بازتاب بازارهای مشهد در طرح استودیو RVAD

استودیو RVAD یک معماری به یاد ماندنی را در مشهد، ایران متصور است. روش طراحی اولیه که «طاق بهشت» نام داشت، با بررسی تاریخ معماری بازارهای شهر آغاز شد.

به گزارش گالری آنلاین، اهمیت بازارهای شهر در اقتصاد باعث شده تا بازارها نقش مهم و ثابتی در زندگی روزمره مردم ایفا کنند.

مورفولوژی اصلی طرح الهام گرفته شده از بازارهایی است که با عناصری مانند تالار ورودی ایوان مانند تعریف شده اند و مشابه درگاه اصلی، بازدیدکنندگان را به داخل هدایت می کند.طاق ها و ایوان های منفرد در نهایت به ورودی اصلی بازار منتهی می شوند. استفاده از طاق و قوس برای پوشاندن دهانه های بزرگ از دیگر ویژگی های بصری بازارها است.

معماران در استودیوی RVAD بیشتر روستای kang سازمان یافته را به دلیل اهمیت تاریخی و ساختار پلکانی آن که موقعیت جغرافیایی دهکده در دامنه‌های کوه را نشان می‌دهد، مطالعه کردند. شکل گیری بالکن ها در هر خانه در دامنه کوه، که به صورت لایه ای به هم زنجیر شده اند، کمک زیادی به طراحی باغ چندلایه کرده است.

این تیم به دنبال بهبود زندگی اجتماعی بازدیدکنندگان و همکاری با دیگران است، یکی از مهمترین سازه های طراحی آن شهری است که با تولید فضاهای عمومی قابل دسترس و مناسب سروکار دارد. این تیم با توجه به عدم وجود چنین فضاهایی در ایران، تصمیم گرفت فضاهای عمومی و اجتماعی را به چالش معرفی کند و تلاش کند تا یک گزینه ممکن ایده آل را مفهوم سازی کند.ایده اصلی این پروژه ارائه دیدگاهی جدید در فضاهای عمومی شهری است که بسیاری از شهرهای ایران مانند مشهد به آن نیاز مبرم دارند.

logo-samandehi