گروهی اروپایی مسجد جامع عتیق قزوین را مرمت می‌کنند

گروهی از اساتید مجرب اروپایی همکار با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مرمت گنبد و مقصوره خمارتاش مسجد جامع عتیق قزوین مشارکت می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین با اعلام این خبر به ایرنا گفت: ساماندهی و مرمت مسجد جامع عتیق قزوین به عنوان یکی از طرح‌های بین المللی مطرح است.

علیرضا خزائلی افزود: اساتید اروپایی یادشده یک گروه علمی مجرب در زمینه مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی به شمار می‌روند که مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند و در مرمت برخی بناهای تاریخی شاخص همفکری و مشورت می‌دهند.

وی یادآور شد: مسجد جامع عتیق از شاخص‌ترین بناهای تاریخی قزوین و از جمله کهن‌ترین مساجد ایران است که امیدواریم پس از مبارزه با کرونا و قرار گرفتن در شرایط عادی، بتوان امسال دور جدید مرمت آن با محوریت گنبد و مقصوره خمارتاش را آغاز کنیم.

مسجد جامع عتیق قزوین یکی از کهن‌ترین مساجد چهار ایوانی کشور است که آثار معماری بسیاری از ادوار تاریخی در وسعتی معادل ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع به نمایش می‌گذارد. قدیمی‌ترین قسمت موجود به سال ۱۹۲ به دستور هارون الرشید بنا شده و در عصر سلجوقی،‌ صفوی و قاجاری الحاقاتی به آن صورت گرفته است. شش کتیبه گچ‌بری مقصوره خمار تاشی آن هم شهرتی جهانی دارد.

همچنین خزائلی افزود: بقعه و آستان امامزاده حسین (ع) قزوین و برج‌های دوگانه خرقان از دیگر بناهای تاریخی شاخص قزوین هستند که امسال مرمت و ساماندهی آنها در فازهای جدید انجام خواهد شد.

این مسوول گفت: امسال در مجموع ۱۵ تا ۲۰ بنای تاریخی استان قزوین مورد مرمت و ساماندهی قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین یادآور شد: اعتبارات در نظر گرفته شده در حوزه مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی استان برای سال جاری ۵۰ میلیارد ریال است.

استان قزوین در فهرست آثار ملی دارای بیش از ۱۴۰۰ اثر است که نزدیک به ۲۵۰ مورد آنها مربوط به بناهای تاریخی است.

منبع: هنرآنلاین

logo-samandehi