آغاز مرمت پل تاریخی سیل زده کشکان در لرستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: مرمت پل تاریخی کشکان که بر اثر سیلاب امسال آسیب دیده بود، آغاز شد.

به گزارش گالری آنلاینبه نقل از ایسنا، سیدامین قاسمی امروز در جمع خبرنگاران از آغاز مرمت پل تاریخی کشکان در شهرستان چگنی خبر داد و اظهار کرد: سیل فروردین ماه امسال سبب شد تا بخشی از پل تاریخی کشکان آسیب ببیند.

Related image

وی افزود: جهت تثبیت وضع موجود این پل تاریخی مرمت آن آغاز شده و در این بخش از مرمت نسبت به استحکام بخشی بستر و پی این پل تاریخی به منظور تثبیت پایه‌ها و جلوگیری از نشست آنها اقدام می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اعتبار این فصل از مرمت پل تاریخی کشکان را 3 میلیارد و 500 میلیون ریال برشمرد و عنوان کرد: این میزان اعتبار از محل اعتبارات ملی تامین شده است.

پل کشکان در بخش چگنی بر روی رودخانه‌ای به همین نام و در مسیر راه باستانی شاپور خواست به طرهان احداث‌ شده که در متون تاریخی از آن به‌عنوان گژکی یاد شده است.

پل تاریخی کشکان دارای پایه‌هایی به مساحت بیش از 200 متری و همچنین ارتفاع بلندی به‌اندازه یک ساختمان 12 طبقه است که مساحت پایه‌ها و ارتفاع پل کشکان در هیچ پلی در دنیا وجود ندارد.

پل تاریخی کشکان در لرستان به دستور«ابو نجم بدر ابن حسنویه» از سال 389 تا 399 ساخته‌شده و دارای قدمتی هزارساله است و جز سه پل تاریخی در ایران است که دارای کتیبه‌ای به‌اندازه 106 در 92 است و به خط «کوفی برگ‌دار» نوشته‌ شده و مربوط به قرن چهارم هجری است، کتیبه پل کشکان با «بسم‌الله الرحمن الرحیم» آغاز شده و در هفت سطر نوشته‌ شده است.

متاسفانه امسال براثر بارش‌ شدید و وقوع سیلاب ناشی از رودخانه کشکان، بخشی از پایه طاق الحاقی کشکان تخریب شد و علاوه بر این پل به آثار تاریخی دیگر این استان نیز آسیب‌های جدی وارد شد .

فرماندار خرم‌آباد نیز از اختصاص ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار به شهرداری خرم‌آباد برای بازسازی ۳ پل تخریب شده در جریان سیل خبر داد .

به گزارش ایسنا، اسد عبدالهی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه یکی از عواملی که در سطح شهر خرم آباد منجر به ایجاد ترافیک شده این است که هرچه پاساژ و هتل ساخته شده و حتی بیمارستانها پارکینگ ندارند، اظهار کرد: ساختمان پزشکان برای پزشکان خود هم پارکینگ پیش بینی نکرده و یا اگر پیش بینی شده این پارکینگ‌ها را به آزمایشگاه و مرکز رادیولوژی تغییر کاربری داده‌اند.

وی بر ضرورت استفاده از حمل و نقل عمومی و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری تاکید کرد و گفت: اگر حتی هزار نفر در شهر از دوچرخه استفاده کنند بخشی از ترافیک حل می‌شود .

فرماندار خرم‌آباد با اشاره به اینکه ۳ پل از خرم آباد در جریان سیل تخریب شده است، گفت: بازسازی این پل‌ها ترافیک و تردد سطح شهر را حل می‌کند. پول اختصاص یافته نقد است و بخشی از آن هم آمده است و تنها بازسازی پل‌ها و اجرای پروژه سرعت عمل می‌خواهد.

logo-samandehi