کشف بقایای پستخانه ایرانی ۲۵۰۰ ساله در ترکیه

کاوش‌های باستان‌شناسان در تپه «‌اولزو»‌ واقع در استان «‌آماسیه» به کشف بقایای یک پستخانه ۲۵۰۰ ساله ایرانی منجر شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته حریت دیلی نیوز، سیزدهمین دوره از کاوش‌های باستان‌شناسان در تپه «‌اولزو»‌ از بیست و چهارم ماه جولای امسال آغاز شد.تاکنون حدود ۱۰ بنا درجریان‌ کاوش در این تپه کشف شده است.

«سوکت دونمز» استاد دپارتمان باستان‌شناسی دانشگاه استانبول، که سرپرستی این گروه تحقیقاتی را برعهده دارد بیان کرد،‌ این تیم باستان‌شناسی بقایای بنایی را که حدود ۱۲۰ متر مربع را در برمی‌گیرد و به نظر می‌رسد در گذشته به عنوان یک پستخانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است، کشف کردند. به گفته سرپرست این تیم باستان‌شناسی،‌ این بنای ۲۵۰۰ ساله به دوران حکومت ایرانیان در این منطقه تعلق دارد.

پستخانه باستانی ایرانی در ترکیه

«دونمز»‌بیان کرد: «هر ساله شاهد اکتشافات مهمی در این منطقه هستیم. این منطقه از لحاظ باستان‌شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است. از سال ۲۰۱۰ تاکنون آثار و بقایای کشف شده در این منطقه، با معماری و سبک ایرانی مرتبط بوده‌اند. اهمیت این منطقه به ورود ایرانی‌ها به این مکان و ساخت بناهایی با استفاده‌ از سبک معماری ایرانی است. آن‌ها یک آتشکده در این منطقه بنا کردند و سپس شهر خود را اطراف آن توسعه دادند. یک عبادتگاه جاده‌های سنگی و تالارهای ستون‌دار نیز در نزدیکی این آتشکده وجود دارد. این سالن ستون‌دار، اولین بنای متعلق به دوران حکومت ایرانی‌ها بوده که در منطقه آناتولی کشف شد. تالارهای ستون‌دار دیگری که متعلق به عصرهای دیگر باشند پیش از این کشف شده‌اند اما این تالار که قدمت آن به قرن پنجم می‌رسد بسیار حائز اهمیت است. اینکه این تالار درست مقابل آتشکده قرار دارد این فرضیه را به وجود می‌آورد که این تالار به عنوان مکانی برای گردهمایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.»


«دونمز» در مصاحبه با «دیلی صاباح» بیان کرد: «ایرانیان اولین تمدنی بودند که سیستم پستی را به منطقه آناتولی آورند. آنان امپراطوری گسترده‌ای داشتند که از یونان تا آسیای مرکزی و مصر را در برمی‌گرفت. این مناطق توسط حکمرانان اداره می‌شد. آنان باید اطمینان حاصل می‌کردند که اخبار را به طور صحیح از پایتخت به شهرهای اطراف مخابره می‌کنند به همین دلیل سیستم‌های جاده‌ای متفاوتی را در اطراف مرزهایشان بنا کردند.»

«دونمز» معتقد است ایرانی‌ها موقعیت‌های مکانی بخصوصی را برای ساخت پست‌خانه در نظر گرفتند.

پس از آن که این منطقه کاوشی در سال ۱۹۹۸ کشف شد،‌ کاوش‌ها در تپه «اولزو» ‌از سال ۲۰۰۷ آغاز شد. کاوش‌های این دوره با همکاری ۵ استاد دانشگاه، ۳ باستان‌شناس و ۱۵ کارآموز باستان‌شناسی و یک دانشجوی مرمت بناهای تاریخی از دانشگاه‌های مختلف تا آخر این ماه ادامه خواهد داشت.

logo-samandehi