نگاهی به چاپ سه‌بعدی در صنعت تولید مبلمان

چاپ سه‌بعدی، ساده‌سازی و کاهش هزینه طراحی مبلمان را با سرعت و دقت بسیار بالا انجام می‌دهد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، آیا می توانید تصور کنید که بتوانید با لمس یک دکمه یک قطعه مبلمان را طراحی کنید و آن را تنها در چند ساعت آزمایش کنید؟ این ممکن است زودتر از آنچه ما فکر می‌کنیم به یک رویه رایج تبدیل شود؛ عصری که در آن چاپ سه بعدی دنیایی از امکانات خلاقانه را باز می‌کند که فراتر از مرزهای طراحی سنتی است. مبلمان هنوز با استفاده از روش‌های مرسوم به‌طور انبوه تولید می‌شوند اما چاپ سه‌بعدی می‌تواند این صنعت را تغییردهد.

مفهوم ساده است: یک طرح دیجیتال با استفاده از نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی ایجاد می‌شود سپس لایه به لایه، به شکل یک جسم فیزیکی چاپ می‌شود و اشکال هندسی پیچیده را به نمایش می‌گذارد. شاید به جرات بتوان گفت این یک نوع کاملاً جدید از صنایع‌دستی دیجیتال است.

چاپ سه بعدی، ساده‌سازی و کاهش هزینه طراحی مبلمان را با سرعت و با دقت بسیار بالا انجام می‌دهد. معماران و طراحان آزادی تجربه اشکال و سبک‌های جدید را دارند و اغلب منجر به طرح‌های پیچیده‌ای می‌شوند که تولید آن‌ها با قالب‌های سنتی غیرممکن است. در تولید چاپ سه بعدی می‌توان از مواد بازیافت شده استفاده کرد؛ قطعات مبلمان را می‌توان در مقادیر کم یا به صورت آنی تولید کرد که کاهش ضایعات را به دنبال دارد. همچنین توانایی ایجاد فایل‌های دیجیتال از راه دور و تولید محلی می‌تواند انتشار کربن را با قطع انتقال طولانی مدت کاهش دهد.

در گزارش زیر به بررسی مجموعه‌ای از طرح‌ها برای الهام بخشیدن به معماران و طراحانی که در دنیای مبلمان پرینت سه‌بعدی تحقیق می‌کنند، می‌پردازیم.

صندلی کمان توسط معماران زاها حدید

صندلی کمان با الهام از ساختارها در طبیعت طراحی شده است. این صندلی با الگوهای فضایی پیچیده و شیب رنگی خود، از تعریف معمولی مبلمان فراتر رفته و نشان می دهد که چگونه طراحی تخیلی می تواند طراحی مبلمان را تغییر دهد.


مجموعه کویر توسط استودیوNYXO

طراحی مجموعه کویر با الهام از تپه‌های فسیلی صحرای ابوظبی شکل گرفته است. لایه‌بندی پرینت سه‌بعدی جدول را درست می‌کند به همان صورتی که لایه‌بندی شن و ماسه در طول زمان فسیل‌هایی را ایجاد می‌کند. چاپ با فوم PLA ، مشتق شده از منابع تجدید پذیر و ارگانیک با اشکال هندسی به شکل خلاقانه طراحی شده است.


مبلمان Gradient توسط فیلیپ آدواتز

مبلمان Gradient مجموعه‌ای از اشیاء کاربردی را به نمایش می‌گذارد که از زیبایی‌شناسی و رنگ الهام گرفته شده‌اند. این مجموعه دارای نیمکت‌ها، صندلی‌ها و گلدان‌هایی است که با استفاده از فرآیند چاپ سه‌بعدی پیشرفته بتن ساخته شده‌اند که شامل افزودن رنگ به مواد هنگام عبور از نازل است. این مبلمان به یک طرح رنگ مسحورکننده تبدیل می‌شود که نمی‌توانست از طریق روش‌های رنگرزی سنتی به دست آید.


مجموعه مبلمان توسط فیلیپ آدواتز

این سری مبلمان شامل دو مبل بزرگ، دو صندلی و یک نیمکت به طول ۷.۳ متر برای مشتری خصوصی طراحی شده است. قطعات مستقل از بتن پرینت سه بعدی بر اساس سیمان سفید برای محیطی دائمی در فضای باز ساخته شده‌اند. از آنجایی که بتن اغلب به تقویت نیاز دارد، آدواتز با استفاده از ترکیبی از میله‌های الیاف شیشه و مواد نساجی کربنی که به طور یکپارچه در طرح ادغام شده بودند، یک استراتژی نیمه اتوماتیک سفارشی ایجاد کرد که به طور یکپارچه در طرح ادغام شده بود و ثابت کرد که موثر و با کارایی بالا است.


میزهای پریماورا توسط استودیوNYXO

زیبایی سیال این میزهای مجسمه‌سازی که دنیای گل‌ها و دایره‌ای فصول را تداعی می‌کند، نتیجه یک فناوری جدید مواد است. استودیو NYXO می‌گوید: اشکال ارگانیک و سینوسی با نظم هندسی ترکیب شده‌اند تا نمادی از بازسازی چرخه‌های طبیعی باشند و مواد پایدار مورد استفاده برای میزها را یادآوری کنند. الگوهای هر قطعه که به طرز ماهرانه‌ای از بیوپلاستیک فوم‌دار سبک (PLA) با چاپ سه بعدی ساخته شده‌اند، با ارتفاع تکامل می‌یابند و از پایه به بالا پیچیده‌تر و رنگارنگ‌تر می‌شوند.


مبلمان طبیعت توسط New Raw

سری دوم مبلمان طبیعت بر اساس شکل‌ها و بافت‌های موجودات دریایی طراحی شده و به صورت دیجیتالی از پلاستیک‌های دریایی نوسازی شده، ساخته شده است. این طرح‌ها پرینت سه‌بعدی شامل گلدان‌ها، نیمکت‌ها و صندلی‌ها است که صددرصد دایره‌ای شکل هستند و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی ارائه می‌شوند. هدف ارتقای پایداری و اتصال کاربران به یک مشکل بزرگ زیست‌محیطی، با استفاده از نوآوری‌های فناوری و فرهنگی برای تجسم مجدد اکوسیستمی است که در آن پلاستیک دریایی ماده خام جدیدی برای اقتصاد جدید معرفی شده است.


صندلی مواج توسط گروه MEAN

صندلی مواج استفاده از حداقل مواد از امکانات چاپ سه‌بعدی رباتیک را برای تولید مبلمان سفارشی استفاده کرده است. این شکل بر اساس یک فرم پیوسته با ضخامت تنها شش میلیمتر و با استفاده از پلیمرهای پلاستیکی پیشرفته چاپ شده است. الگوهای مواج علاوه بر راحتی، زیبایی چشم‌نواز آن را نیز تضمین می‌کند.


صندلی ارمیس توسط استودیو New Raw

با پیروی از رویکرد اتلاف صفر، صندلی یکپارچه « ارمیس» با خطوط ساده و ارگونومیک طراحی شده است. این صندلی به صورت رباتیک با یک نخ پلاستیکی مارپیچی ساخته شده است که از هندسه پیروی می‌کند و با استفاده از حداقل مواد، یک بافت گرافیکی منحصر به فرد بر روی سطح خود ایجاد می‌کند. صندلی‌های پرینت سه‌بعدی از مواد زائد خود New Raw ساخته شده‌اند و آن‌ها را به اشیایی بادوام، باکیفیت و منحصربه‌فرد تبدیل می‌کنند که می‌توانند بارها و بارها تا زمانی که به پایان عمرشان برسند، دوباره استفاده شوند.

logo-samandehi