چگونه طراحی داخلی روحیه شما را تغییر می‌دهد؟


بعد از یک روز طولانی، گاهی اوقات بهترین کار آمدن به خانه و استراحت است؛ اما آیا می‌دانستید که شیوه‌ای که با آن خانه خود را می‌آرایید می‌تواند باعث تغییر در احساسات و حال روحی شما شود؟ اگر هنگام آمدن به خانه خسته و بی‌حوصله هستید، شاید وقت این باشد تا کمی تغییر ایجاد کنید.

با این وجود، برای داشتن احساسی بهتر در خانه نیازی ندارید تا جدیدترین لوازم و وسایل را تهیه کنید. تنها با چند تغییر ساده یا اصلاح، می‌توانید خانه‌ای بسازید که در آن از استراحت و در آرامش بودن لذت ببرید. با خواندن نکات زیر خواهید فهمید که چگونه طراحی داخلی حال شما را تغییر می‌دهد و با چند شیوه ساده آشنا خواهید شد که روحیه شما را بهتر خواهد کرد.

در ادامه با گالری آنلاین همراه باشید...


قدرت طراحی داخلی

شاید تابحال به طراحی داخلی به عنوان راهی برای بهبود سلامت جسم و روان خود فکر نکرده‌اید، با این وجود از تغییری که طراحی داخلی می‌تواند ایجاد کند غافلگیر خواهید شد. بسیاری از افراد در پایان روز با استرس و تنش به خانه می‌آیند؛ به گفته موسسه ملی سلامت روان، استرس می‌تواند باعث مختل شدن کارکرد سیستم ایمنی، گوارش و سیستم تولیدمثل شود.

منزل شما باید جایی باشد که به جای افزایش استرس، آن را از بین ببرد. شیوه‌ای که با آن منزل خود را طراحی می‌کنید یکی از مهم‌ترین عوامل در این زمینه است. طراح برنده طراحی آشپزخانه و حمام Kristin Whalen می‌گوید: «آمدن به خانه‌ای با طراحی گیرا که به شما احساس مثبتی می‌دهد در نهایت برای سلامت عمومی و همچنین سلامت روانی ما مفید است.»

در زیر چند شیوه آمده که با استفاده از آنها می‌توانید طراحی منزل خود را برای بهبود روحیه تغییر دهید:

رنگ‌های جدید برای نقاشی منزل انتخاب کنید؛ گل و گیاه را وارد طراحی خود کنید؛ نورپردازی را بهبود بخشید؛ وسایل اضافی را بردارید و همه چیز را مرتب کنید؛ مبلمان راحت و شیک انتخاب کنید؛ از دکوراسیون و آرایشی استفاده کنید که شادتان می‌کند؛ از سبک آرایش فنگ‌شوئی استفاده کنید؛ یک طراح داخلی را استخدام کنید.


1. رنگ‌های جدید برای نقاشی منزل انتخاب کنید

رنگ اتاق بیشتر از آنچه فکرش را می‌کنید می‌تواند بر روحیه شما تاثیر بگذارد. روانشناسی رنگ مقوله‌ای است که طراحان داخلی در هنگام انتخاب رنگ اتاق آن را در نظر می‌گیرند. Whalen در این باره می‌گوید: «رنگ قدرت جان‌ بخشیدن، آرامش دادن، ایجاد خلاقیت و حتی انگیختن میل و اشتها را دارد.» «بسرعت انرژی ایجاد شده توسط یک اتاق ناهارخوری قرمز را احساس خواهید کرد، همچنان که یک اتاق خواب آبی باعث آرامش شما خواهد شد. انتخاب رنگ مناسب برای تنظیم تناژ و هدف استفاده از اتاق حیاتی است.»

او اضافه می‌کند که تناژهای همرنگ زمین بهترین راه برای بهبود روحیه هستند، چرا که این رنگ‌ها از طبیعت گرفته شده‌اند. از این رنگ‌ها می‌توان در هر اتاق یا منزلی استفاده کرد. تغییر رنگ می‌تواند راهی ساده و ارزان برای ایجاد فضایی مثبت در منزل شما باشد.


2. گل و گیاه را وارد طراحی خود کنید

بطور شگفت‌ انگیزی استفاده از گل و گیاه راهی آسان برای تغییر فضای اتاق است. اضافه کردن گیاهان خانگی به طراحی منزل مزایای زیادی دارد. آنها ارزان، روحیه‌بخش و پاک کننده هوا هستند. Whalen در این باره می‌گوید: «گیاهان نه تنها کیفیت هوای منزل شما را بهبود می‌بخشند، بلکه بر کیفیت استراحت، الهام و تمرکز شما هم تاثیر می‌گذارند.»

بهترین گیاهان خانگی برای خانه شما گیاهانی با مراقبت آسان و هماهنگ با سبک مورد علاقه شما هستند. مهم‌تر از همه اینکه اگر ظاهر یک گیاه را دوست نداشته باشید، تاثیر زیادی در بهبود روحیه شما نخواهد داشت.


3. نورپردازی را بهبود بخشید

یک ایده ارزان دیگر برای بهبود آرایش اتاق شما تغییر نورپردازی است. چراغ‌ها و لامپ‌های بسیار روشن و زننده می‌توانند حس منفی و غم در شما ایجاد کنند. Whalen پیشنهاد می‌کند در صورت امکان از نور طبیعی استفاده شود.

به عقیده او، «نور طبیعی که از پنجره وارد اتاق می‌شود تاثیر آرام‌کننده و آرامش‌بخش بر روحیه و عواطف دارد، در حالیکه کمبود نور و حتی نور مصنوعی ضعیف می‌تواند باعث افسردگی شود.» «برای بهبود روحیه تا جای ممکن ورود نور طبیعی خورشید را در اتاق افزایش دهید.»

اگر اتاقی دارید که نور طبیعی کمی وارد آن می‌شود، سعی کنید از لوازم روشنایی (آویز، لوستر و غیره) با لامپ‌های ملایم‌تر استفاده کنید. راه دیگر استفاده هوشمندانه از آینه‌ ها است که به انعکاس نور طبیعی در اتاق کمک می‌کند.


4. وسایل اضافی را بردارید و همه چیز را مرتب کنید

در پایان روز، آخرین چیزی که انتظارش را ندارید این است که به خانه بیایید و با یک خانه بهم ریخته و شلوغ مواجه شوید. مرتب کردن و برداشتن وسایل اضافی می‌تواند فرقی بین اتاقی که دوستش دارید یا از آن متنفر هستید باشد. زمانی را اختصاص دهید تا وسایل را جمع کنید و از شر چیزهایی که دیگر از آنها استفاده نمی‌کنید خلاص شوید.


5. مبلمان راحت و شیک انتخاب کنید

در هنگام انتخاب مبلمان شیک برای خانه خود، راحتی را هم در نظر بگیرید؛ در زمان خرید مبلمان هر دو عامل مهم هستند.

الگوها و بافت‌ها هم محبوب هستند؛ اگر کاناپه راحتی دارید که عاشقش هستید، اما ممکن است آنچنان شیک نباشد، سعی کنید آن را با چند بالشتک و یک روکش بپوشانید.


6. سبک آرایش فنگ‌شوئی را وارد کار خود کنید

اگر قبلا این کار را نکردید، استفاده از برخی از اصول آرایش فنگ‌ شوئی می‌تواند روحیه شما را بهبود بخشد. بسادگی با مرتب‌ سازی دوباره لوازم و اشیا در منزل خود می‌توانید فضای خانه را تغییر دهید. سبک فنگ‌ شوئی تابع قوانین خاصی است که بر اساس ایجاد انرژی دلخواه شما شکل گرفته است. برای اینکه بیشتر بیاموزید ویدیو زیر را تماشا کنید:


7. یک طراح داخلی را استخدام کنید

زمانیکه نوبت طراحی می‌شود، برخی از صاحبان منازل نمی‌دانند از کجا شروع کنند، چه برسد به اینکه بخواهند یک دکوراسیون یا سبک آرایش را برای بهبود روحیه انتخاب کنند. این دقیقا زمانی است که یک طراح داخلی می‌تواند کمک کند. طراحان داخلی با گوش کردن به ایده‌های شما برای طراحی، خانه رویایی شما را به واقعیت تبدیل می‌کنند. میانگین هزینه برای استخدام یک طراح داخلی 4735 دلار است که بیشتر مالکین منازل بین 2008 تا 4927 دلار هزینه می‌کنند.


8. دکوراسیونی را انتخاب کنید که شادتان می‌کند

زمانی که نوبت دکوراسیون می‌شود، از سبک آرایش مورد علاقه خود لذت خواهید برد. هرچند که قوانین زیادی برای پیروی وجود دارد، با این وجود، لوازم، رنگ‌ها و تکه‌هایی را انتخاب کنید که شادتان می‌کند. هیچ وقت‌ با دکوراسیونی که صددرصد دوستش ندارید روحیه‌ تان بهتر نخواهد شد.

در آخر به طور کلی؛ اگر اخیرا در خانه احساس افسردگی می‌کنید، می‌تواند نشانه این باشد که زمان تغییر دکوراسیون خانه فرا رسیده است؛ آن چیزی را انتخاب کنید که شادتان می‌کند! با این وجود دانستن بیشتر در مورد کارکرد روانشناسی طراحی به انتخاب شما کمک می‌کند.


نویسنده: Jaclyn Crawford

ترجمه گالری آنلاین

logo-samandehi