تغییر نام پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی

رییس پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی گفت: کاربردی‌سازی و کاربردی کردن پژوهش‌ها یکی از اولویت‌های کاری و برنامه‌ای پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی به شمار می‌رود، چون پژوهش‌هایی که کاربردی و ملموس نباشد، محکوم به فنا و فراموشی‌اند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا انیسی با بیان اینکه پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی جزو قدیمی‌ترین پژوهشکده‌های پژوهشگاه است گفت: هدف اولیه این پژوهشکده تحقیق و بررسی تاریخ معماری و شهرسازی ایران بوده که به دلیل عدم ثبات مدیریت، در سال‌های گذشته نتوانست به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کند.

او تغییر نام پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی را از دیگر اهداف پژوهشکده دانست و اضافه کرد: نام فعلی آن با طرح‌ها و برنامه‌های آن همخوانی ندارد.

پژوهشگاه میراث فرهنگی

وی با بیان این مطلب که فعالیت‌های این پژوهشکده در حوزه بناها و بافت‌های تاریخی محدود نمی‌شود، افزود: در حال حاضر موضوع محوطه‌های تاریخی به همراه منازل فرهنگی به عنوان یکی از چارچوب‌های جدید در برنامه‌های پژوهشکده به شمار می‌رود که این موضوع در ۲۰ سال اخیر در دنیا مطرح بوده است.

او با اشاره به این‌که متمرکز شدن بر معماری و محوطه‌های تاریخی از جمله اقداماتی است که تصمیم‌هایی برای اجرای آن شده است، اضافه کرد: محیط تاریخی براساس تعریف یونسکو ، مکانی را شامل می‌شود که هر گونه اثر تاریخی را در بر می گیرد.

وی هدف و رسالت پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی را فعالیت در زمینه تاریخ و حفاظت از میراث فرهنگی غیر منقول بیان کرد و گفت: در حال حاضر پژوهشکده براساس ساختاری که در گذشته داشته است، چهار گروه تخصصی بناهای تاریخی، بافت‌های تاریخی، تزئینات معماری و گروه معماری دست‌کند است و امیدواریم با تغییر نام پژوهشکده این ساختار هم تغییر یافته و ساختاری منطبق با شرایط روز ایجاد شود.

انیسی با اشاره به اینکه مقدمات کار برای تغییر نام پژوهشکده فراهم شده، افزود: با تصویب نهایی هیات امنای پژوهشگاه، نام پژوهشکده تغییر خواهد کرد.

وی درباره اولویت‌های پژوهشکده گفت: کاربردی سازی و کاربردی کردن پژوهش‌ها یکی از اولویت‌های کاری و برنامه‌ای پژوهشکده است، چون پژوهش‌هایی که کاربردی و نتایج آن برای جامعه هدف ملموس نباشد، محکوم به فنا و فراموشی است. با توجه به اینکه پژوهشگاه وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، کاربردی سازی و کاربردی کردن پژوهش های دور از انتظار نیست.

رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی با تاکید بر این نکته که پژوهش‌های تاریخی باید طوری برنامه‌ریزی و اجرا شوند که کابردی، علمی و حرفه‌ای باشد، بیان کرد: همسو کردن طرح‌های پژوهش با اهداف کلان پژوهشگاه از دیگر اقداماتی است که برای آن برنامه‌ریزی و اقدام شده است.

وی با اشاره به این‌که بسترسازی برای تولیدات علمی همکاران پژوهشکده در قالب مجله، کتاب و مقاله از دیگر فعالیت‌های پژوهشکده به شمار می‌رود، اظهار کرد: نتایج پژوهش‌ها تبدیل به یک موضوع علمی شود تا عموم مردم از آن استفاده کنند. فعالیت‌های گروهی این پژوهشکده با سایر پژوهشکده‌ها به عنوان یک کار گروهی ساده نیست، اما در صدد هستیم این موضوع را در پژوهشکده ترویج کنیم و برای آن گام‌هایی نیز برداشته شده است.

انیسی همکاری و تعامل با بخش‌های مرتبط با خارج از پژوهشکده را از دیگر اقدامات در دست اجرای پژوهشکده دانست و افزود: با تعامل و همکاری می‌توانیم نتیجه کارهای خود را تبدیل به پروژه‌هایی کنیم که نیاز جامعه و دستگاه‌های مرتبط را رفع کند.

رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی با اعلام اینکه دامنه فعالیت‌ها در پژوهشگاه محدود به برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها است، گفت: با توجه به اینکه مخاطب ما معاونت میراث فرهنگی است، در تلاش هستیم در سال‌های آینده تعامل خود را با دیگر نهادها و سازمان‌های مرتبط بیش از پیش افزایش دهیم.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های پژوهشکده گفت: تاکنون اقدام جدی برای معرفی برخی فعالیت‌ها نشده است. باید سایت پژوهشکده فعال‌تر شود و همه‌ی اعضا رزومه خود را در آن بارگذاری کنند و همچنین اعضای هیات علمی معرفی و چکیده‌هایی از مقاله‌های و پروژه‌های خود را روی سایت قرار دهند.

او همچنین به کمبود نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: کمبود اعتبار، منابع مالی و همچنین کمبود منابع انسانی از دیگر مشکلات است که پژوهشکده را با مسائل مختلفی مواجه کرده است. تعدادی از پروژه‌ها برون‌سپاری شده که تلاش می‌کنیم با شفاف‌سازی دلیل اصلی برون‌سپاری پروژه‌ها را توضیح دهیم.

وی با بیان این‌که در بخش علمی علاوه بر انتشار کتاب و مقاله به دنبال برگزاری نشست‌ها و همایش‌های تخصصی هستیم، یکی از این موضوع‌ها را «سوانح طبیعی» دانست و توضیح داد: در سال ۹۵ اولین همایش تخصی توانمندسازی بناهای تاریخی در برابر زلزله بررسی و سال ۹۷ نیز دومین همایش آن با عنوان میراث معماری و توانمند سازی میراث معماری و شهرسازی در برابر زلزله بررسی شد. همچنین خرداد ماه امسال نیز نخستین نشست تخصصی میراث فرهنگی و مواجه با بحران سیل برگزار شد.

وی از برگزاری نشست تخصصی بناهای تاریخی و خطر آتش سوزی در ۳۰ مهر ماه امسال خبر داد و هدف از این اقدام را توجه جامعه حرفه‌ای و مسئولان وزارت خانه و سایر دست اندرکاران به موضوع سوانح عنوان و انیسی تاکید کرد: دانش ما در حوزه‌های مرتبط با میراث فرهنگی نیازمند به روز شدن است بنابراین از نهادهای دیگر برای این موضوع کمک و تعامل خواهیم گرفت.

logo-samandehi