نظام جدید پذیرش دانشجوی دکتری از سال آینده اجرا می شود

وزیر علوم با اشاره به تغییر نظام پذیرش دانشجوی دکتری، گفت: از سال آینده پذیرش استاد محور دانشجوی دکتری به صورت پایلوت در چند دانشگاه اجرا می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از پی اچ دی تست، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از سال آینده پذیرش استاد محور دانشجوی دکتری به صورت پایلوت در چند دانشگاه اجرا می‌شود، گفت: اجرای این طرح نیازمند ساختار و بسترهای مناسب است.

وی افزود: پذیرش جدید دانشجوی دکتری هم براساس کنکور است، اما داوطلبان به جای انتخاب یک دانشگاه، مستقیم با اساتید در ارتباط هستند،‌ این روند در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد هم اعمال خواهد شد.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در نظام جدید پذیرش دانشجوی دکتری پرونده دانشجوها مستقیم به استاد می‌رسد و مصاحبه پذیرش را هم استاد براساس طرحی که قرار است با دانشجو اجرایی کند، برگزار می‌کند. پس از پذیرش دانشجو با صنعت گرنت تعیین تکلیف می‌شود. دانشجوی دکتری همکار استاد است، حقوق دریافت می‌کند و بر اساس این نظام آسوده خاطرتر خواهد بود.

فعلاً نمی‌توان کنکور را کامل حذف کرد

زلفی گل همچنین با تاکید بر اینکه فعلاً نمی‌توان کنکور را کامل حذف کرد، گفت: در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی سوابق تحصیلی تاثیر قطعی در پذیرش داوطلبان دارد که قسمت عمده رشته ها را می شود با توجه به سوابق تحصیلی داوطلبان پذیرش کرد.

وی خاطرنشان کرد که بخشی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تا سال ۱۴۰۲ طی فرایندی تلاش می‌شود تا اجرایی می‌شود.

logo-samandehi