گفتگو با رتبه سوم سیزدهمین دوره جایزه معماری میرمیران مسابقه طراحی مفهومی: معماری پویا»

سیزدهمین دوره از مسابقات معماری میرمیران با دو برگزیده در مقام سوم به کار خود پایان دارد که یکی از این برگزیدگان به صورت گروهی و دیگری به صورت انفرادی در این رویداد شرکت کرده بودند.

کیا تدین، دکترای معماری، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و یکی از منتخبین مقام سوم سیزدهمین دوره از مسابقات میرمیران با موضوع «مسابقه طراحی مفهومی:معماری پویا» شد.

کیا تدین، دکترای معماری، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و برنده مقام سوم سیزدهمین دوره از مسابقات میرمیران با موضوع «مسابقه طراحی مفهومی:معماری پویا» به ایده و هدف طرح خود اشاره کرد و گفت: ابتدا یک سناریو نوشتم که آینده نه چندان دور را برای تهران تصویر می کرد. تصویری دردناک از آینده ای بدون منابع انرژی که نیازمند تحولی اساسی و حرکتی آرمانی با کمک تکنولوژی است تا این شهر را از فروپاشی نجات دهد. سپس فرایند شروع به طراحی را با این جمله آغاز کردم که یک ساختمان پویا می خواهد چه شکلی باشد؟

وی افزود: تلاش کردم این ایده را با تکنیک تغییر پذیری همزمان و بیان تصویری در قالب فرم های گوناگون بررسی کنم و سپس با ارزیابی ایده ها "گزینه بهینه" را انتخاب کنم که در نهایت با راهبرد اقتباسی از فرم truncated tetrahedron به دلیل پایداری، زیبایی شناسی و قابلیت بالا در پویایی استفاده کردم. حالا زمان آن بود که با برنامه نویسی ویژوال شروع به ایجاد روابط میان اجزا این فرم، معماری روی پوسته و درون آن کنم به طوری که با کوچکترین تغییر روی یک بخش از فرم بقیه ساختمان تحت تاثیر آن دچار دگرگونی شود.

تدین در ادامه اظهار کرد: در نهایت فرم، معماری و نرم افزار یک خروجی به من داد که البته آخرین مرحله آن باقی مانده بود و آن تاثیر گذاری بر مخاطب بود، که تلاش کردم با کمک جلوه های پویا و تصاویری از حرکت و دگرگونی این تاثیر را به مخاطب منتقل کنم.

قابل ذکر است که این ایده ۲ هفته کامل زمان برد.

این مدرس دانشگاه اذعان داشت که در تمام طرح، باز و بسته شدن ساختمان و ایده خودکفایی در تولید انرژی با پویایی و حرکت در تمام اجزاء فرم اشاره ای بر معماری پویا دارد و این بخش از طرح با اهداف مسابقه مبنی بر پویایی ساختمان همسو بوده و در همین راستا طراحی شده است.

تدین به قابل اجرا بودن طرح خود اشاره کرده و گفت: فکر میکنم طرح من به دلیل اینکه در برنامه نویسی ویژوال طراحی شده و روابط آن بسیار منطقی است در صورت وجود تکنولوژی، همین امروز نیز قابلیت ساخته شدن را داشته باشد.

وی در نهایت در رابطه با مسابقه معماری میرمیران بیان کرد: این مسابقه تنها مسابقه طراحی معماری مفهومی است که در سطح ملی و با پوشش خبری وسیع و داورانی سرشناس وجود دارد که از نزدیک دیدن هر یک از این داوران آرزوی هر طراح جوانیست. به نظر من سطح کارها و ایده های مطرح شده در این دوره بسیار بالا بود.

logo-samandehi