ایده ها و نکته هایی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه

آشپزخانه به مثابه قلب خانه است و خانم های خانه دار اکثر اوقات روزشان را در این مکان سپری می کنند. پس علاوه بر این که آشپزخانه باید جای کافی برای قرار دادن وسایل مختلف داشته باشد و از حداکثر فضای آن برای چینش وسایل استفاده شود، باید مکانی امن خوشرنگ برای آشپزی و حتی برای بچه ها باشد.

این فضا می‌تواند برای سرگرم‌کردن خانواده، پخت غذاهای مخصوص روزهای تعطیل و یا خوردن غذاهای عادی مورد استفاده قرار بگیرد. بسته به اولویت‌ها و ترجیحات شما، می‌توانید یک آشپزخانه مخصوص سرآشپز - با یک جزیره بزرگ، سطوح کافی روی پیش‌خان‌ها، و یک دست چاقوی مناسب- یا آشپزخانه مخصوص مهمان- با یک پیش‌خان، صندلی‌های مخصوص پیش‌خان، و البته تعداد کافی از پایه‌های مخصوص کیک- داشته باشید. خوش‌بختانه، با اندکی سازمان‌دهی و خرید تعدادی وسیله باکیفیت می‌توان آشپزخانه را تبدیل به فضایی ایده‌آل کرد که هم مناسب پخت وپز است و هم سرگرمی. در این مطلب چند شیوه را به شما معرفی می‌کنیم که بتوانید با آن‌ها بیش‌ترین بهره را از فضای آشپزخانه‌یتان ببرید.

لوازم پخت‌وپز و کیک‌پزی را به‌دقت در آشپزخانه سازمان‌دهی کنید

اگر آشپزخانه شما دارای کابینت‌ها و دراورهای پیش‌ساخته نیست نگران نباشید. برای سینی‌های پخت‌وپز از میله‌ها و تقسیم‌کننده‌ها استفاده کنید. برای ظرف‌های درجه‌دار و کوچک‌تر از تقسیم‌کننده‌های کابینتی یا جعبه‌های نگهدارنده پلاستیکی مختلف برای طبقه بندی و نظم دهی استفاده کنید، و برای نگهداری از قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌ها از کابینت‌های کشویی و میله‌های نگهدارنده بهره ببرید. وقتی تعداد کافی سازمان‌دهنده‌ در اختیار ندارید می‌توانید برای پیداکردن راحت وسایل آن‌ها را در کنار هم بچینید.


از خرید وسایل بزرگ ارزان‌قیمت در آشپزخانه پرهیز کنید

اگرچه پیداکردن وسایل با قیمت خوب حس خوبی را در ما برمی‌انگیزد، اما بعضی از وسایل ارزش سرمایه‌گذاری دارند. کیفیت وسایل بزرگ آشپزخانه به دلیل استفاده مداوم و قیمت زیادشان، موضوع بسیار مهمی است. آن‌ها حتما نباید بهترین مارک بازار باشند، اما یک یخچال، ماشین ظرف‌شویی، فر، و اجاق‌گاز رومیزی باکیفیت برای سال‌ها عمر می‌کنند و نیازی به تعویض مداوم آن‌ها نیست. قیمت وسایل کوچکتر، مانند مایکروفرها و قهوه‌سازها، زیاد نیست و به همین دلیل تعویض آن‌ها دردسر زیادی ایجاد نمی‌کند. بهترین مکان برای وسایل برقی کوچک در آشپزخانه را بیابید و به دکوراسیون آشپزخانه خود زیبایی ببخشید.


یک میز غذاخوری برای آشپزخانه در نظر بگیرید

یک آشپزخانه سرگرم‌کننده حتما باید دارای یک میز غذاخوری باشد، جایی که دوستان و خانواده بتوانند در آن بنشینند، غذا بخورند، و یا قهوه بنوشند. اگر فضای کافی در اختیار دارید، استفاده از یک جزیره راهی بسیار مناسب برای دست‌یابی به این هدف است. وقتی مشغول آشپزی هستید، جزیره می‌تواند یک سطح اضافی برای شما باشد، و هنگام غذاخوردن صندلی‌های مخصوص این فضا را تبدیل به یک میز غیرسنتی می‌کند. اگر به گوشه‌ای مخصوص صرف صبحانه نیاز دارید، یک میز با اندازه معمولی برای وعده‌های غیررسمی‌تر انتخاب کنید. اگر فضای شما برای داشتن چنین میزی کوچک است یک میز کوچک گِرد نیز همان کارکرد را دارد.

سطح پیش‌خان آشپزخانه را برای اشیای مهم نگه دارید

اگرچه ممکن است وسوسه‌کننده باشد، اما با میل به نمایش‌گذاشتن همه لوازم‌تان مقابله کنید؛ مقداری از سطح پیش‌خان را برای آشپزی ذخیره کنید. می‌توانید برای راحتی تمامی وسایل کوچک، مانند تستر و قهوه‌ساز، را در این فضا بگذارید، اما اگر فضایتان کوچک است بهتر است تخته خردکردن و مخلوط‌کن را در انبار نگه دارید. در عوض، به فضاهای نگهدارنده جای‌گزین فکر کنید. وقتی نوبت به قفسه ادویه‌جات می‌رسد می‌توانید از کابینت‌ها یا قفسه‌های کشویی و یا قفسه‌های دیواری استفاده کنید. اگرچه ظرف‌ها و چاقوها بسیار مناسب نمایش هستند اما بهتر است در فضاهای نگهدارنده نگهداری شوند.

به فضای آشپزخانه رنگ اضافه کنید

مصالح آشپزخانه معمولا رنگی خنثی دارند، اما این به این معنی نیست که آشپزخانه جایی کسل‌کننده است. به‌جای استفاده از رنگ‌های سنتی بژ و سفید در سطح پیش‌خان، با انتخاب رنگ‌های آبی و سبز فضا را جذاب کنید؛ حتی یک سطح چوبی می‌تواند گرما و رنگ به یک آشپزخانه تماما سفید ببخشد. هنگام انتخاب مواد و مصالح دیوار بالای سینک و پیش‌خان، به رنگ‌ آن‌ها فکر کنید. کاشی‌ها در رنگ‌های متنوعی هستند، بنابراین بهترین راه برای اضافه‌کردن ته‌مایه‌ای از قرمز و زرد بدون تحت‌الشعاع قرار دادن فضاهای دیگر هستند. حتی لوازم ارزان‌قیمت مانند کاسه‌ها، تسترها، و چای‌سازها نیز می‌توانند در ایجاد فضایی جذاب کمک کنند.

ابتکارهایی برای آشپزخانه

1-قفسه مخصوص سبزیجات در کابینت: در یک کابینت ساده که به شکل یک چهارچوب است با تعبیه قفسه های ساده پلاستیکی، مکانی برای قرار دادن سیب زمینی، پیاز و سبزیجاتی دیگر می سازید که در فضای آزاد نگهداری می شوند. برای استفاده آسان تر، این قفسه ها به صورت کشویی ساخته شده اند.

2-استفاده از قفسه کوچک برای جای دادن قابلمه های بزرگ: با تعبیه قفسه ای به شکل یک نیم دایره، به آسانی با باز و بسته کردن در کابینت قفسه ها به همراه در به قسمت بیرون منتقل می شوند.

3-جای مخصوص مواد شوینده در کابینت ظرفشویی:قسمت پایین کابینت ظرفشویی، جای مناسبی برای قرار دادن مواد شوینده و ... است، برای حفظ بیشتر این مواد، با تعبیه قفسه فلزی در قسمت داخلی در کابینت، می توان از بقیه فضای داخل کابینت برای مصارف دیگر استفاده کرد.

4-کمدچه به شکل ویترین: در کابینت های جدید، به جای تعبیه ویترین هایی با درهای شیشه ای، از کمدچه های ساده ای با درهایی از جنس پلاستیک مات، استفاده می شود. در تصاویر، دو مدل از این کمدچه های تزئینی را مشاهده می کنید. درهای یکی، به شکل کرکره در قسمت بالا جمع می شوند و دیگری یک کمدچه ساده که قفسه های آن فلزی و به صورت ریلی تعبیه شده است که به آسانی جابه جا می شود.

5-قفسه های ساده به شکل کیسه: در این مدل ابتکار بسیار جالبی صورت گرفته است. برای نگهداری خوراکی هایی مثل پفک، شکلات و ... که در بسته بندی نگهداری می شوند، طبقات مخصوصی ساخته شده که بسیار ساده هستند و به آسانی قابل استفاده می باشند. در این مدل دو عدد چهارچوب فلزی به شکل کشو تعبیه شده که سبدی حصیری داخل آن قرار گرفته و از فضای داخل سبد برای نگهداری این خوراکی ها استفاده می شود.

6-کشویی بزرگ برای یک سرویس قاشق و چنگال کامل:این کشوی کم حجم و باریک، با فضایی کاملاً تقسیم بندی شده قابلیت این را دارد که یک سرویس قاشق و چنگال داخل آن جای گیرد. بدین ترتیب در یک فضای تقسیم بندی شده، هر چیز در جای مناسب خود نگهداری می شود.

7-قفسه ای به شکل دایره برای قابلمه ها: قابلمه از جمله ظروف حجیمی است که فضای زیادی اشغال می کند و معمولاً برای اشغال جای کمتر، چند عدد از آنها را داخل یکدیگر قرار داده و در کابینت قرار می دهیم و در هنگم استفاده نیز با مشکلاتی مواجه می شویم اما در این مدل ساده قفسه ای به شکل دایره تعبیه شده است و به وسیله یک محور در قسمت میانی به آسانی می چرخد و ظرف مورد نظرتان را به راحتی پیدا خواهید کرد که البته بهتر است برای دسترسی بیشتر به ظروف، این مدل در محلی نزدیک به اجاق گاز قرار گیرد.

. 8 هر روز با آشپزخانه ای راحت:
در این آشپزخانه زیبا همه چیز برای استفاده کاربردی از فضا ساخته شده است. طراحی این آشپزخانه سبکی ملایم و سازمان یافته دارد که میحطی دنج را برای یک خانواده شاد ایجاد کرده است.

9.دور هم جمع شدن:

فضایی دایره ای برای نشستن در این جا تعبیه شده است که آشپزخانه را مانند اتاق نشیمن ساخته است. این اتاق نشیمن موقتی برای یک پذیرایی دوستانه و یا کمک کردن به تکالیف بچه ها و یا فقط تماشای تلویزیون بسیار عالیست. این نیمکت جالب همان پیشخوان است که استفاده کامل از فضای آن شده است.
10. طراحی کار:

در یک آشپزخانه بزرگ استفاده از چوبهای با رنگهای مختلف جاذبه بصری بسیار خوبی را ایجاد می کند. در طراحی این آشپزخانه هم به زیبایی بصری فکر شده است و هم به کاربردگرایی. محل قرار گیری ماکرویو پائین پیشخوان در نظر گرفته شده است که در ابتدا تعجب آور است، اما همجواری آن با صندلیها و نوع کاربری آن دلیل قرارگیری آن می باشد.

11.فضایی متفکرانه:

یک سینک کوچک در پیشخوان قرار داده شده است که کارایی پیشخوان را بیشتر خواهد کرد. این کار باعث می شود که دستهای بیشتری برای تهیه شام کمک کند. با قرار دادن وسایل آشپزی در کشوی پیشخوان رفت و آمد در آشپزخانه به حداقل می رسد.

12. یک فضا برای هر وسیله:

یکی از مهمترین اصول برای طراحی یک آشپزخانه استفاده از فضاهای پرت است. طراحی این آشپزخانه بسیار سازمان یافته است و درهم و بر همی را تحت کنترل دارد. در این قسمت از یک فولاد ضد زنگ برای آویزان کردن وسایل پخت استفاده شده است که اصلاً قابل قیاس با یک کشوی درهم وبرهم پر از وسایل مختلف نیست.

13.آمیختن مواد با یکدیگر:

استفاده از مواد گوناگون در دکوراسیون آشپزخانه نشانه ای از مهارت و خلاقیت طراح آن می باشد. رنگ قهوه ای تیره کنتراست بسیار عالی در مقابل در شیشه ای مات و رنگ نقره ای بسیار شیک یخچال و هود ایجاد کرده است.

14. کاستن زاویه ها:

آشپزخانه همیشه فضایی است که دارای لبه های تیز و خشن است کابینتها و سایر وسایل، زاویه دار و دارای چهره ای خشن می باشند. اما در این آشپزخانه، این نوع کاشیکاری با رنگهای دلنشین خود باعث شده است که ملایمت و نرمی خاصی از لحاط بصری ایجاد شود.


دکوراسیون آشپزخانه کوچک

چگونه یك آشپزخانه كوچك را كارآمد ودارای سبك كنیم آشپزخانه كوچك شما با‌ اعمال چند تغییر مختصر و جزئی به‌راحتی می‌تواند به‌یك آشپزخانه بزرگ و كاملا كارآمد تبدیل شود. تنها كافیست كاری كنید كه آشپزخانه كوچك شما بزرگ‌تر و دلباز‌تر به‌نظر آید. برای این‌كار برای شما ایده‌هایی داریم كه با انجام آن به نتیجه‌ای مطلوب و رضایت‌بخش خواهید رسید.

مراحل:


1. برای وسایل و تجهیزات آشپزخانه از قبیل یخچال، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و... سعی كنید تا حد‌امكان انواع ظریف و در مقیاس كوچك خریداری كنید. اگر تمام وسایل موجود در‌آشپزخانه مقداری ظریف‌تر و كوچك‌تر از سایز طبیعی خود انتخاب شوند، در نهایت به‌مقدار زیادی درفضا صرفه‌جویی می‌شود.


2. استفاده از رنگ‌های ملایم و روشن به بزرگ‌تر به‌نظر رسیدن آشپزخانه كمك می‌كند. زیاد ‌نور را منعكس می‌كنند و سبب روشن‌تر شدن فضا می‌شوند. برای مثال همراه با كابیت‌های كرم رنگ برای دیوارها از رنگ بژ استفاده كنید و یا اگر تمایل به‌ استفاده از رنگ‌های خنثی ندارید می‌توانید از رنگ‌سبز ملایم یاآبی و یا زرد روشن استفاده كنید.


3. از كابینت‌هایی با در‌های آینه‌ای در آشپزخانه استفاده كنید زیرا این‌كار سبب می‌شود آشپزخانه شما وسیع‌تر به‌نظر برسد هم‌چنین می‌توانید به‌جای این‌كار برای تعدادی از كابینت‌ها از در‌های شیشه‌ای استفاده كنید و برای داخل آن‌ها از ظروف كریستال و شیشه‌ای استفاده كنید تا درخشش آن‌ها سبب روشن‌تر شدن فضای آشپزخانه شود.


4. بیشتر از وسایلی كه قابلیت نصب و آویختن به‌دیوار را دارند از‌قبیل سرویس كفگیر ملاقه، جاروشارژی و ... استفاده كنید تا فضای كشوها و روی كابینت‌ها بیهوده هدر نرود و صرف وسایل دیگری شود.


5. یك یا دو كابینت را از‌كف تا سقف آشپزخانه در‌نظر بگیرید تا هم قفسه‌های بیشتری برای‌تان مهیا شود و هم سقف آشپزخانه بلند‌تر به‌نظر آید.


6. حتما قسمت بالای كابینت‌ها را با نصب هالوژن نورپردازی كنید تا زمانی كه آن‌ها را روشن می‌كنید فضا شیك و روی سطح كابیت‌های تحتانی روشن شود.


7. برای كفپوش آشپزخانه از پاركت یا سرامیك‌های طرح‌دار استفاده كنید و یا كفپوش ساده فعلی را نقاشی كنید و كفپوش طرح‌دار سبب می‌شود تا پهنای آشپزخانه شما بیشتر از آن‌چه هست به‌نظر آید. هم‌چنین اگر تمایل دارید از قالیچه در آشپزخانه خود استفاده كنید توصیه می‌كنیم یك قالیچه با طرح بسیار ساده و نقش و نگار‌كم را برای این‌فضا انتخاب كنید.


8. برای روی سینك ظرف‌شویی قطعه‌ای متحرك از جنس سطح كابینت‌ها در‌نظر بگیرید تا زمانی‌كه با سینك كاری ندارید آ ن‌را روی سینك قرار دهید تا سطح كار شما وسیع‌تر و بیشتر شود.


9.كمی بیشتر در‌ خصوص وسایلی كه در آشپزخانه دارید موشكافی كنید و ببینید از كدام‌شان بیشتر استفاده می‌كنید و از كدام‌یك از آن‌ها كم و یا اصلا استفاده نمی‌كنید! در بسیاری از آشپزخانه‌ها برخی از وسایل وجود دارند( مثل قهوه‌ساز یا ...) كه خانم خانه تنها برای زیبایی آن‌ را در معرض دید قرار داده است در حالی‌كه از آن‌ها استفاده نمی‌كنند و یا خیلی‌كم استفاده می‌كنند! باید به‌شما بگوییم كه این‌كار نه‌تنها تاثیری در زیبایی آشپزخانه شما ندارد بلكه سبب شلوغی و گرفته شدن فضای آشپزخانه شما نیز می‌شود.تنها وسایل پراستفاده را در دسترس قرار دهید و وسایل دیگر را داخل كمد و كابینت‌ها بگذارید. هرچه آشپزخانه شما خلوت‌تر باشد بزرگ‌تر به‌چشم می‌آید.


10.
برای پنجره‌ها از پرده‌های كوتاه و كم‌چین استفاده كنید تا نور خورشید برای ورود به آشپزخانه مسدود نشود.

با كمك این10 روش ساده خواهید دید كه آشپزخانه كوچك شما به چه‌میزان بزرگ و دلباز به‌نظر خواهد آمد و از كار‌كردن و گذراندن وقت خود در آن احساس خستگی نخواهید كرد.

10 رنگ پیشنهادی که آشپزخانه شما را شیک میکند :

اگر از رنگ های طبیعی در طراحی دکوراسیون خوشتان می آید. در تصویر بالا می بینید که دیوارهای سفید فضا را باز کرده اند و رنگ سبز جنگلی به آشپزخانه عمق داده و تضادی دلنشین با سفید ایجاد کرده است.

اگر سبز جنگلی که از آن صحبت شد را کمی روشن تر کنیم سبز کم رنگ را بدست می آوریم که در کنار رنگ های گرم می تواند فوق العاده زیبا جلوه کند. البته رنگ سفید نیز در کنار سبز کم رنگ ترکیب خوبی را ایجاد می کند، در تصویر بالا هم رنگ سفید هم رنگ های گرم را در کنار سبز روشن میبینیم.


تا روی رنگ های سبز هستیم بهتر است نگاهی به کابینت های فیروزه ای در این دکوراسیون هم بیاندازید. فیروزه ای هم با سفید هم با رنگ های چوبی به خوبی ترکیب می شود.


اگر فیروزه ای زیاد مورد علاقه تان نیست اما به دنبال رنگی نزدیک به آن می گردید سبز نعناعی هم فوق العاده چشم نواز و روشن است. این رنگ معمولا در آشپزخانه هایی با دکوراسیون مدرن به خوبی جواب می دهد.

آبی هم معمولا خوب در آشپزخانه جواب می دهد، در این نمونه آبی روشن را می بینیم که به زیبایی با سفید و چوبی ترکیب شده. چنین ترکیب رنگی را در آشپزخانه های سبک فرانسوی بیشتر می بینیم.

یک رنگ بهاری کلاسیک، آبی فیروزه ای یکی دیگر از رنگ های موفق آبی است. در این دکور آشپزخانه کاملا باز و مدرن می بینید که چگونه آبی فیروزه ای در بین کابینت های سفید خودنمایی می کند.

این آشپزخانه چند رنگ به نظرتان با مزه نیست؟ با ترکیب رنگ های سبز، آبی و صورتی، فضا شاد شده و استایلی برجسته به خود گرفته است. بعلاوه استفاده از چندین رنگ با هم فضا را برای خالقیت بیشتر می کند.

برای نشان دادن ظرافت می توانید از زرد کم رنگ استفاده کنید. این رنگ در آشپزخانه یادآور لاله های بهاری است. زرد کم رنگ در کنار یک خاکستری ملایم می تواند آشپزخانه را بسیار زیبا جلوه دهد.

از سوی دیگر رنگ هایی هم هستند که بسیار برجسته اند و نمی توان ندیدشان. دیوارهای یاقوتی رنگ با رنگ چوبی ترکیبی چشم نواز ساخته است.

در این آشپزخانه سبک روستایی، میبینید که یک میز قرمز خونمایی می کند. رنگ سبز و بنفش کمرنگ کف آشپزخانه باعث می شود چشم رنگ قرمز را به وضوح ببیند.

تهیه و تنظیم : مطهره طباطبائی

logo-samandehi