از داستان های علمی تخیلی تا نگاه سورئال به فضاهای داخلی

طراحی ساختمان مسکونی "neo-chemosphere" با الهام از داستانهای علمی تخیلی دهه 1960 توسط استودیو zyva و charlotte taylor آغاز شد.

به گزارش گالری آنلاین، استودیو anthony authié و maison de sable’s charlotte taylor پروژه مسکونی ‘neo-chemosphere را در پاسخ به مناظر رویایی دنیای خیالی طراحی کرده اند. این پروژه دومین همکاری آنها پس از پروژه villa ortizet، بشمار می رود، مجموعه ای سورئال از فضاهای داخلی و مونوکروم به رنگ سبز که در میان بستری سنگی و فرسوده به چشم می خورد. پروژه مسکونی "neo-chemosphere" در تجلیل از معمار آمریکایی john lautner که اثرش به سبک مید سنچری (میانه قرن) در لس آنجلس، بشقاب های پرنده و خانه های فوق مدرن عصر فضا را تداعی می کند، طراحی شده است. این دو طراح در پاسخ به بحران COVID-19 همراه با تغییرات گسترده آب و هوایی، دنیای فرا انسان مداری (post-anthropocentric) را مجسم می کنند. در دنیای غیر واقعی، خانه ای مسکونی به سبک lautner در دنیایی اسرار آمیز صورتی رنگ ظاهر می شود. این دو طراح مستقر در پاریس برای کانتکست و بستر (Context) خود در محلی در امتداد سواحل calanques مارسی، به دنبال مکانی باستانی در ماورای عالم خاکی فرضی بودند.

استودیو zyva studio و charlotte taylor در پروژه مسکونی neo-chemosphere خانه ای هشت ضلعی بر روی ستون بتونی و در میان صخره های صورتی رنگ رویاگونه و ماورائی طراحی کرده اند که قطر آن به 14 متر می رسد. فضای داخلی کاملاً با رزین سفید پوشش داده شده که کنتراست شدیدی با محیط صورتی رنگ اطراف خود ایجاد کرده است. این مکان فضای کاملا آرام خود را حفظ کرده و ذهن خیال انگیز انسان را به تعامل با بافت و بستر (context) فرا انسان مدار (post-anthropocentric) خود دعوت می کند.

استودیو zyva studio و charlotte taylor در طراحی ساختمان مسکونی neo-chemosphere برای تفکیک فضای داخلی از دیوارهای جدا کننده درکمترین حد ممکن استفاده کرده و در عوض، با تغییر ارتفاع و بلند سازی فضای داخلی محدوده بخش های مختلف ساختمان را مشخص کرده اند. اتاق خواب بالاتر از فضای نشیمن طراحی شده که از طریق صفحه نازکی از کرکره ها فضای نشیمن را می توان دید. تفکیک و تقسیم بندی دقیق ساختمان هشت ضلعی به همراه نورگیرهای سقفی دایره ای تاثیری دو چندان در لی آوت (طرح بندی) ساختمان می گذارد. این نوع از زبان معماری تعادلی بین مدرنیست (نوگرایی) و سبک علمی تخیلی برقرار می کند، که از یک سو به استراحتگاه کالیفرنیا و از سوی دیگر به پناهگاه شیطانی اشاره دارد. بنا به اظهارات این تیم پروژه مسکونی neo-chemosphere از جلوه های بصری سینمایی اواسط دهه 70 الهام گرفته شده است. فیلم های بیگانه، 2001: ادیسه فضایی، جنگ ستارگان یا رولربال از جمله فیلم هایی هستند که الهام بخش اصلی آنها در خلق این پروژه بوده است.

logo-samandehi