جلد اول «آجرستان» در دسترس پژوهشگران حوزه معماری


جلد اول مجموعه مقالات آجرستان؛ همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران،به همت موسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری(متن) وابسته به فرهنگستان هنر، منتشر شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، جلد اولمجموعه مقالاتآجرستان (دفتر دزفول)،به کوشش مهدی مکی‌نژاد، دبیر علمی همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران، در دسترس پژوهشگران حوزه معماری قرار گرفت.

در مقدمه این کتاب به قلم دبیرعلمی همایش مذکور آمده است: « اگرچه آجر فراگیرترین و در دسترس‌ترین ماده ساختمانی در ایران بوده است، کاربرد و ظهور و بروزش در شهرها و دوره‌های مختلف تاریخی متفاوت و گوناگون بوده است. یقینا معماران دزفولی در شناخت، استفاده فنی و هنری از آجر، جزو سرآمدان بوده‌اند. برای معماران و بنایان دزفولی، آجر فقط یک تن‌پوش ساده و پرکننده جرزهای خانه‌ها و کاشانه‌ها نبوده است. آجر و آجرکاران دزفولی به ترکیبی از عشق، مهارت و هنر دست یازیده‌اند و هر قطعه آجر برای خودش شخصیت و ارزش دارد.»

مکی‌نژاد، در بخش دیگری از این نوشتار در مورد همایش ملی «آجر و آجرکاری در معماری ایران» و همچنین پیش‌همایش دزفول چنین به تحریر آورده است: «فرهنگستان هنر در سال 1395 همایش ملی «آجر و آجرکاری در معماری ایران» را به منظور شناخت و تحقیقات تخصصی در این حوزه برگزار کرد. همایش اصلی در تهران و دوپیش‌همایش در دزفول و کرمان برگزار گردید. پیش‌همایش دزفول به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی و حمایت همه‌جانبه فرماندار محترم و همدلی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه جندی‌شاپور و با حضور گرم استادان، دانشجویان، استادکاران و اهالی فرهنگ و هنر دزفول، با نظم، کیفیت و هماهنگی شایسته‌ای برگزار گردید و استقبال مخاطبان از سخنرانی‌ها و برنامه‌های جنبی آن بسیار چشمگیر بود.»

مجموعه مقالات آجرستان؛ همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران با 12 مقاله بسیط و تخصصی در حوزه معماری و با شمارگان 1000 نسخه، در 284صفحه و با قیمت 37 هزار تومان توسط مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری(متن) عرضه می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این كتاب را از كتاب‌فروشی فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر(ع)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1550 تهیه کنند.

logo-samandehi