دومین بزرگداشت روز باغ ایرانی در موزه هنرهای دینی امام علی برگزار شد


«یکی از آرزوهای ما این بود باغ ایرانی شناسانده شود که خوشبختانه یونسکو این کار را انجام داد؛ جالب توجه است که در یونسکو سه دسته باغ وجود دارد: باغ شرقی، غربی و باغ ایرانی. برای ما مایه افتخار است که باغ ایرانی خود به تنهایی در یک دسته قرار می گیرد. از ایران مجموعا 9 باغ در یونسکو به ثبت رسیده اند که از آنها می توان به باغ فین کاشان، باغ شاهزاده ماهان، باغ عباس آباد مهرشهر مازندران و..... اشاره کرد» این ها بخشی از صحبت های موجود در فیلمی بود که در ابتدای دومین بزرگداشت روز باغ ایرانی در روز 5شنبه 19 مهرماه 1397 در موزه امام علی برگزار شد. این فیلم در واقع خلاصه ای از اولین بزرگداشت روز باغ ایرانی در سال گذشته بود.

در ابتدای دومین بزرگداشت، انوشه منصوری، دبیر انجمن مفاخر معماری ایران، رئیس هیات مدیره موسسه مطالعاتی جهان باغ ایرانیان گفت: ما هر دوماه یکبار به معرفی کامل یکی از باغ های ثبت شده ایرانی در یونسکو می پرداختیم.

وی بیان کرد: باغ ایرانی فقط یک باغ نیست، مثل یک پارک هم جای تفریح است و هم صرفا جای تفریح نیست. ارزش آن به هویت استثنایی و منحصر به فرد آن می باشد. باغ ایرانی فقط دارای هندسه جذاب و یا فقط دارای گیاهان خاص نیست؛ کنار هم قرار گرفتن عناصر در باغ ایرانی، آن را استثنایی کرده است. باغ ایرانی به اندازه باغ ژاپنی معروف نشده است ولی باید توجه کرد که این باغ ایرانی است که در یونسکو ثبت شده و نه باغ ژاپنی.

دبیر انجمن مفاخر معماری ایران اذعان داشت: همانطور که ما تلاش کردیم روزی را به نام معمار ثبت کنیم و آن را از روز مهندس جدا نماییم، ما اصرار داریم که روزی به نام باغ ایرانی در تقویم های شمسی ثبت گردد تا آگاهی ها نسبت به آن افزایش یابد؛ این اسم گذاری در واقع خاص بودن آن موضوع را مطرح می کند.

منصوری اظهار داشت: در داستان های اسطوره ای ما، مطالعات نشان می دهد که اول آسمان، بعد زمین و آب و گیاهان و حیوانات و بقیه جانداران آفریده شدند و طبق بررسی های به عمل آمده، زمان رویش گیاه و زایش گیاه، زمانی بین 19 تا 24 مهرماه است و ما با استفاده بهینه از یک روز در تقویم شمسی سعی کردیم در این دوره زمانی، روز باغ ایرانی را با روز حافظ یکی نماییم. ما این موضوع را به شورای انقلاب فرهنگی گفته ایم حالا این می تواند وارد تقویم ها شود یا خیر.

سپس دکتر نسرین فخری، دکترای ادبیات و تمدن تطبیقی فرانسه، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، مدیر گروه آموزش کمیسیون ملی یونسکو این چنین سخن راند: ثبت پرونده در یونسکو بسیار دشوار است و ما از این جهت که باغ ایرانی این راه را پیموده است بسیار مفتخریم.

وی در رابطه با آموزش در یونسکو گفت: مهمترین رکن واحد علمی و فرهنگی یونسکو، آموزش می باشد. تمام برنامه های آن حول یک جمله آموزشی است: «تضمین دسترسی به آموزش با کیفیت، برابر، فراگیر و ترویج فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه است». این قانون در مورد همه کشورهای عضو یونسکو صادق است که آموزش در سطح ابتدایی حتی در دور افتاده ترین نقاط کشور و با کیفیت بالا وجود داشته باشد.

فخری بیان کرد: مساله دیگر در با کیفیت کردن آموزش، مکان آن است، که پروژه خانه مدرسه که همزمان با این رویداد در حال برگزاری است کاملا به آن توجه دارد؛ مساله دیگر از ارکان یونسکو، فرهنگ است. یعنی علاوه بر وجود تبادل فرهنگی بین کشورها، استقلال فرهنگی در مورد آنها نیز صادق باشد. پروژه مذکور این موضوع را نیز مدنظر قرار داده است.

در ادامه مراسم دکتر خوبچهر کشاورزی به صحبت پرداخت. وی با پخش یک فیلم بدون صدا وارد بحث خود- موسیقی در اوستا و باغ ایرانی در اوستا- شد.

کشاورزی به تشریح «خنیای اوستا در پَرَدَیز» روی آورد و گفت: خنیا یا خوان یعنی آواز خوانی، افراد برای آوازخوانی نیاز به نظم دارند و اوستا هم منظوم است. اوستا یعنی دانش نامه، آگاهی نامه و شامل انواع و اقسام دانش ها است. پَرَدَیز هم یعنی باغ زیبایی که محصور شده باشد- پر یعنی پیرامون و دَیز یعنی چیدن-

وی بیان کرد: موسیقی در همه جای اوستا مشهود است. صداها در آن شنیده و مشاهده می شوند؛ صدای آب، سنگ و ... که به آنها سنگ باند، آب باند و ... گویند. با این اوصاف می بینید که قدمت موسقی ما به کجا می رسد.

در انتهای مراسم ابوالحسن میرعمادی از اعضای انجمن و موسسه مطالعاتی جهان باغ ایرانی نگاه خود را به باغ ایرانی بیان کرده و گفت: این سوال مطرح است که چرا ما از باغ ایرانی خوشمان می آید؟ باید توجه کرد که نمایشگاه های ایرانی در واقع نمایشگاه و آزمایشگاه قوانین طبیعت در رابطه با انسان است؛ یعنی در باغ ایرانی انسان خیلی موثر است که در باغ سایر کشور ها این تاثیر وجود ندارد.

وی گفت: اگر قبول کنیم که اکنون در عالم کثرت هستیم ولی همه علاقمند و نگاه به سوی یک وحدت داریم یعنی ما تکه های جدا شده ای هستیم که براساس قوانینی علاقه داریم به همان وحدت بازگردیم. اساس خلقت بر زیبایی است. باغ ایرانی قسمتی از طبیعت است که براساس زیبایی درست شده است. ما در باغ ایرانی تمام قوانین طبیعت را می بینیم و نه مقررات را، مقرراتی که زاییده مقطع زمانی انسان ها است ولی قوانین طبیعت همیشه جاری است و زمان نمی شناسد.

میرعمادی اشاره کرد: مسئله مهم دیگر زمان است. در باغ زمان را می توان احساس کرد و تشخیص داد. در باغ ایرانی تمام قوانین علمی رعایت شده است وگرنه این باغ پایدار نمی ماند و حس معنویت در این پیاده شدن قوانین وجود دارد و انسان خود را مجری این قوانین می داند.

در پایان مراسم مهندس امیرعباس ابوطالبی در رابطه با آثار برگزیده شده نقاشی در حوزه مفاهیم انتزاعی باغ ایرانی صحبت کرد و به تشریح نحوه انتخاب آثار پرداخت.

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از آثار منتخب هنرمتدان که در فراخوان اعلام شده شرکت کرده بودند نیز برگزار شد.

logo-samandehi