طراحی موزه هنر WAVE در چین توسط استودیو معماری LACIME ARCHITECTS

شرکت معماری LACIME ARCHITECTS نمایشگاه بزرگی را با کاربری متعدد بنام "Shimao · The Wave" در منطقه جدید Binhai، واقع در ساحل شرقی Tianjin چین، به پایان رسانده است. این پروژه با تلفیقی از برنامه سرگرمی، "سرگرم آموزی" و فرهنگی در یک موزه هنری متاثر از "موج" متمرکز شده که با استفاده از طراحی پارامتریک و جدیدترین فناوری BIM ساخته شده است.

به گزارش گالری آنلاین، شرکت معماری LACIME از این سایت وسیع واقع در مرکز اقتصادی Bohai، در مجاورت پارک موضوعی Aircraft Carrier در منطقه Tianjin Binhai و پارک فرهنگی Matsu، نهایت بهره را برده است. طراحی کل منطقه از کانسپت "نقطه، خط و سطح برای خلق توالی فضایی شهری معاصر از انسان، دریا و آسمان" تبعیت می کند. موزه هنر بر روی موضوع آب تمرکز داشته و فرم آن نیز به موج شباهت دارد که تعاملی بین ساختمان و طبیعت برقرار می کند.

کل فضای نمایشگاهی در سه بخش اصلی کاربردی موج (موزه هنر)، سالن نمایش رو باز و فضای عمومی طراحی شده است که هر یک با ساحل اطراف مرتبط است. ساختمان از تپه های ماسه ای و دریایی جدا شده و مانند یک سازه فضایی شناور در بالای دریا بنظر می رسد. در محل اتصال ساختمان سه تراس در فضای باز و مشرف به دریا وجود دارد که بازدیدکنندگان می توانند در آنجا حین لذت بردن از مناظر و آوای طبیعت کاملاً احساس آرامش کنند.

در پوسته (نمای) ساختمان از طراحی یکپارچه پارامتریک استفاده شده است. چیدمان ظریف صفحات آلومینیومی فلس مانند باعث شده است تا نمای ساختمان بتواند نور خورشید را از زوایای مختلف و در زمان های متفاوت منعکس کند. تابش نور بازتابیده از استخر اطراف ساختمان چشم انداز فوق العاده زیبایی را خلق می کند. فضای بدون ستون ساختمان با ارتفاع بیش از 30 متر به علت افزایش ارتفاع ساختمان و تقسیم آن به 3 بخش که بر میزان فشار وارد آمده در هر جهت تعادل برقرار می کند، از سازه های پوسته ای نازک ساخته شده است.

فناوری BIM (مدل‌سازی اطلاعات ساختمان) بر روی صفحه آلومینیومی فلس مانند بکار گرفته شده که نصب بیش از 13 هزار قطعه در نمای ساختمان را ممکن ساخته و بافت مارپیچی موزونی را ایجاد کرده است. نمای واقعی-مجازی توازن کاملی در عایق سازی حرارتی و استفاده مناسب از نور طبیعی روز ایجاد کرده است. کلیه دستگاه های الکترومکانیکی در زیر زمین نصب شده و سقف و نمای ساختمان طرحی یکپارچه ایجاد کرده است. این طرح به واسطه این فناوری تحقق پیدا کرده است.

داخل ساختمان، از متریال سقف و صفحه شیشه ای طرح دار تا پنجره های قدی شفاف، همه تعبیری از آب، رایج ترین عنصر طبیعت، در حالت های مختلف هستند که فضای فرهنگی متعادل و آرامی را ایجاد می کنند. سالن طبقه اول فضای دایره ای شکل است که نور از فضای تاریک به سمت پایین می تابد. این لابی با پرده آبی (آبنمای پرده ای) و فولاد ضد زنگ طراحی شده که تجربه ای لمسی-بصری و آرامی را به ارمغان می آورد. نمای داخلی منور طبقه دوم از دیوار های پرده ای بزرگ و سبک شیشه ای که ارتفاع بلندترین آن به 8 متر می رسد، ساخته شده که ورود نور طبیعی به داخل ساختمان، دسترسی به منظره دریا و از بین بردن فاصله بین فضای داخل و بیرون توسط ساختمان را ممکن ساخته است.

logo-samandehi