نگاهی به مجسمه‌هایی که در سوراخِ سوزن جانمایی شده

ویلارد ویگان یکی از هنرمندان معاصر است که با سازه‌های بسیار کوچک و عجیبش در دنیای هنر مطرح شده است. طبق رکوردهای جهانی گینس، طول اثری از او با عنوان جنین انسان ۰.۰۷۸۲۲ میلیمتر و عرض آن ۰.۰۵۳۸۸ میلیمتر ارزیابی شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، در دوران کلاسیک و در مقاطعی که سبک‌ها و جریانات هنری هنوز به اثبات نرسیده بودند، هنر معنا و مفهومی تا حدودی متفاوت داشت. نقاشی‌ها به شدت رئالیستی بودند و مجسمه‌ها در ابعاد بزرگ و بسیار بزرگ ساخته می‌شدند. رئالیست یا همان واقعگرایی تا آن حد اهمیت داشت که با ابداع عکاسی، نقاشان برای تداوم حیات این هنر دچار نگرانی شدند. در عصر کلاسیک هرآنچه به عنوان نوآوری و خلاقیت رخ می‌داد، اعمال و ابداعاتی بود که در چهارچوب قواعد از پیش تعیین شده به وقوع می‌پیوست و نه بیشتر! حتی هنرمندان آوانگارد هم برای خلق آثار نوگرایانه درگیر قواعد و چهارچوبها بودند و تلاش داشتند در همان ساختار به آفرینش آثار هنری بپردازند. اما با گذشت سال‌ها و دهه‌ها، تعاریف بر اساس امکانات ایجاد شده و تفکرات جدید، دچار تغییر شدند. حال دیگر هنرمند برای خلق آثار هنری امکانات بسیار در اختیار دارد. مدتهاست هنرها درگیر مرزبندی‌های مرسوم گذشته نیستند و نوآوری و انجام کارهای نوگرایانه هیچ قاعده دست و پاگیری ندارد. البته بنا به شواهد و اخبار باید گفت هنرمندان غیرایرانی نسبت به فعالان داخلی قدرت خلاقیت بیشتری از خود بروز می‌دهند. این را می‌توان در نمایشگاه‌های و رویدادهای متعدد خارجی دید. کافی است به خبرگزاری‌ها و سایت‌های خارجی مراجعه کنیم و به شکل مجازی، نمایشگاه‌ها و عکس‌های آثار را دنبال کنیم؛ تا اصل ماجرا را دریابیم.

«سی. ان. ان» به تازگی گزارشی را منتشر کرده که مربوط به نمایشگاهی جالب از مجسمه‌های میکروسکپی ویلار دویگان است. به گفته خبرنگار «سی. ان. ان» این آثار آنقدر کوچکند که در سوراخ سوزن قرار می‌گیرند.

نمایشگاه «شاهکارهای میکروسکوپی» در سالن «Wollaton» واقع در شهر ناتینگهام (در شمال انگلستان) در حال برگزاری است و مخاطبان می‌توانند تا ماه اکتبر (مصادف با مهرماه ۱۴۰۲) به طور رایگان از آثار نمایش داده شده، دیدن کنند.

ویلارد ویگان کیست؟

ویلارد ویگان زاده ۱۹۵۷ یکی از مجسمه‌سازان مطرح بریتانیا است که به ساخت آثار بسیار کوچک شهرت دارد. جالب اینکه آثار او معمولا به اندازه سر یک سوزن هستند یا در نهایت روی یک سنجاق قرار می‌گیرند. آنطور که می‌گویند یک مجسمه کوچک و منفرد ویگان به اندازه ۰٫۰۰۵ میلیمتر باشد.

نگاهی جزیی‌تر به رکوردهای اعجاب‌انگیز ویلارد ویگان

اولین مجسمه دست‌ساز و رکوردشکن ویلارد ویگان در سال ۲۰۱۳ ساخته شد و در نمایشگاهی در معرض دید عموم گذاشته خواهد شد، یک موتور سیکلت است که از طلای ۲۴ عیار ساخته شده.

او در سال ۲۰۱۷ نیز با ساخت مجسمه‌ای از جنین انسان دوباره رکورد شکست. این اثر از الیاف فرش خود ساخته و در یک تار توخالی از موهای ویگان قرار داده شده است. طبق رکوردهای جهانی گینس، طول این سازه بسیار کوچک ۰.۰۷۸۲۲ میلی متر )کمی بیش از ۰.۰۰۳ اینچ) است و عرض آن ۰.۰۵۳۸۸ میلی متر (کمی بیش از ۰.۰۰۲ اینچ) ارزیابی شده است.

جزییاتی از نمایشگاه میکروسکپی ویلارد ویگان

نمایشگاه آثار هنری میکروسکوپی ویلارد دویگان با عنوان «دنیای ناپدید» شامل بیست مجسمه از اوست.

به گفته خبرگزاری «سی. ان. ان» جدیدترین نمایشگاه ویلارد ویگان شامل تصویری از عیسی و ۱۲ حواری در صحنه کتاب مقدس است که آن را با نام «شام آخر» می‌شناسند. مجسمه‌های ویلیام شکسپیر، آلبرت انیشتین و شخصیت‌های خیالی پینوکیو و رابین‌هود از دیگر آثار این نمایشگاه هستند. او همچنین به بازسازی اثری از هنرمند هلندی یوهانس ورمیر در ابعاد کوچک پرداخته که «دختری با گوشواره مرواردید» نام دارد.

ساخت تابلوی شام آخر اثر داوینچی توسط ویلارد ویگان در کوچکترین سایز ممکن


چهار اثر هنری که قبلا دیده نشده‌اند نیز در این رویداد به نمایش گذاشته می‌شوند که بخشی از مجموعه «دنیای ناپدید» این هنرمند را تشکیل می‌دهند. هدف ویلارد ویگان از ساخت آثار و برگزاری نمایشگاهی از آثارش انعکاس تنوع زیستی در خطر و ترویج پتانسیل‌هایی برای حفاظت از آن‌هاست.

توضیحات مدیر برنامه‌های ویگان درباره «دنیای ناپدید»

جان باودن (مدیر برنامه‌های ویگان) درباره نمایشگاه «دنیای ناپدید» به «سی. ان. ان» گفت: ما هنر را به پیامی درباره چیزهای کوچک در دنیایی که در حال ناپدید شدن است، متصل می‌کنیم. و اینکه دوست داریم مردم بیایند و نمایشگاه را ببینند و به این درک برسند که کوچکترین موارد در زندگی، می‌توانند بزرگترین تاثیر را بر پیرامون ما داشته باشند.

بازسازی تابلوی مشهور یوهانسورمیر با عنوان «دختری با گوشواره مرواردید» در قالب اثری میکروسکوپی


جان باودن در ادامه گفته است: آثار ویلارد کوچکترین سازه‌های هنری هستند که هرکسی تا به حال دیده است.

او تاکید کرده: امیدوارم این آثار بسیار کوچک بزرگترین تأثیر را روی مخاطبان داشته باشند.

جان باودن امیدوار است نمایشگاه «دنیای ناپدید» جامعه و جنبشی را برای» ایجاد تغییر در دنیای تنوع زیستی» تشکیل دهد.

مرد مورچه‌ای ساخته‌ای دیگر از ویلارد ویگان


توضیحاتی درباره آثار میکروسکپی ویلارد ویگان/ مژه برای قلم مو وضربه‌هایی هماهنگ با ضربان قلب

برای ساخت آثار هنری میکروسکوپی، ویگان ابتدا نیاز به ساخت ابزارهای فوق العاده کوچک دارد. این هنرمند به «سی. ان. ان» گفت: اینها معمولا از سوزن‌های تیز شده طب سوزنی، تکه‌های الماس شکسته شده و قطعات بسیار ریز و اصطلاحا میکروسکپی ساخته می‌شوند.

ویگان در ادامه مجسمه‌های خود را با مژه نقاشی می‌کند و باید بین هر ضربان قلبش کار کند؛ زیرا در زیر میکروسکوپ ضربان قلب باعث حرکت انگشتان می‌شود و اصلاح یک اشتباه ممکن است کمی طول بکشد.

تندیس میکروسکوپی آلبرت انیشتین دانشمند و فیزیکدان


اهمیت سلامت جسم و ذهن برای خلق آثار میکروسکوپی

ویلارد ویگان برای ادامه سبکش، بسیار از خود مراقبت می‌کند و حتی رژیم غذایی درستی را در دستورکار قرار داده است. او زیاد آب می‌نوشد و بدن خود را در شرایط خوب و نرمالی نگاه می‌دارد. او می‌گوید این فرآیند پرزحمت است به این دلیل که شما باید مهارت خود را تمرین دهید.

او می‌گوید: من باید بدن، ذهن و حتی روح خود را تمرین دهم تا شرایط ثابتی داشته باشم و بتوانم با دقت هر چه تمام‌تر به خلق آثار میکروسکپی بپردازم.

ویلارد در توضیحات بیشتر به «سی. ان. ان» گفته است: من به عنوان هنرمند می‌توانم در یک زمان روی چهار یا پنج مجسمه کار کنم و این روند حدود پنج هفته ادامه دارد و طی آن روزی ۱۶ ساعت کار می‌کنم.

ویلارد ویگان در ادامه توضیحاتش گفت: من در واقع حین ساخت از کارم و از آثار لذت نمی‌برم و تنها زمانی که کار به پایان می‌رسد چنین حسی در من وجود دارد و واقعا لذت می‌برم؛ زیرا آن‌ها حین ساخت به من استرس داده‌اند. زمانی که آثار ساخته می‌شوند، شکوه زمانی رخ می‌دهد که دیگران آن‌ها را می‌بینند.

این مجسمه ساز می‌گوید: تنها زمانی مردم از دیدن کارهایم تعجب می‌کنند و با ناباوری را در چهره‌شان می‌بینم اتفاقی خوشحال کننده برایم رخ داده است.

کاراکتر مشهور رابین‌هود در سوراخ سوزن خیاطی


هنر برای ویگان به مثابه «سیستم دفاعی»/ جدال با اوتیسم

ویگان که کارش زمانی به ملکه الیزابت دوم هدیه داده شده بود، مبتلا به «اوتیسم» و نارساخوانی است.

او دراینباره به «سی. ان. ان» گفت: زمانی که به مدرسه می‌رفتم مرا دست‌کم می‌گرفتند و تحقیرم می‌کردند. حتی معلمم می‌گفت تو به هیچ جا نمی‌رسی!

او گفت: تجربیات زندگی‌اش نیروی محرکه‌ای برای هنرش بوده و این روند برای او مانند یک سیستم دفاعی بوده است. این که فردی فاقد توان یادگیری است به این معنا نیست که بگوییم چیزی برای ارائه ندارد.

ویلارد ویگان علاوه بر نمایشگاهش تلاش دارد آثارش را به مدارس ناتینگهام ببرد. او معتقد است این کارهای کوچک اگر به صورت تیمی انجام شوند نتایج بزرگی خواند داشت.

ویگان طی گفتگو با «سی. ان. ان» گفته‌های خود را اینگونه پایان داده است: من از کارم به عنوان صدایی استفاده کردم که نه تنها برای من و با من که با جهان و حتی سیاره زمین هم صحبت می‌کند.

پروژه بعدی ویلارد ویگان چیست؟

ویلارد ویگان برای پروژه بعدی خود قصد دارد ۱۴ شتر ساخته شده در قالب مجسمه‌های میکروسکوپی را در یک سوراخ سوزن قراردهد.

logo-samandehi