادل حاکم است. که در طول سالها و به طور مداوم توسط فعالیت های انسانی تخریب و آلوده شده است."

محل نصب مجسمه ها قبلاً محل زیرساخت های دریایی بلا استفاده بود. بخشی از این پروژه به پاکسازی کامل محل یعنی از بین بردن زباله های دریایی از قبیل موتورهای از کارافتاده و لوله ها اختصاص یافت تا فضایی مناسب برای نصب مجسمه هایی که مواد سازنده آن ها برای جذب جانوران و گیاهان دریایی دارای PH خنثی است، ایجاد شود.

در حال حاضر جهت حفظ امنیت غواصان و جلوگیری از آسیب دیدن گیاهان دریایی توسط لنگرها عبور و مرور قایق ها در این محل ممنوع است.

logo-samandehi