بزرگداشت ایران شناس نامدار برگزار می‌شود

با حضور چهره‌های برجسته، بزرگداشت پرفسور مسعود گلزاری ایران شناس و باستان شناس نامدار برگزار می‌شود.

به پاس شصت سال پاسداری از فرهنگ ایران زمین، بزرگداشت پرفسور مسعود گلزاری، استاد بازنشسته رشته باستان شناسی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

در این مراسم محمد حسن سمسار، سید محمد بهشتی، احمد مسجد جامعی، سید احمد محیط طباطبایی، احساس اشراقی، علی رواقی، میثم کرمی، عبدالمجید ارفعی، بهمن نامور مطلق، سید احمدرضا خضری، میرجلال‌الدین کزازی، محمدرضا کارگر، شهرام یوسفی فر، شاهرخ رزمجو و مهدی رهبر سخنرانی خواهند داشت.

این بزرگداشت با حمایت موسسه تاریخ متون خواجه نصیرالدین طوسی، موسسه فرهنگی هنری خوانش، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، پژوهشکده تاریخ اسلام، پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری، کمیسیون ملی یونسکو، کمیته ملی موزه‌های ایران، انجمن ایرانی تاریخ اسلام، انجمن ایرانی تاریخ و موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به حضور در این بزرگداشت می‌توانند شنبه 21 مهرماه از ساعت 17 الی 19 به موزه ملی ایران، واقع در خیابان امام خمینی(ره)، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پرفسور رولن، شماره یک مراجعه کنند.

پرفسور مسعود گلزاری، تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در تهران، رشت و کرمانشاهان به پایان رسانید. وی بعد از اتمام تحصیلات مقدماتى، وارد دانشگاه تهران شد و در رشته باستان‌شناسى به اخذ درجه لیسانس و فوق لیسانس نائل آمد. گلزاری از سال 1338 تا سال 1349ش در دانشسراى تربیت معلم به تدریس مشغول و در رشته‌هاى مربوطه درس داد. در همین ایام در عین حال با هیئت‌هاى علمى باستان‌شناسى امریکایى و آلمانى در استان کرمانشاهان و تخت سلیمان آذربایجان همکارى مى‌کرد. وى در سال 1350 به عضویت هیئت علمى گروه باستانشناسى و هنر دانشگاه تهران درآمد. ضمنا به تکمیل تحصیلات خود نیز در کنار کار ادامه داد و در رشته باستان‌شناسى گرایش تاریخ پیش از اسلام، به درجه دکترا نائل شد.

از سال 1351 هر سال به مدت 3 ماه همراه هیئت علمى باستان‌شناسى دانشگاه تهران در قزوین (تپه زاغه) به کاوش علمى اشتغال داشته و حدود بیست سال در منطقه غرب ایران بررسى و پژوهش‌هاى تاریخى و باستان‌شناسى انجام داد. وى در مجامع مختلف ایران و خارج از کشور نیز شرکت کرده و از سال 1356ش به بعد هم در انگلستان به ادامه تحصیل و پژوهش در امر باستان‌شناسى مشغول شد.

"سفرنامه میرزا محمد حسین فراهانی"، "سفرنامه استرآباد و مازندران و گیلان"، "گنجینه اسلام" و "کرمانشاهان باستان" از جمله آثار این پژوهشگر و ایران شناس مطرح است.

logo-samandehi