عده‌ای معتقدند این «یونیفرم» باید عوض شود

«دوسالانه‌ها یک یونیفرم است که تا این لحظه همه انجمن‌های هنری باید از آن یونیفرم استفاده می‌کردند. اما الان و بعد از چندین دوره برگزاری بسیاری از انجمن‌ها اعتقاد دارند که این یونیفرم باید عوض و لباسی دوخته شود که مناسب قواره آن انجمن باشد؛ چرا که ویژگی و ساختار انجمن‌ها با یکدیگر متفاوت است.»

هادی مظفری ـ مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید می‌گوید: ما بسیار موافق برگزاری دوسالانه‌ها (بینال‌ها) هستیم، اما نه توسط وزارت ارشاد، بلکه توسط انجمن‌ها. ما وظیفه حمایتی خود را انجام خواهیم داد. موضع ما برای برگزاری دوسالانه‌ها صد در صد موافقت با برگزاری است اما بعضی انجمن‌ها معتقدند دوسالانه باید برگزار شود و بعضی معتقدند نباید برگزار شود و کارکرد دوسالانه را باید به چیز دیگری تغییر بدهد. این پیشنهاد خودشان است.

او ادامه می‌دهد: بی‌ینال‌ها یک یونیفرم است که تا این لحظه همه انجمن‌های هنری باید از آن یونیفرم استفاده می‌کردند. اما الان و بعد از چندین دوره برگزاری بسیاری از انجمن‌ها اعتقاد دارند که این یونیفرم باید عوض و لباسی دوخته شود که مناسب قواره آن انجمن باشد؛ چرا که ویژگی و ساختار انجمن‌ها با یکدیگر متفاوت است. ما امسال پیشنهاد دادیم انجمن‌هایی که تمایل به برگزاری بی‌ینال دارند، آن را برگزار کنند و آن‌هایی که تمایل ندارند می‌توانند رویداد جدیدی را با نام انجمن طراحی و به ما اعلام کنند و ما حمایت می‌کنیم. مانند رویدادهای سرو نقره‌ای، ۱۰ روز با عکاسان، شهروند پرتره و...

مدیرکل مرکز تجسمی بیان می‌کند: طبق توافقی قرار بوده دوسالانه‌ها را سال‌های فرد و زوج برگزار کنند؛ چون هنر به سمت بینارشته‌ای رفته، به عنوان مثال هنرمندان نقاشی در بی‌ینال مجسمه‌سازی شرکت می‌کنند. اگر هر انجمنی آمادگی برگزاری بی‌ینال در تاریخ و زمان خودش داشته باشد ما تمام و کمال در خدمت آن هستیم. این شائبه‌ای که مدام در سال‌های گذشته تکرار و اصرار شده که وزارت ارشاد با برگزاری بی‌ینال‌ها مخالف است و یا فجر را جایگزین آن می‌داند کاملا غیر واقعی است و صحت ندارد.

حمایت یک میلیارد و دویست میلیونی از انجمن‌ها

مظفری درباره ردیف بودجه‌ای که برای انجمن‌های هنری در نظر گرفته شده است و گله سال‌های قبل آن‌ها مبنی بر اینکه این بودجه پرداخت نشده، بیان می‌کند: امسال این اتفاق افتاده است. ما پیش‌بینی کردیم نزدیک به یک میلیارد و دویست میلیون از فعالیت‌های انجمن‌ها در سال ۹۷ حمایت کنیم و تفاهمنامه‌های آن هم انجام شده است. این مبلغ بین هفت انجمن تقسیم می‌شود. حوزه نگارگری و کاریکاتور ساختار تشکیلاتی انجمن ندارند و بنابراین ما امکان مساعدت به آن‌ها را نداریم.

او توضیح می‌دهد: بخشی بابت کارهای جاری به شکل کمک به آن‌ها پرداخت شده و بخشی در برابر فعالیت‌هایی که پیشنهاد کردند، با آن‌ها تفاهم کردیم و این کار را انجام می‌دهیم.

logo-samandehi