ساختمان پلاسکو جدید با کمی تغییر مطابق ساختمان قبلی ساخته می شود


پلاسکو در دی ماه 94 بر اثر نا ایمنی و عدم توجه مالک فرو ریخت؛ با این حال با گذشت دو سال از این ماجرا کسبه پلاسکو منتظر ایجاد ساختمان جدید از سوی بنیاد مستضعفان هستند؛ اتفاقی که این روزها با کش و قس زیادی از سوی بنیاد و شهرداری مواجه شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از تیتر شهر، کلنگ پلاسکو نخستین بار دهه فجر سال گذشته به زمین خورد اما پس از یک ماه عملیات احداث به دلیل نداشتن مجوزهای لازم و پیگیری نکردن مراحل اخذ مجوزهای قانونی مورد نیاز، متوقف شد.
در این خصوص گفته شده بود که مالک اصلی این ساختمان که همان بنیاد مستضعفان است در گرفتن مجوزهای لازم از شهرداری اهمال کرده و صرفا کلنگ زنی نمایشی صورت گرفته است. از این رو این روزها بررسی ساخت پلاسکو مجددا به سر زبان ها افتاده است.
محمد سالاری، عضو دو دوره شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی در رابطه با جزئیات ساخت پلاسکو گفت: ساختمان پلاسکو در جلسه اخیر کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران، مطرح شده و مطابق بارگذاری ساختمان قبلی پلاسکو در موردش موافقت شده است.
رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی اضافه کرد: یعنی با تعداد 15 طبقه بناست ساخته شود که البته یک طبقه بیشتر از ساختمان قبلی است و علت آن است که بناست ساختمان جدید در حوزه فضاهای مشاعی و رعایت تجهیزات و قواعد مربوط به حوزه ایمنی استانداردها را رعایت کند که سبب می شود از میزان سطح تجاری مفید طبقات کم شود.
سالاری در خصوص چرایی افزایش طبقات در ساختمان جدید بیان کرد: برای اینکه مشکلی برای پاسخگویی به کسبه پلاسکو پیش نیاید با یک طبقه بیشتر موافقت شده که در اصل مشکل همه کسبه انشالله حل می شود. در زیر زمین تعداد طبقات بیشتر شده که برای رعایت استانداردهای این حوزه توافق صورت گرفت که این مربوط به ساختمان جنوبی است که تخریب شد اما هنوز پروانه آن صادر نشده است.
رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی خاطر نشان شد: شهرداری منطقه 12 منتظر این است که نقشه های معماری این ساختمان بر مبنای مصوبه اخیر کمیسیون 5 توسط مالک که بنیاد مستضعفان است به حوزه شهرسازی و معماری داده شود تا نسبت به بررسی و تداوم فرآیند صدور پروانه اقدامات لازم را انجام بدهد.
وی عنوان کرد: ساختمان شمالی بر اساس درخواست کسبه ی مقیم آن جا که فعالیت می کنند بناست تخریب نشود ولی با مشارکت کسبه و بنیاد، ایمن سازی شود در حال حاضر زیر نظر مهندسین مشاورین که مورد تائید سازمان نظام مهندسی هستند با توجه به قرار داد منعقده، اقدامات لازم ایمن سازی آغاز شده و در حال انجام است.
این عضو دو دوره شورای شهر تهران با اشاره به سرنوشت پارکینگ اکبر بیان کرد: زمین قسمت شرقی ساختمان پلاسکو که زمین خالی است و مربوط به پارکینگ اکبر است قرار نیست همزمان با پلاسکو ساخته شود و به همین صورت باقی می ماند؛ در اصل تداوم اقدامات لازم برای صدور پروانه معطوف به اقدامات بنیاد مستضعفان است که بنیاد بدون معطلی نسبت به ارائه نقشه های لازم اعم از نقشه های سازه، نقشه های معماری، نقشه های برق، نقشه های مکانیک و طراحی های مبتنی بر ساختمان فاخر با رعایت تمامی استاندارد ها و اصول ایمنی و شهرسازی انجام دهند.
سالاری در پایان گفت: شهرداری تهران آمادگی کامل دارد تا هیچگونه بلاتکلیفی اتفاق نیفتد. تقاضای ما از مالک این پروژه این است که با توجه به طولانی شدن پروسه این را در اولویت جدی خود قرار بدهد و پیگیری لازم انجام بدهد و ما به عنوان شورای شهر در تمام عملیات صدور پروانه و عملیات اجرایی نظارت خواهیم کرد.

logo-samandehi