نگاهی به کاریکاتورهای فوتبالیست‌های مشهور جهان

کاریکاتور نوعی اثری هنری است که به دلیل ویژگی‌های بصری و اغراق در نمایش اجزای صورت و بدن افراد، به طنز می‌انجامد و در نتیجه از مخاطب قابل نوجهی هم برخودار است. حال اگر این کاریکاتورها به چهره‌های شناخته شده و خصوصا فوتبالیست‌ها و بازیگران تعلق داشته باشد که به واسطه بهره گیری از عنصر شهرت، جذابیتش دوچندان می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، در طرح کاریکاتور، یک چین، یک خط، مبالغه در یک برجستگی یا انحناء، حتی یک نقطه مبین واقعیتی است. از این رو کاریکاتوریست به عنوان مفسری شناخته می‌شود که فرآیند طرح را از محدوده یک پیام آنی و ساده و عینی برمی‌گیرد و به سوی انگیزه‌ای برای تفکر پیش می‌راند. با این همه کاریکاتورهایی که صرفا از پرتره چهره‌ها خلق شده و منتشر می‌شوند، بیش از آنکه موید پیامی باشند، عنصر شهرت را مد نظر قرار می‌دهند.

چنین است که کشیدن کاریکاتورهای فوتبالیست‌ها در همه جای دنیا امری مرسوم و البته پرطرفدار است.

در ادامه، کاریکاتورهایی از چهره‌های محبوب فوتبالی از کشورهای مختلف جهان را مشاهده می‌کنید:

دیه‌گو مارادونا/ یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال که در نظرسنجی‌ فیفا، همراه با پله برنده عنوان برترین بازیکن قرن بیستم شد. مارادونا تیم ملی آرژانتین را با درخشش خود در جام جهانی ۱۹۸۶ به قهرمانی رساند. استعداد، تکنیک، چابکی، دید قوی، پاس‌های دقیق، مهارت در کنترل توپ و دریبل زنی مهارنشدنی مارادونا باعث شده بود تا با وجود قامت کوتاهی که داشت، در فوتبال سرآمد باشد و به او لقب پسر طلایی را بدهند.

پله/ بازیکن سابق فوتبال اهل برزیل بود که در پست مهاجم بازی می‌کرد. او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تمام ادوار تلقی می‌شود و از سوی فیفا لقب «برترین» را گرفته‌ است. پله یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی قرن بیستم بود. کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۹۹ از او به عنوان ورزشکار قرن یاد کرد و نامش از سوی مجلهٔ تایم در فهرست ۱۰۰ شخصیت برجسته قرن بیستم قرار گرفت. پله در دوران بازیکنی خود سه جام جهانی را کسب کرد و رکوردهای بسیاری، از جمله بیشترین گل در تاریخ فوتبال را شکست. از القاب دیگر او «ری» (شاه؛ سلطان) و «پرولا نگرا» (مروارید سیاه) بود.

لیونل مسی/ بازیکن فوتبال آرژانتینی است که برای باشگاه پاری سن ژرمن و تیم ملی آرژانتین در پست مهاجم بازی می‌کند. او تنها بازیکن تاریخ فوتبال است که هفت بار برندهٔ توپ طلا و ۶ بار برنده کفش طلای اروپا شده‌است. او در طول دوران حرفه‌ای‌اش، بیش از ۸۰۰ گل برای باشگاه و کشورش به ثمر رسانده‌، و رکورد بیشترین تعداد گل (۶۷۲) را به عنوان بازیکن برای یک باشگاه (بارسلونا) دارد. مسی با حضور در تیم ملی آرژانتین توانست کاپ جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را به خانه ببرد.

رونالدو/ بازیکن فوتبال اهل پرتغال است که برای تیم ملی پرتغال و باشگاه النصر عربستان به عنوان کاپیتان و در پست مهاجم بازی می‌کند. رونالدو اگرچه روزهای خوبی را در تیم ملی و جام جهانی ۲۰۲۲ پشت سر نگذاشت اما اغلب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تمام دوران شناخته می‌شود. رونالدو بیشتر از هر بازیکن اروپایی دیگر، پنج جایزهٔ توپ طلا و چهار جایزهٔ کفش طلای اروپا را دریافت کرده‌است.

کیلیان امباپه/ بازیکن فوتبال اهل فرانسه است که در پست مهاجم برای باشگاه فوتبال پاری سن ژرمن و تیم ملی فوتبال فرانسه بازی می‌کند. او یکی از بهترین و باارزش‌ترین بازیکنان کنونی فوتبال جهان است و به دلیل استعداد، توانایی‌های دریبل‌زنی، سرعت و شتاب زیاد و گل‌زنی به شهرت رسید. او رکورددار بیشترین گل تاریخ باشگاه پاری سن ژرمن است. پاری سن ژرمن ابتدا امباپه را در فصل ۱۸–۲۰۱۷ به صورت قرضی در اختیار گرفت و سپس با پیشنهاد ۱۸۰ میلیون یورویی او را جذب کرد تا بعد از انتقال ۲۲۰ میلیون یورویی نیمار به همین تیم، دومین انتقال گران‌قیمت تاریخ فوتبال شود.

نیمار / بازیکن فوتبال اهل برزیل است که برای باشگاه پاری سن ژرمن و تیم ملی برزیل در پست مهاجم بازی می‌کند. او یکی از بهترین بازیکنان جهان و از بهترین بازیکنان برزیلی تمام ادوار به شمار می‌رود که با توانایی بالای گلزنی و مهارت‌های دریبل تکنیکی و کنترل توپ در فوتبال به شهرت رسید. او یکی از چهار بازیکنی در فوتبال است که در سه باشگاه مختلف، بیش از ۱۰۰ گل را برای هر باشگاه به ثمر رسانده است. نیمار از پردرآمدترین ورزشکاران جهان است. مجله تایم در سال ۲۰۱۷، او را جزو ۱۰۰ شخصیت تأثیرگذار جهان معرفی کرد.

کریم بنزما/ بازیکن فوتبال اهل فرانسه است که در پست مهاجم و به عنوان کاپیتان برای باشگاه رئال مادرید در لا لیگا بازی می‌کند. بنزما به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین مهاجمان نسل خود، یک مهاجم خلاق و پرکار شناخته می‌شود که به دلیل توانایی خارق‌العاده‌اش در گلزنی و همچنین مهارت‌های فنی، بینش و تطبیق‌پذیری در زمین شهرت دارد. او دومین گلزن برتر تاریخ رئال مادرید و رکورددار بیشترین پاس گل در این باشگاه است. بنزما ۲۴ جام با رئال مادرید کسب کرده‌است.

سوارز / بازیکن فوتبال اهل اروگوئه است که برای باشگاه فوتبال گرمیو در سری آ برزیل بازی می‌کند. سوارز یکی از بهترین بازیکنان نسل خود در جهان و نیز یکی از بهترین مهاجم نوک‌های تاریخ فوتبال به شمار می‌رود. او بیش از ۵۰۰ گل را در رقابت‌های باشگاهی و ملی به ثمر رسانده و پس از لیونل مسی و سزار رودریگز، سومین گلزن تاریخ باشگاه بارسلونا است. او در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ به عنوان بهترین گلزن، کفش طلای اروپا را دریافت کرد، درحالی‌که در سال ۲۰۱۶ بالاتر از لیونل مسی و کریستیانو رونالدو بهترین گلزن لا لیگا اسپانیا شده بود.

زلاتان ابراهیموویچ/ بازیکن فوتبال اهل سوئد است که در پست مهاجم برای باشگاه میلان بازی می‌کند. در پیشینهٔ ورزشی‌اش، عضویت در باشگاه‌های بزرگ جهان همچون یوونتوس، اینترمیلان، بارسلونا، پاریس سن ژرمن، منچستریونایتد، آژاکس و نیز تیم ملی سوئد وجود دارد. ابراهیموویچ یکی از بهترین بازیکنان تمام ادوار فوتبال و از بهترین مهاجمان دوران خود به‌شمار می‌رود. او همچنین در کنار لیونل مسی، کریستیانو رونالدو، روبرت لواندوفسکی و لوییس سوارز یکی از پنج بازیکن کنونی جهان است که بیش از ۵۰۰ گل باشگاهی و ملی را در کارنامهٔ خود دارند.

دیوید بکام/ بازیکن سابق فوتبال اهل انگلستان که در دوران حرفه‌ای فوتبال خود در پست هافبک برای تیم‌های باشگاهی همچون منچستر یونایتد، رئال مادرید، لس آنجلس گلکسی، آ.ث. میلان، پاری سن ژرمن و نیز تیم ملی فوتبال انگلستان بازی می‌کرد. بکام از سال ۱۹۹۶ درحالی که ۲۱ ساله بود به تیم ملی انگلستان دعوت شد و مجموعاً در ۱۱۵ بازی ملی به میدان رفت. او شش سال کاپیتان انگلیس بود و سه جام جهانی و نیز دو جام ملت‌های اروپا را تجربه کرد. بکام همواره یکی از پردرآمدترین فوتبالیست‌های جهان و یک مدل تبلیغاتی سودآور برای برندهای بزرگ جهان محسوب می‌شود.

روبرتو باجو/ بازیکن سابق تیم ملی ایتالیا. باجو در سال ۱۹۹۳ به عنوان مرد سال فوتبال اروپا انتخاب شد و جایزهٔ توپ طلای اروپا را کسب کرد. ظرافت بازی و تکنیک‌های نرم باجو هر فوتبال دوستی را به تحسین او وامی‌داشت. از دست دادن پنالتی سرنوشت ساز مقابل تیم ملی برزیل در فینال جام جهانی و شکست این تیم، همواره از لحظه های تلخ این بازیکن مطرح است.

رونالدینیو/ بازیکن فوتبال پیشین برزیلی است که در پست هافبک تهاجمی یا مهاجم، برای باشگاه‌های بارسلونا و آث میلان، و تیم ملی برزیل بازی می‌کرد. رونالدینیو را یکی از بهترین بازیکنان نسل خود و حتی تاریخ فوتبال می‌دانند که در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، دو بار پیاپی از سوی فیفا به بازیکن سال فوتبال جهان برگزیده شد. نام او در فیفا ۱۰۰ (لیستی از بهترین بازیکنان ادوار فوتبال به انتخاب پله) و موزه مشاهیر فوتبال برزیل قرار گرفته‌است.

logo-samandehi