نقش لوستر در دکوراسیون داخلی


نورپردازی یکی از مهم ترین موارد در طراحی یک فضای زیبا و اصولی می باشد . اینکه یک فضا چگونه دیده شود ارتباط مستقیمی با نوع ، شدت و نحوه ی نور پردازی آن محیط دارد به همین دلیل انتخاب دقیق و درست نوع و مکان قرار گیری نور بسیار مهم است .دراین مقاله همراه گالری آنلاین باشید تا با نقش لوستر در دکوراسیون داخلی و هرآنچه لازم است تا در مورد آن بدانید آشنا شوید.

نور پردازی نه تنها یکی از ارکان کلیدی برای ایجاد یک فضا است بلکه نقش بسیار مهمی در زیبا سازی دکوراسون و چیدمان مکان های مختلف نیز دارد . لوستر های لوکس سقفی ، آباژور های مجسمه دار ، دیوار کوب های رنگی و حتی چراغ های پایه کوتاه رو میزی همگی مواردی از نورپردازی هستنند که به زیبا سازی محیط ما کمک می کنند.

هنگامی که یک فضا را به زیبایی دکور کرده و همه وسایل را می چینید حالا دیگر وقت آن است که با یک نور پردازی زیبا و خاص فضای خود را منحصر به فرد کنید . مهم نیست فضایی که شما دکور کرده اید به سبک کلاسیک ، روستیک و یا مدرن باشد ، در هر صورت نور پردازی بخش مهمی از روح فضای شمابه خود اختصاص می دهد.

لوستر ها یکی از زیبا ترین المان های دکوراسیون داخلی می باشند که نه تنها زیبایی و شکوه خاصی دارند بلکه نور مناسبی را نیز برای فضای شما فراهم می کنند. یک لوستر مناسب برای فضا شما می توانند به راحتی نقطه برتر فضای شما بوده و تمامی چشم ها را به خود خیره کند .لوستر ها در انواع مختلف: کریستال دار ، فلزی ، شیشه ای و غیره مناسب تمامی سبک های دکوراسیون می باشند اما نکته مهم در نصب این المان های زیبا آن است که دقت شود در جای مناسب و با ارتفاع مناسب نصب گردند.

نقش لوستر دردکوراسیون داخلی

استفاده از لوستر با سایز مناسب یکی ار ارکان مهم نورپردازی است . برای آنکه بتوانید به راحتی یک لوستر با سایز مناسب را برای اتاق خود انتخاب کنید در اینجا یک فرمول ساده و راحت را به شما آموزش می دهیم .

ابتدا طول و عرض فضای مورد نظر خود را به واحد فوت تبدیل کنید ( هر ۶۰ سانتی متر یک فوت است ) سپس طول و عرض را با یکدیگر جمع کنید . عدد حاصله اندازه مناسب لوستر شما به اینچ است ( هر اینچ ۲٫۵۴ سانتی متر است ).

به عنوان مثال یک اتاق ۱۰ در ۱۴ فوت نیاز به یک لوستر ۲۴ اینچی دارد .

البته این فرمول برای فضای نهار خوری استفاده نمی شود زیرا در فضای نهار خوری لوستر باید در بالای میز نهار خوری قرار بگیرد و اندازه ی آن باید حدود نصف و یا دو سوم عرض میز نهارخوری باشد. اگر در فضای نهار خوری از بزرگ ترین ابعاد ممکن برای لوستر استفاده می کنید حتما ارتفاع نصب لوستر را بلند کنید و آن را نزدیک سقف نصب کنید تا بزرگی آن خللی در زیبایی فضای طراحی شده شما ایجاد نکند.

اگر فضا به شما اجازه می دهد بهتر است لوستر شما از تمامی دیوار های پیرامونی و حتی همگی المان های دکوراسیون حداقل یکصد و چهل سانتی متر فاصله داشته باشد . البته این مقوله در فضاهای کوچک امکان پذیر نمی باشد اما برای سایر فضا ها یک اصل کمک کننده می باشد.

لوستر های پر کار کلاسیک را به علت اینکه فضای بصری زیادی را به خود اختصاص می دهند ،در ارتفاعی بالا تر از اندازه ی نرمال نصب لوستر ها نصب کنید تا هم چشم نوازی لوستر شما بیشتر شود و هم فضای شکیل تری داشته باشید.

بهتر است فاصله ی لوستر با میز نهارخوری حدود ۷۵ تا ۹۰ سانتی متر باشد تا هم میز و چیدمان روی میز شما را به زیبایی روشن کند و هم از احتمال برخورد سر با لوستر جلوگیری شود .

در یک فضای نسبتا بزرگ بهتر است به جای استفاده از یک لوستر بزرگ از دو لوستر کوچک تر استفاده شود تا فضای شما خاص تر دیده شود .

لوستر ها نه تنها برای فضای پذیرایی و نشیمن زیبا هستند بلکه برای فضای ورودی ، اتاق خواب ، دفترکار و حتی آشپزخانه نیز زیبا و مناسب اند .

همیشه یک لوستر هم راستا با سبک فضای شما لوستر مناسب نیست. گاهی یک لوستر طراحی شده ی پر کار در یک فضای مدرن و یا یک اوستر فلزی در یک فضای پر از اثاثیه آنتیک چشم ها بیشتر به خود خیره می کند .

نکته آخر اینکه حتما برای لوستر های خود از پریز دیمر دار استفاده کنید تا بنا به خواست و موقعیت موجود بتوانید مقدار نور لوستر خود را تنظیم کرده و فضایی پر نور و نشاط و یا آرام و رمانتیک خلق کنید .

لوستر جزو وسایلی است که علاوهبر زیباسازی و نورپردازی، دکوراسیون خانه شما راهم چشم نوازتر خواهد کرد.اولین چیزی که برای انتخاب لوستر باید به آن توجه کنید، فضای مورد نظر شماست.این که وسعت فضای اتاق کم است یا زیاد، سقف آن اتاق بلند است یا کوتاه، آیا اتاق نشیمن شما سقف کاذب و چراغ هالوژن هم دارد یا نه، جزو نکات بسیار مهمی است که برای انتخاب لوستر، حتما باید به آن ها توجه کنید.

_ اگر فضای اتاق نشیمن شما کوچک است، بهتر است از لوسترهایی با شاخه ها و چراغ های کمتر استفاده کنید چرا که اگر لوستری با چراغ های زیاد انتخاب کنید در صورت اضافه بودن مجبورهستید برخی لامپ ها را باز کنید که نمای نازیبایی به لوستر شما می دهد.

_ در صورتی که سقف خانه تان چندان بلند نیست، بهتر است لوستر بلند و آویز انتخاب نکنید چرا که سقف خانه را کوتاه تر نشان می دهد. پس بهتر است مدل های سقفی را انتخاب کنید و در کنار آن یک چراغ دیوارکوب یا یک آباژور هماهنگ با طراحی لوسترتان انتخاب کنید. البته اگر تصمیم گرفتید بالای میز ناهارخوری تان لوستر نصب کنید، حتی در صورت کوتاه بودن سقف می توانید از مدل های آویز و بلند استفاده کنید تا نور تمام میز را روشن کند.

_ چیدمان و دکوراسیون خانه در انتخاب نوع لوستر بسیار مهم است مثلا اگر دکوراسیون شما سلطنتی یا سنتی است، بهتر است لوستر های کریستالی با طرح های کلاسیک انتخاب کنید یا اگر مبلمان استیل دارید لوستری انتخاب کنید که شاخه های آن در جهات مختلف طوری تنظیم شود که تمام قطعات مبلمان شما را به یک میزان روشن نشان بدهد. به طور کلی تعیین محل مناسب برای نصب لوستر بسیار مهم است و انتخاب محل نامناسب، می تواند کل دکوراسیون شما را تحت تاثیر قرار دهد.


_ همان قدر که لوستر برای اتاق نشیمن جذاب است برای اتاق خواب، نور لوسترها چندان دوست داشتنی نیست و قطعا شما ترجیح می دهید به جای آن، یک دیوارکوب کم نور یا یک آباژور داشته باشید.

_ رنگ لوسترها باید مطابق رنگ چیدمان دیگر لوازم منزل باشد اما از آن جا که شما لوستر را مانند پرده یا مبلمان زود به زود تعویض نخواهید کرد، سعی کنید رنگی انتخاب کنید که همیشه شیک و جدید به نظر برسد و با چند نوع دکوراسیون همخوانی داشته باشد.

_ علاوه بر رنگ خود لوستر رنگ چراغ ها و نحوه نورپردازی هم اهمیت فراوانی دارد و بهتر است از چراغ های آفتابی و مهتابی با رنگ های متفاوت استفاده کنید تا نور یک رنگ لوستر چشم تان را اذیت نکند و رنگ دکوراسیون منزل تان را هم تحت تاثیر قرار ندهد.

_ اگر لوستری انتخاب می کنید که حباب دارد، حواس تان باشد که از مدل هایی انتخاب کنید که حباب های استاندارد و معمول تری دارد تا در صورت شکستن یکی، بتوانید حباب آن را دوباره جایگزین کنید. دقت کنید که بدنه لوستری که انتخاب می کنید پیچیدگی های چندانی نداشته باشد تا از شر دردسر تمیز کردن انحناهای پر پیچ و خم آن در امان باشید.

تعیین سبک دکوراسیون داخلی خانه

این وسیله تزیینی باید بر اساس نوع دکوراسیون داخلی منزل که میتواند به سبک مدرن, سنتی و یا سلطنتی باشد انتخاب شود. اگر سبک دکوراسیون داخلی منزل شما سلطنتی ست باید از لوسترهای کریستالی استفاده کنید. این لوسترها زیبایی بی نظیری دارند و با انعکاس نور بر روی کریستال ها نمای خانه شما را شکیل تر نشان میدهند. این لوسترها باید به نحوی انتخاب شوند که شاخه های آن در جهات مختلف پخش شده باشند و فضای بالای مبل های سلطنتی را روشن کنند. اگر سبک دکوراسیون مورد نظر شما سنتی ست بهتر است از لوسترهای که جنس آنها از برنج, برنز و نقره است در خانه خود استفاده کنید. قیمت این نوع لوسترها در مقایسه با سایر لوسترها بالاتر است اما زیبایی آنها بی نظیر بوده و نمای سنتی خانه شما را دو چندان میکند. برای خانه های مدرن نیز بهتر است از لوسترهای ساده با لامپ هایی که نور متوسط دارند استفاده نمود, این لوسترها متفاوت از لوسترهای سلطنتی هستند و صرفا برای همخوانی با سبک مدرن در سقف نصب میشوند.

در نظر گرفتن مکان نصب لوستر و میزان نور مورد نظر

اینکه لوستر قرار است در چه مکانی نصب شود و آن مکان چه میزان نوری نیاز دارد موضوع بسیار مهمی ست. اگر محل قرار گرفتن لوستر نامناسب باشد و نور آن به اندازه کافی نباشد, دکوراسیون داخلی تحت تاثیر قرار میگیرد. لوسترها را میتوان در سالن پذیرایی, اتاق نشیمن, اتاق خواب و آشپزخانه نصب کرد. لوسترهایی که مناسب آشپزخانه یا اتاق خواب هستند مناسب اتاق پذیرایی نیستند. مثلا لوسترهای حبابی که در اتاق خواب یا آشپزخانه نصب میشوند برای سالن پذیرایی مناسب نیستند و نور کافی را برای این مکان فراهم نمیکنند.

انتخاب رنگ مناسب بر طبق رنگ دکوراسیون داخلی

رنگ لوستر باید بر اساس زمینه رنگ دیگر وسایل خانه و نمای کلی دکوراسیون داخلی انتخاب شود. لوستر از جمله وسایل دکوراتیوی ست که مانند پرده در مدت زمان کوتاهی تعویض نمیشود, بنابراین در همان ابتدا رنگی را برای لوستر خود انتخاب کنید که با گذشت زمان از زیبایی دکوراسیون خانه شما نکاهد و همواره جذابیت خود را حفظ نماید.

تهیه و تنظیم : مطهره طباطبائی

logo-samandehi