آموزش معماری یا پرورش معمار؟

نشست اول از سلسله نشست‌های "مزاج و معماری" برگزار می شود


سلسله نشست‌های «مزاج و معماری؛ نسبت معماری و طبیعیات کهن» با سخنرانی دکتر محمدرضا حاتمیان، عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان، در سرای شهید آوینی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سلسله نشست‌های «مزاج و معماری؛ نسبت معماری و طبیعیات کهن» با سخنرانی دکتر محمدرضا حاتمیان، عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان، برگزار می‌شود.

نشست اول به موضوع «آموزش معماری یا پرورش معمار؟» اختصاص دارد.

محور این سلسله نشست‌ها تحقیقاتی است که طبیعیات کهن و مفاهیم نهفته در آن را در ساحتی از معماری به کار بسته‌اند.

طبیعیات کهن نظام دانشی کل‌نگری است که تا پیش از سر برآوردن عالم مدرن و علوم جدید، مبنای شناخت و تبیین عالم مادی بود. در طبیعیات کهن آدمی و همه عالم پیرامونش به مدد مفاهیمی مانند ارکان و کیفیات مشترک و مزاج و طبع و اعتدال، به طریقی مشابه و متناظر یکدیگر شناخته می‌شدند. گستردگی و کل‌نگری این نظام تبیین سبب می‌شود بتوان آن را در علوم و فنون مختلف، از جمله معماری، به کار بست. معماری با آدمی و نسبتش با محیط و اشیای پیرامون و تصرف در آنها سروکار دارد. پس محتاج نظامی کل‌نگر برای سامان دادن به این نسبت است.

گفتنی است، این نشست شنبه ۱۳ بهمن‌ماه، از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ در سرای شهید آوینی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، واقع در حوزه هنری برگزار می‌شود.

logo-samandehi