اتمام پلازای انستیتوی فناوری kanagawa در ژاپن توسط junya.ishigami

در سال 2008، استودیوی معماری ژاپنی junya.ishigami+associates با مدیریت junya ishigami، کارگاه آموزشی KAIT در انستیتوی فناوری kanagawa را به اتمام رساند. در همان سال، از این استودیوی معماری خواسته شد تا طرح هایی را برای پلازا نیمه باز و انعطاف پذیر که در مجاورت و مکمل ساختمان جدید باشد، ارائه دهد. معماران با مد نظر قرار دادن معنای انعطاف پذیری و بررسی مفاهیم فضای نیمه باز در بافت محوطه دانشگاه کار خود را آغاز کردند.

به گزارش گالری آنلاین، از آنجایی که دانشجویان برای گذراندن وقت آزاد خود فضای زیادی در محوطه عمومی در اختیار ندارند، استودیو معماری junya.ishigami+associates تصمیم گرفت تا توجه خود را بر روی طرح انعطاف پذیری متمرکز کند تا از کاربردهای متنوعی برخوردار باشد. برای مثال، فضای جدید این امکان را برای دانشجویان فراهم می کند تا روی زمین نشسته و با یکدیگر صحبت کرده، غذا بخورند و یا حتی برای خواب نیمروزی دراز بکشند. از سوی دیگر باشگاه های ورزشی می توانند قبل از شروع مسابقات از این فضا برای انجام تمرینات کششی خود استفاده کنند یا حتی در رویدادها و جشنواره های مختلف دانشگاه بعنوان نمایشگاه مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی با نصب غرفه در این فضا می توان آنجا را به بازاری فعال نیز تبدیل کرد.

این طرح به جای نحوه استفاده از فضا، بر نحوه استفاده از زمان تاکید دارد. طبق توضیحات junya ishigami زمانی که تأکید بر نحوه استفاده از فضا مطرح باشد، رسیدن به هدف مورد توجه است. اما در صورتیکه تاکید بر نحوه استفاده از زمان باشد، تمرکز بررسیدن به هدف جای خود را به تمرکز بر تجارب فیزیکی می دهد، اگرچه رسیدن به هدف نیز تا حدی هر چند ضعیف به قوت خود باقی می ماند.

اگرچه پلازا کل محوطه را اشغال کرده است، اما از اختلاف ارتفاع 2 متری (6 فوت) که بین پلات و سایر قسمت های محوطه دانشگاه وجود دارد، بهره برده است. حفظ ارتفاع سقف پلازا تا کمترین حد ممکن باعث شده است تا با محیط پیرامون خود ادغام شود. 4 دیوار که دور تا دور پلازا را احاطه کرده است، سقف آهنی بسیار بزرگ و بدون ستون را حمایت می کند. انحنای سقف به موازات انحنای تورفتگی های کف آن بوده که با اتصال این دو المان در فاصله دور خط افق در فضای داخل ایجاد می شود.

سقف کوتاه پلازا باعث روشنایی بیشتر اطراف آن شده در حالیکه قسمت های دیگر از روشنایی و نور کمتری برخوردار هستند. سایه روشن ایجاد شده در طول روز و بسته به شرایط جوی تغییر می کند. سقف بنا از 59 دهانه (دریچه) ساخته شده که کاملا بدون حفاظ بوده و در معرض باد و باران هستند. در روزهای بارانی، آب باران از این دهانه (دریچه ها) وارد محوطه شده و ستون هایی از باران و فضایی کاملا مه آلود ایجاد می کند. انعکاس صدای بارش باران در فضای داخل و نمایی از قطرات باران تاکید بیشتری بر پلازا بعنوان چشم اندازی پیوسته در حال تغییر دارد.

logo-samandehi