فراخوان مسابقه آزاد ملی طراحی میدان اتریش

فضاهای شهری به عنوان مهمترین عرصه­های حضور و بروز شهروندان، به مثابه آینه­ای از کیفیت زندگی در شهرها دانسته می­شوند. نگاه کالبدی به شهرها و بی­توجهی به ابعاد انسانی و اجتماعی سبب شده که امروزه بسیاری از این فضاها صرفا به محلی برای عبور تبدیل شده و تمایلی در شهروندان برای مکث و تعاملات اجتماعی بر­نیانگیزند. در این میان میدان­های شهری بیش از سایر فضاها اهمیت اجتماعی خود را از دست داده و در عمل به عنوان یک فلکه یا میدان ترافیکی به ایفای نقش می­پردازند. با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به عنوان نتیجه مطلوب و نهایی هر اقدام برنامه­ریزانه یا طراحانه شهری، تغییر نگرش به میدان­ها و هدایت آنها به سوی فضاهایی سرزنده یکی از مهمترین اهدافی است که کمیسیون طراحی شهری در شهرداری منطقه 22 به آن اهتمام می­ورزد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 22 تهران، در این راستا برگزاری مسابقات طراحی شهری در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته و در نخستین گام طراحی میدان اتریش به عنوان یکی از مهم­ترین میدان­های منطقه به فراخوان عمومی گذارده می­شود. کالبد این میدان از یک سو نیازمند ماهیتی جذاب و هم پیوند با نام خود و از سوی دیگر، نیازمند سرزندگی اجتماعی است. قرارگیری میدان اتریش در محل تلاقی دو محور شمالی- جنوبی و شرقی- غربی نقطه تمرکز مناسبی را به وجود آورده که متاسفانه نمی­تواند جذابیت و ارزش بصری مطلوبی را تعریف کند. این میدان که در حال حاضر صرفا به عنوان یک گره ترافیکی عمل می­کند. همچنین نمی­تواند به عنوان مقصدی منفصل برای تردد غیر سواره ساکنان و شهروندان مطرح باشد. وجود نماها و جداره­های متفاوت پیرامون میدان نیز مزید بر علت شده و معنای واحدی برای میدان اتریش و پیرامون آن قابل تعریف نیست.

بر این اساس مسابقه طراحی میدان اتریش با هدف هویت­ رقابتی و حضورپذیری آن تعریف شده و انتظار می­رود شرکت­ کنندگان با ارائه آثار خلاقانه خود بتوانند در طراحی و اجرای یک فضای شهری موفق، مشارکتی فعال با مدیریت شهری در منطقه 22 را تعریف کنند.

اهداف:

• افزایش حضورپذیری شهروندان در میدان و محدوده پیرامونی

• هویت­ بخشی و تشخص به میدان با تاکید بر نام آن

• ایجاد نماد شهری

• توجه به منظر شهری پیرامونی

• بهبود امنیت و افزایش سهولت دسترسی پیاده به میدان و حوزه آن

• توسعه مبتنی بر فعالیت­های متنوع برای گروه­های مختلف اجتماعی

• تبدیل میدان به عرصه­ای برای فعالیت­های شاخص اعم از فعالیت­های ثابت/ متغیر یا اختیاری/ اجتماعی

• مشارکت مردمی در تولید فضاهای عمومی

• سازگار کردن طراحی میدان با نام آن

جوایز:

نفر اول: 600 میلیون ریال
نفر دوم: 450 میلیون ریال
نفر سوم: 300 میلیون ریال

زمان بندی مسابقه:

ثبت نام اینترنتی: 1 تیر الی 31 مرداد 98
مهلت ارسال آثار: 31 مرداد 98
اعلام نتایج داوری: 15 شهریور 98
برگزاری نمایشگاه و اهدا جوایز: 26 شهریور 98

دانلود متن کامل فراخوان: مسابقه آزاد ملی طراحی میدان اتریش.pdf

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فراخوان مراجعه نمایید.

logo-samandehi