گزارش تصویری نمایشگاه سیزدهمین دوره معماری میرمیران (مسابقه طراحی مفهومی: معماری پویا)


نمایشگاه سیزدهمین دوره معماری میرمیران با موضوع (مسابقه طراحی مفهومی: معماری پویا) روز گذشته سوم اردیبهشت ماه 98 در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

معماری پویا در برگیرندۀ ساختمان‎هایی است که قابلیت تغییر، حرکت و جابجایی دارند و شکل آنها به‫منظور انطباق با نیازهای طرح، تغییر می‎کند. این ساختمان‎ها گاه شکل متفاوتی اختیار می کنند، گاه جهت حرکت خورشید را تعقیب می‎کنند، گاه به یک تاثیر محیطی پاسخ می دهند، گاه برای ایجاد دید گسترده نسبت به اطراف تغییر شکل یا تغییر مکان میدهند، زمانی با سقف باز و بسته شونده و تغییر شکل یا سازه جمع شونده به نیازهای کاربردی گوناگون پاسخ می دهند، گاه با تاشدن و تغییر شکل شرایط مورد نظر برای عملکردهای مختلف و بهره برداری مطلوب را فراهم می نماید، گاه به سمت جهت وزش باد، تغییر جهت می‎دهند، گاه با طبیعت همساز می شوند تا انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنند. این نوع معماری با قابلیت تغییر، حرکت، جابجایی ویا چرخش امکان تحقق خواسته‎هایی را فراهم می سازند که در گذشته با معماری ساکن و غیر منعطف امکان پذیر نبود.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
بناهای ساخته شده در قالب این معماری که گاه شامل معماری تطبیق پذیر و گاه در برگیرنده معماری تغییر شکل دهنده و گاه معماری قابل انتقال است دائماً در حال تغییر شکل و تعدیل خود هستند. گاهی بخشی از ساختمان و یا طبقه ای از آن و یا نمای ساختمان در حال تغییر، جابجایی یا چرخش است و گاهی اساساً فرم کلی بنا تغییر می‎کند. این رویکرد جدید، نوعی رقابت با روش‎های متداول معماری معاصر است تا با بهره گرفتن از تکنولوژی مدرن و هوش مصنوعی امکان تعامل و پاسخگو بودن معماری به نیازهای متفاوت انسان فراهم شود.

پروفسور ایرج اعتصام (ریاست هیئت داوران)، مهندس علیرضا تغابنی، آیدین آغداشلو، پرویز تناولی، دکتر داراب دیبا، مهندس سامان سیار، مهندس فرشاد فرهی، مهندس سید علیرضا قهاری، پروفسور محمود گلابچی و مهندس حمید میرمیران از اعضای هیئت داوران این دوره از مسابقه جایزه معماری میرمیران بودند.


logo-samandehi