«مسعود عربشاهی» درگذشت

مسعود عربشاهی، نقاش و مجسمه‌ساز پیشرو ایرانی در سن ۸۴ سالگی بر اثر عارضه قلبی - ریوی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش گالری آنلاین، عربشاهی با داشتن دهه‌ها تجربه کار در زمینهٔ نقش برجسته و کارهای اجرایی بر نمای ساختمان‌ها، همراه با تکنیک منحصر به‌فرد خود در اجرا که شهرت جهانی دارد، در ایران و سایر کشورها کارهای اجرایی بزرگی را انجام داده‌ است.

نقش برجسته سردر اتاق صنایع و معادن در خیابان طالقانی، سالن کنفرانس هلال احمر در میدان ارگ، نقش برجسته‌های دیوارهای پارک طالقانی در بزرگراه حقانی و مجموعه «نور و گیاه» بر دیوار مجلس از جمله آثار او هستند.

وی در سال ۱۳۴۰ وارد هنرکده‌ی هنرهای تزئینی شد و در همان سال ازدواج کرد. اساتید این سال‌های او کسانی مانند حسین کاظمی، کریم امامی و تعدادی اساتید فرانسوی بودند. او اولین نمایشگاه خود را در سال ۱۳۴۱ برگزار کرد. عربشاهی در سال ۱۳۴۷ با مدرک فوق لیسانس معماری داخلی از دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شد. او همراه با تحصیلات دانشگاهی در رشتهٔ نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موفق شد به شیوه‌ای خاص، با درهم‌آمیختگی سمبل‌های اساطیری در کتیبه‌ها، خطوط و نقش‌های اسرارآمیز، بیان‌گر یگانگی و القای جهتی باشد که با شناخت در مسیری ماهرانه دنبال شده‌است.

تاکنون ده‌ها نمایشگاه انفرادی در ایران، آمریکا و فرانسه از آثار عربشاهی برپا شده است و همچنین در بیش از ۴۰ نمایشگاه گروهی در ایران، آمریکا، فرانسه، سوییس، تونس، ایتالیا، مغرب و انگلستان شرکت داشته است.

مسعود عربشاهی جایزه‌ی نخست چهارمین بی‌ینال تهران (جایزه‌ی اول هنرهای زیبای کشور) را در فروردین ۱۳۴۳، جایزه‌ی اول در نمایشگاه بین‌المللی موناکو ـ فرانسه را در سال ۱۳۵۲، جایزه‌ی اول در نمایشگاه روز مادر ۱۳۵۲ و همچنین جایزه‌ی اول در مسابقه‌ی مجسمه‌سازی تهران را در سال ۱۳۵۳ به دست آورده‌است.

گالری آنلاین مصیبت وارده را به خانواده ایشان و جامعه تجسمی ایران تسلیت می گوید.

logo-samandehi