طراحی خانه‌ ای برای زندگی زنبورهای گوشه‌نشین شهری


شرکت کاویلو به نام Mali Arts برای تمام زنبورهای گوشه نشین که به ناچار سرپناه خود را در میان خاک و سنگ پیدا می‌کنند، Refugio را طراحی کرده است که به مانند یک آپارتمان برای دوستان شش پای ما است.

به گفته گابریل کاویلو: "معمولا تصور ما از زنبورها گونه های معمول آنها یعنی زنبور عسل اروپایی (Apis mellifera) می‌باشد، ولی درواقع نزدیک به ۹۰ درصد گونه‌های زنبور (تقریبا ۲۵۰۰۰ نوع در دنیا وجود دارد)، زنبورهای گوشه‌نشین هستند."

به گزارش گالری آنلاین به نقل از گزارشگر طراحی صنعتی، امروزه جمعیت زنبورها رو به کاهش است، تلاش های متداول در جهت حفاظت از طبیعت، اغلب بر روی زنبور عسل تمرکز می‌کند. اما دانشمندان دریافتند که این استراتژی می‌تواند به شدت ناقص باشد، زیرا از اکثریت گرده افشان‌های جهان چشم‌پوشی می‌کند.

طرح Refugio بیشتر شبیه لانه‌های پرنده است تا کندوهایی که شما تا به حال دیده اید. یک واحد از یک مخروط سرامیکی بزرگ تشکیل شده و واحد دیگر از لبه‌هایی به منظور جمع آوری آب برای نوشیدن استفاده می‌کند. این خانه‌های جذاب گونه‌های متفاوتی از چوب را درون خود جای داده و از حفره‌ها با ضخامت‌های مختلفی استفاده می‌کند تا به عنوان آپارتمانی کوچک برای زنبورهای گوناگون باشد.

طبق گفته کاویلو: "در مورد سرپناه می توان از مواد مختلف برای گونه های متفاوت زنبور استفاده کرد، همانند چوب، خاک یا سنگ. ما از چوب کاج خام و سرامیک خام بدون لعاب استفاده کردیم و تلاش ما الگوبرداری از آنچه که زنبورها می‌توانند به طور طبیعی در اطرافشان بیابند بوده است".

از نظر کاویلو و طبق تحقیقی که در شهر مکزیک انجام داده، زنبورهای گوشه نشین جای پای محکمی در شهرها دارند. در مناطق شهری از سموم دفع آفات کمتری استفاده می‌شود و کشت گیاهان نسبت به مزارع روستایی، منحصر به یک گونه نمی‌باشد، بنابراین زنبورها می‌توانند حتی میان فضای بتنی خالی از درخت نیز رشد کنند. کاویلو می گوید: "آنها می توانند گل‌های زیادی در باغ‌ها، پارک‌ها و مزارع شهری پیدا کنن". و از نظر وی بررسی نقش شهرها در حفاظت از تنوع زیستی، بسیار جالب خواهد بود.

با کمک مالی موسسه دولتی مکزیک که در زمینه امور فرهنگی فعال است (FONCA)، کاویلو نه تنها پروتوتایپ این خانه‌ها را توسعه داد بلکه از کتاب راهنما که توضیح می‌دهد چگونه می توان آن را همراه با چندین نوع گیاه اجرا نمود، استفاده کرد تا خانه‌هایی سالم و خوشایند برای زنبورها بسازد. در حال حاضر این کار را در فاز آزمایشی انجام داده است ولی امیدوار است که تا سال آینده به این خانه‌ها جنبه تجاری دهد.


logo-samandehi