فراخوان مسابقه دانشجویی جوایز طراح جوان آسیا

فراخوان سومین دوره با موضوع «آینده‌ی پایدار» همزمان با برگزاری دوازدهمین دوره‌ مسابقات آسیایی اعلام شد.

شرکت رنگ سازی نیپون و ایرانیان با افتخار سومین دوره جایزه طراح جوان آسیا را در ایران برگزار می‌نماید. در این دوره جایزه در دو بخش معماری و طراحی داخلی اجرا می‌گردد. برندگان هر بخش به مسابقات جهانی که امسال به میزبانی ویتنام است اعزام، و در آنجا پس از رقابت با منتخبین ۱۵ کشور آسیایی دیگر، پس از کسب رتبه‌ی نخست آسیایی، برای طی یک دوره‌ی مطالعاتی ۶ هفته ای به دانشگاه هاروارد ایالات متحده اعزام خواهند شد. شرکت در این جایزه فقط برای دانشجویان معماری و رشته‌های وابسته در ایران مجاز و کاملاً رایگان است، لیکن شرکت، بعنوان جایزه کلیه‌ی هزینه‌های اعزام منتخبین به ویتنام و تشریفات حضور در رقابت جهانی را پرداخت خواهند نمود.

مضمون مسابقه:

قالب جایزه در این دوره « آینده‌ی پایدار(a sustainable future) » است. هدف، درک تصور شما از این مضمون در قالب معماری و معماری داخلی است. دریافت آثار فقط فایل دیجیتال است.

طرح ارسالی می‌تواند هر بنایی با هر کاربری در هر شهر یا حتی کشوری باشد. فقط برای بخش طراحی داخلی حداکثر زیر بنا ۲۷۸۷ مترمربع و برای معماری ۴۰/۴۶۸ مترمربع (تقریباً ۴ هکتار) باید مدنظر قرار گیرد.

جایزه‌ی مسابقه:

  • اعزام نفر نخست و برنده‌ی نهایی هر دو بخش معماری و معماری داخلی به مسابقات جهانی ویتنام جهت اقامت موقت(حداکثر یک هفته همراه با نماینده شرکت). در ادامه رقابت با منتخبین جهانی به امید کسب رتبه‌ی نخست(بعنوان نفر نخست کشور ایران و اعزام شده به این مسابقات) و کسب فرصت مطالعاتی در دانشگاه هاروارد ایالات متحده
  • چاپ آثار برندگان در مجله‌ی هنرمعماری
  • انتشار آثار برندگان در پایگاه رسمی ایرانی و بین المللی جایزه و وبسایتهای خبری معتبر همکار با جایزه
  • نکته: نماینده تام الاختیار شرکت نیپون(سرکار خانم مهندس قادری) همراه برندگان اعزام خواهد شد.


داوران مسابقه:

رئیس هیأت داوران: وحید قبادیان

بخش معماری: آرش احمدی، شورش عابد، علیرضا مشهدی میرزا

بخش طراحی داخلی: رضا مفاخر، مجید فتوره‌چیانی، حمید فتوره‌چیانی

معیارهای داوری:

در ایران همزمان با تمام دنیا یکسان است و در رقابت جهانی نیز به همین ترتیب خواهد بود. بنابراین عیناً متن انگلیسی معیارها درج شده است. داوری بخش بین المللی با ۱۴ داور بین المللی بصورت دفاع از آثار در برابر ایشان است. حتما فیلمها و سایت بخش بین المللی را مشاهده نمایید.

ضوابط حضور و روش ارائه آثار:

حضور در این مسابقه انفرادی است.

همکاری با یک معمار حرفه‌ای در قالب مربی(mentor) بلامانع است اما نهایتاً دانشجو به مسابقات آسیایی اعزام خواهد شد.

این مسابقه دو مرحله داوری دارد. مرحله نخست از روی فایل شیتها و در مرحله دوم دفاع از آثار در برابر داوران. در مرحله دوم داوری از فینالیست‌های هر شاخه جهت دفاع از آثار دعوت بعمل خواهد آمد. برنده نهایی پس از این مرحله مشخص خواهد شد و عدم حضور شرکت کننده در جلسه دفاع به معنای انصراف است.

برای حضور در این مسابقه باید فرم ثبت نام + لوح فشرده اثر خود را به دبیرخانه‌ی مسابقه ارسال نمایید.

نیازی به پیش ثبت نام نیست و ارسال اثر تا آخرین مهلت ارسال آثار به مثابه ثبت نام است.

همراه با ارسال اثر باید کپی کارت دانشجویی نیز ارسال شود. این مسابقه فقط برای دانشجویان معماری، شهرسازی و طراحی داخلی + کلیه‌ی گرایش‌های تحصیلات تکمیلی و فعال در تمام انواع دانشگاه‌های ایران است.

دانشجویان لیسانس باید سال دوم به بالا باشند.

داوری این مسابقه نیازی به شیت پرینت شده یا فوم بُرد ندارد.

آخرین مهلت دریافت آثار، تاریخ اعلام شده است و شرکت کنندگان خارج از تهران جهت پست مدارک خود باید زودتر از موعد مقرر اقدام نمایند. ملاک زمان تحویل آثار به پست نیست، بلکه زمان دریافت مرسوله توسط دبیرخانه‌ی جایزه است که نهایتاً باید روز آخرین مهلت تحویل باشد.

از نگارش مبانی نظری بر روی برگه‌ای جداگانه خودداری نمایید. تمام ایده‌ها و نظرات شما باید ترجیحاً روی همان شیت به زبان فارسی نوشته شده باشد.

شیت با طراحی دستی مانعی ندارد اما بهرحال ما منتظر فایل آثار شما هستیم و باید طراحی را اسکن نمایید. (تنها فرم ثبت نام را پرینت، تکمیل و همراه با لوح فشرده و کپی کارت دانشجویی ارسال نمایید.)

مدارک ارسالی جهت پروژه باید حداکثر ۴ شیت ۵۰ در ۷۰ عمودی (بصورت فایل کپی شده روی سی دی) باید باشد.

  • از صحت ضبط و باز شدن لوح فشرده‌ی خود اطمینان حاصل نمایید.
  • تمام فایل‌ها را روی سی دی با فونت انگلیسی(و نه حروف فارسی) نام‌گذاری نمایید. بهترین روش استفاده از اعداد است.
  • طراحی و ترتیب قرارگیری مطالب در شیت‌ها بر عهده‌ی معماران است.
  • چگونگی، چرایی و چه چیزی بودن اسناد طرح بسته به نظر معمار است. برای مشاهده‌ی نمونه حتماً شیت برندگان سایلان پیش و بخش جهانی جایزه را بررسی کنید.
  • لازم است نقشه‌ها دارای کیفیت چاپ بالایی باشند که برای این امر توصیه می‌گردد در حین طراحی، کیفیت خود را بر روی رزولوشن ۳۰۰dpi تنظیم نمایید و از تکنیک‌های پست پروداکشن، برای ارتقای کیفی و تصویرسازی، بهره ببرید. تصویر سازی نباید موجب فریب یا انحراف داوران گردد.
  • ارسال ویدئو و انیمیشن مجاز نیست.

هرگونه اقدامی که منجر به افشای هویت طراحان نزد داوران یا عموم جامعه‌ی معماری گردد، مانند بازنشر تصاویر اثر در فضاهای مجازی یا رسانه‌ها و شبه‌رسانه‌ها به اسم اطلاع‌رسانی، به محض رؤیت توسط دبیرخانه، موجب حذف اثر توسط مسئولین خواهد شد. مسئولیت حفاظت از آثار و عدم نشت آن به فضای رسانه‌ای معماری کشور به جز دبیرخانه، برعهده‌ی طراحان محترم نیز است.

داوران موظف به پاسخگویی بصورت ۲۴ ساعته نیستند. ارتباط گیری با ایشان با هدف طرح پرسش‌ها یا ابراز نظرات حرفه‌ای نیست. خواهشمند است در این زمینه از طریق سیستم چت زنده وبسایت اصلی مسابقه یا ارسال ایمیل به دبیرخانه جایزه اقدام نمایید تا مسائل به صورت هدفمند و شفاف، مطرح و پیگیری شوند.

همکاری با مربیان(mentor) پیشنهادی جایزه بلامانع است. مربیان برتر بزودی معرفی خواهند شد. مربیان دانشجو نیستند، بلکه حرفه مندانی هستند که راهنمای دانشجویان شرکت کننده هستند.

کلیه حقوق آثار متعلق به برگزارکننده است. برگزارکننده موظف به رعایت حقوق طراحان حسب قوانین کشور می‌باشد.

پیرامون موارد پیش بینی نشده: زیبنده‌ی نام این مسابقه، کلمه‌ی ایران است. رعایت قداست این منظومه‌ی ارزشی، وظیفه‌ی کلیه‌ی ارکان مسابقه است. با این حال برای رخدادها و موارد اتفاقی و پیش بینی نشده که موجب برهم خوردن نظم مسابقه گردد، تصمیم نهایی با دبیر مسابقه است. چارچوب قوانین مسابقه، قوانین هنرمعماری و مسائل عرفی کشور در این زمینه ملاک تصمیم خواهد بود.طراحی طرح در حد ایده بوده و نیازی به ارایه نقشه های اجرایی نیست. دانشجویان می توانند برای دیدن نمونه های ارایه شده توسط دانشجویان از سایر کشورهای آسیایی به آدرس سایت اصلی مسابقه مراجعه نمایند.

تقویم مسابقه:

آخرین مهلت تحویل آثار: ۱۰ دی ۱۳۹۸
اعلام نتایج اولیه: ۱۴ دی ۱۳۹۸
جلسه‌ی دفاع از آثار منتخب در حضور داوران(در تهران برگزار خواهد شد) : ۱۹ دی ۱۳۹۸
اختتامیه و اعلام برندگان: دی ۱۳۹۸

با هدف ارتقای سطح حرفه‌ای‌گری در معماری ایران و رعایت حقوق شرکت کنندگان محترم، به اطلاع می‌رساند که تاریخ‌های مذکور به هیچ عنوان تمدید نخواهند شد.


جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت مسابقه مراجعه نمایید.

logo-samandehi