ساخت آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای ممنوع

معماران و مهندسان برجسته دنیا، به دلیل پرهزینه و پیچیده بودن روند خنک‌سازی آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای و افزایش گازهای گلخانه‌ای، خواستار ممنوعیت ساخت‌وساز این نوع ساختمان‌ها شدند

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته گاردین، «‌سایمون استرجیس»‌ مشاور دولتی و یکی از اعضای موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی که یکی از افراد خواستار ممنوعیت ساخت ساختمان‌های بزرگ و آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای است،‌ در این زمینه بیان کرد: «انرژی بسیار زیادی برای خنک کردن یک ساختمان استاندارد با نمای شیشه‌ای نیاز است و مصرف میزان زیادی از انرژی، انتشار حجم بسیار زیادی از کربن را به دنبال خواهد داشت.»

آسمان‌خراش‌

ادارات، مراکز خرید و سایر ساختمان‌های بزرگی که در ساخت نمای آن‌ها شیشه به کار رفته است، از محبوبیت زیادی در بین مردم و طراحان برخوردار هستند؛ چرا که این ساختمان‌ها به دلیل داشتن نمای کاملا شیشه‌ای و امکان عبور نور آفتاب به فضای داخلی،‌ نمای جذابی از فضای بیرونی را به افراد حاضر در ساختمان ارائه می‌دهد. اما نور آفتاب سبب ایجاد حرارت و گرما می‌شود که در ساختمان‌های کاملا پوشیده هیچ راهی برای خارج شدن این گرما وجود نخواهد داشت.

برای جلوگیری از ایجاد گرما، دستگاه‌های تهویه هوا همواره به عنوان راه حل مورد استاده قرار می‌گیرند. اما استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا نیز مشکلات خودش را به دنبال دارد. آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده است که حدود ۴۰ درصد کربن‌ دی اکسید موجود،‌ نتیجه ساخت و ساز،‌ خنک‌ کردن، گرم کردن و تخریب‌ ساختمان‌هاست. دستگاه تهویه هوا نیز سهم قابل ‌توجه‌ای از تولیدکنندگان دی اکسید کربن را به خود اختصاص داده است. با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی این آژانس،‌ میزان انرژی که صرف گرم کردن این نوع ساختمان‌ها شده است، از سال ۲۰۰۰ تاکنون دوبرابر شده است.

«‌بیل د بلاسیو» ـ شهردار نیویورک ـ در آوریل اعلام کرد،‌ قصد دارد ساخت تمامی ساختمان‌های شیشه‌ای را ممنوع اعلام کند و سازندگان را ملزم به ایجاد تغییر در ساختمان‌های کنونی به منظور بازدهی بهتر در استفاده از انرژی خواهد کرد. با این‌حال بعدها مشخص شد منظور از کلمه «ممنوعیت»‌ در حقیقت ممنوعیت در ساخت و ساز تمامی ساختمان‌هایی است که در مصالح آن شیشه و استیل بیش از حد استفاده شده است.

«صادق خان»‌، شهردار لندن نیز پیشتر از قانون مشابهی برای این شهر خبر داده بود؛ لایحه‌ای که از آن به عنوان ‌«برنامه لندن»‌ یاد می‌شود و قرار است از بهار سال آینده مراحل اجرای آن آغاز شود. این قانون موسسات ساختمان‌سازی را ملزم به ارزیابی نحوه ساز و کار ساختمان در رابطه با مصرف انرژی در ملزم طول عمر احتمالی ساختمان خواهد کرد.

logo-samandehi