نگاهی به طراحی خانه ییلاقی Efjord در نروژ


سایت خانه ییلاقی Efjord در جزیره ای به نام Halvarøy بر روی یک صخره طبیعی و در زمینی قرار گرفته است که از جانب غرب به دشت و از جانب جنوب به دو قله که از چالش برانگیز ترین نقاط صعود در نروژ می باشند، می نگرد؛ و از سمت شرق خط الراسی این زمین را محافظت می کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از آرل، خانه ییلاقی به صورت دو کابین در دو موقعیت بسیار متفاوت، بستر طبیعی خود را انعکاس می دهد. دو کابین متفاوت در مجاورت هم و یک دید بسیار خصوصی به قسمت غربی سایت تشکیل شده است. جانمایی کانسپچوال این بنا متاثر از این دوگانگی، محصور بودن شرقی ترین نقطه کابین نسبت به مناظر اطراف و گشودگی این بخش رو به خط الراس را به دنبال داشته و این گونه سایت پروژه را از سمت شرقی می بندد.

بالاآمدگی زمین در قسمت شمالی مبنایی را برای ایجاد حجمی مرتفع تر در این قسمت سایت فراهم کرده است. در دوکابین از دو جهت مخالف در شیب بام استفاده شده و بنا به سوی منظره شگفت انگیز کوه ها از سمت جنوب و دشت از سمت غرب باز شده است. برای مقابله با قرارگیری در برابر تابش مستقیم خورشید از طریق این نمای پانارومیک، این بخش از کابین در قسمت شمالی بسته شده است. حجم کم ارتفاع تر متعلق به فضای نشیمن بوده و دید زیبایی از غرب به دست می دهد.

این دو حجم کمی از هم فاصله دارند تا یک فضای خارجی محافظت شده به وجود آمده و بعلاوه حجم پشتی هم بتواند از منظره فلات استفاده کند.
این کابین روی ارتفاع طبیعی زمین قرار گرفته تا اجازه دهد فضای بیرونی به صورت یکپارچه با بستر طبیعی تعامل کند. موقعیت زمین خود نیز یک جهت گیری و جانمایی طبیعی برای بنا به وجود می آورد، تا به او اجازه عملکردهای مختلف را در هماهنگی با حرکت خورشید و در توازنی میان دید به مناظر اطراف و بهره وری از حریم خصوصی به وجود آورد.

نمای خارجی کابین از دو متریال تشکیل شده است، شیشه های سازه ای و چوب کاج. این چوب با سولفات آهن پرداخت شده تا یک بافت پتینه ای پیدا کند. فضاهای داخلی با پوشش ملچ پوشیده شده اند و برای کف از تایل های گرانیتی و برای کف فضای خارجی از سنگ استفاده شده است.

هر دو گونه چوب از نمونه های رایج در این منطقه بوده و در اطراف خود کابین نیز یافت می شوند. فضای داخلی سونا و سقف آن و سرویس ها با الوارهای صنوبر پوشش داده شده و این امر به واسطه ویژگی این چوب در تسریع میعان بخار آب صورت گرفته است.

کارفرما به دنبال ساخت یک اقامتگاه تفریحی با فضایی باز برای ناهارخوری و نشیمن که دارای دید پانارومیک باشند بوده است، در عین حال که در این فضاها خلوت و حریم لازم مورد نظر او بوده و به دنبال فضایی مناسب برای دوری از شلوغی شهر بوده است. ارتباط با بستر اطراف نیز از المان های کلیدی در روند طراحی و برنامه ریزی برای این پروژه بوده است.


logo-samandehi