لبنان؛ سرزمینی پر از تضادهای معماری

زیبایی پنهان سقف های ویران شده لبنان در این مجموعه توسط جیمز کروین به تصویر کشیده شده است.

به گزارش گالری آنلاین، جیمز کروین، عکاس انگلیسی و داستان‌نویس تصویری، بخشی از آخرین کتاب خود را با نام «لبنان متروک» رونمایی می‌کند. مجموعه ای از عکس ها زیبایی معماری محلی را به نمایش می گذارد که در سقف های ویران پنهان شده است.این هنرمند در سفری به خاورمیانه بیش از 30 سقف پیچیده را به تصویر کشید که در رنگ ها و اشکال مختلف میباشند.

این سقف ها - به نام سقف بغدادی - در خانه های بسیاری در سراسر کشور مشاهده میشود. "بغدادی" نام دیوارهای جداکننده سنتی یا در این مورد سقف کاذب است که در این بناهای میراثی - که قدمت برخی از آنها به 130 سال پیش می‌رسد - استفاده می‌شد.سقف بغدادی قبل از پوشیده شدن با گچ تراشه (نوارهای چوبی) ساخته می‌شود و سپس نقاشی می‌شود یا گهگاه به‌عنوان بوم تازه برای قالب‌بندی‌های اضافی، نقاشی‌های دیواری یا آثار هنری استفاده می‌شود.

پس از اولین سفر وی به لبنان و انتشار «لبنان»؛ سری بهشت گمشده، جیمز کروین هدفش این بود که از طریق کمک های مالی به سازمان های میراث فرهنگی و مردم محلی کمک کند و جدیدترین کتاب خود را تکمیل کند که به دلیل همه گیری کرونا به شدت به تعویق افتاد.این پروژه زیبایی سقف‌ها را به تصویر می‌کشد که در خانه‌هایی از شمال تا جنوب پنهان شده است، در حالی که داستانی در پشت هر تصویر وجود دارد تا روایت آن را تکمیل کند.

logo-samandehi