رونمایی از اولین پل فولادی ساخته شده با پرینت سه بعدی در جهان در هفتۀ طراحی هلند


کمپانی روبوتیک هلندی، MX3D، پرینت سه بعدی یک پل فلزی را به اتمام رسانده که در سال آینده بر روی کانالی در آمستردام نصب خواهد شد.
به گزارش گالری آنلاین، طراح ،joris laarman ، برای ساختن این پل عابر پیادۀ 12 متری با استارتاپی در زمینۀ تکنولوژی تولید روبوتیک همکاری داشته است. این پل در هفتۀ طراحی هلند که از 20 تا 28 اکتبر برگزار می شود به نمایش درآمد.
ایدۀ این پل که بوسیلۀ روبات و از لایه های فولاد ذوب شده ساخته شده است در سال 2015 مطرح شد و ساخت دهانۀ آن اوایل امسال به اتمام رسید. حالا ساخت عرشۀ آن که مرحلۀ نهایی فرآیند ساخت است به پایان رسیده.
روبات های شش-محوری، سازۀ این پل را که عرضش 6 متر است از لایه های فولاد ذوب شده ساخته اند که این کار مستلزم کنترل دستگاه های جوش بزرگ مقیاس توسط روبات ها بوده است.
این پروژۀ بلندپروازانه در طول سیر تکاملی اش چندین بار به علت مقاوم سازی در برابر برخوردهای احتمالیِ قایق ها و تبعیت از آئین نامه های شورای محلی تغییر کرده است.
به گفته کمپانی MX3D: «طرح اولیه به خاطر ملاحظات مهندسی به طور قابل توجهی تغییر کرد. سازۀ سبک درخت مانند بروی چهار ستون باربر عمده ساخته شده است. نگرانی از این بود که اگر قایقی با یکی از این ستون ها برخورد کند می تواند سازه را با مشکل جدی مواجه کند. بنابراین ایده ای کاملا جدید خلق شد و هرچه که تا آن زمان در مورد مصالح، آئین نامه ها و مشخصات فنی یاد گرفته بودیم در آن لحاظ شد.»

logo-samandehi