نوید طالبی نیاری: رنگ نیز به اندازه طرح یا ایده در انتقال پیام به مخاطب تاثیر دارد

روایت طراح پوستر برگزیده فراخوان دعای باران از آثارش

" هر آنچه جهان امروزی را تحت تأثیر دارد بیشتر مرا به سمت خود جذب می کند." این را نوید طالبی نیاری یکی از هنرمندان فراخوان دعای باران ضمن بیان اینکه "چه بسا اگر چاره ای اندیشیده نشود احتمالا جنگ جهانی سوم بر سر آب خواد بود." بیان کرد. در ادامه خواننده گفتگوی این هنرمند با خبرنگار گالری آنلاین هستید:

طالبی نیاری متولد اسفند 1370 اردبیل است و در زمینه پوستر، نشانه و صفحه آرایی فعالیت دارد.


وی فارغ التحصیل رشته طراحی گرافیک از هنرستان هنر استاد شهریاراردبیل، فوق دیپلم گرافیک از دانشکده رازی اردبیل و لیسانس گرافیک از دانشگاه فرهنگ و هنر اردبیل است و فعالیت حرفه ای خود را از سال 1395 آغاز کرده است.

نوید طالبی نیاری در رابطه با موضوع آثار خود توضیح داد:

بیشتر موضوع های روز مثل کمبود آب، محیط زیست، صلح، طلاق و... موضوع آثار من را شکل می دهد و هر آنچه جهان امروزی را تحت تأثیر دارد بیشتر مرا به سمت خود جذب می کند.

وی علاوه بر طراحی پوستر و لوگو در زمینه صفحه آرایی و کاریکاتور نیز اندک فعالیتی داشته و در حیطه کاریکاتور نفر برگزیده جشنواره های مختلف بوده است. طالبی نیاری در نمایشگاه های گروهی اردبیل و بجنورد نیز شرکت کرده است.

این هنرمند در رابطه با دلیل اصلی اینکه طراحی پوستر را به عنوان یکی از ابزار انتقال مفهوم به مخاطب برگزیده است، بیان کرد:

پوستر نخستین فرم هنری است که اتفاقات زندگی را به شیوه خود به تصویر می کشد. جهان امروزی وابسته به تبلیغات است. برای فراخواندن، هشدار دادن، بازداشتن وتشویق کردن. پوستر بهترین مورد برای برقرار کردن ارتباط با مردم است که به دلیل اینکه در معرض دیدگاه همگان عرضه می شود و قابلیت گنجاندن موارد بیشتری را دارد و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر پوستر را به عنوان یک ابزار برای انتقال مفهوم به مخاطب برگزیده ام.

در ادامه طالبی نیاری در رابطه با هنرمندانی که در طول مسیر کاریش بر او تاثیرگذار بوده اند، گفت:

در این مورد ابتدا تشکر ویژه دارم از استاد عزیزم حجت مجرد که در زمینه فعالیت های گرافیکی از ابتدا الگو من بوده و در این سال ها از آموزش ها و راهنمایی های این استاد عزیز بهره مند بوده ام.

و در ادامه اضافه می کنم که آثار هنرمندانی چون نومابار طراح گرافیک مقیم لندن و شیگئو فوکودا هنرمند ژاپنی الهام بخش آثارم هستند.

وی در خصوص اهمیت عنصر رنگ و فرم و وجه نمادین رنگ در طراحی پوستر معتقد است:

همان طور که می دانیم یک پوستر از دو بخش طرح و رنگ تشکیل می شود و رنگ نیز به اندازه طرح یا ایده در انتقال پیام به مخاطب تاثیر دارد.

رنگ های که من در آثار خود استفاده می کنم بیشتر به صورت تضاد رنگی هستند، تا یک جذابیت بصری در کار ایجاد شود و باعث گردد طرح یا ایده کار، خود را بهتر جلوه دهد .

علاوه بر این معنی و مفهوم رنگ به کار رفته متناسب با مفهوم کار استفاده می شود تا مفهوم اثر را تشدید کند.

به عنوان مثال در پوستر برگزیده جشنواره دعای باران با استفاده از رنگ گل ماشی که در بک گراند اثراستفاده کردم ، هدف نمایش و انتقال مفهوم گرم بود و خشک بودن زمین بود.

در پایان طالبی نیاری در مورد اثر برگزیده خود در فراخوان دعای باران توضیح داد:

در این پوستر با استفاده از لوله های خالی که فقط مقداری آب در اتنهای لوله وجود دارد سعی شده تا به مخاطب این پیام یا هشدار داده شود که حتی لوله های آب در سطح جهان در حال خالی شدن هستند و با این روند مصرف نسل آینده با خطرات جدی مواجعه خواهد شد.

زیرا در حال حاضر کم بود آب میلیون ها نفر از ساکنان این کره خاکی را با خطر مواجه ساخته و با این روند بیشتر از جنگهای حال حاضر جهان، کشته خواهد داد. چه بسا اگر چاره ای اندیشیده نشود احتمالا جنگ جهانی سوم بر سر آب خواد بود.

این هنرمند برگزاری چندین نمایشگاه و کسب رتبه های بسیاری را به شرح زیر کارنامه ی خود دارد:

ـ عناوین:

ـ نفر برگزیده جشنواره خشت اول ـ کرمان 1395

ـ نفر برگزیده جشنواره هفته جهانی سرطان ـ ترکیه 2017

ـ نفر برگزیده جشنواره ترافیک و گرافیک ـ تهران 1396

ـ نفر برگزیده جشنواره جایزه هنری قلب طهران ـ تهران 1396

ـ نفر برگزیده جشنواره سرچشمه سرخ ـ تهران 1396

ـ نفر برگزیده جشنواره آب وتراب ـ یزد 1396

ـ نفر برگزیده جشنواره قائم با شک ـ تهران 1396

ـ نفر برگزیده جشنواره اشک یلدا ـ کرمانشاه 1396

ـ نفر برگزیده جشنواره کاریکاتور چِـلِگی ـ بجنور 1396

ـ نفر برگزیده جشنواره گرم شدن کره زمین ـ لندن 2018

ـ نفر برگزیده جشنواره مدریت پسمانده ـ تهران 1396

ـ نفر برگزیده و منتخب جشنواره دعای باران ـ تهران 1396

ـ نمایشگاها:

ـ نمایشگاه گروهی در هنراستان هنر استاد شهریار ـ سال 1388

ـ نمایشگاه گروهی در موزه صنعتی کرمان ـ سال1395

ـ نمایشگاه گروهی در دانشکده هنرهای زیبا چناق قلعه ترکیه ـ سال 2017

ـ نمایشگاه گروهی در حوزه هنری تهران ـ سال 1396

ـ نمایشگاه گروهی کاریکاتور در نگارخانه قواالدین اردبیل ـ سال 1396

ـ نمایشگاه گروهی در موزه ملک یزد ـ سال 1396

ـ نمایشگاه گروهی در موزه شهدای تهران ـ سال 1396

ـ نمایشگاه گروهی درگالری شماره چهار در تهران ـ سال 1396

ـ نمایشگاه گروهی در خیابان نوبهار و سرپل ذهاب در کرمانشاه ـ 1396

ـ نمایشگاه گروهی کاریکاتور در بجنورد ـ سال 1396

ـ نمایشگاه گروهی آنلاین در لندن ـ سال 2018

ـ نمایشگاه گروهی در گالری زرنا تهران ـ 1396

ـ نمایشگاه گروهی در موسسه فرهنگی هنری صبا تهران ـ 1396

ـ نمایشگاه گروهی در خانه فرهنگ و هنر دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل ـ 1396

ـ آثار چاپ شده :

4 آرم تصویری در کتاب نشانه های ـ 1394

2 پوستر در کتاب جشنواره خشت اول ـ 1395

11 اثر( پوستر ـ ارم ـ بروشور) در کتاب گرافیک سال بابان 4 ـ 1396

4 ارم نوشتاری در کتاب لوگو تایپ های ایرانی3 ـ 1396


عنوان: عشق مجازی ( پوستر برگزیده جشنواره خشت اول ـ کرمان 1395 و جشنوارهکتاب بابان4 ـ 1396)

پسر و دختری که رشته های ارتباط را به صورت مجازی پشت مانیتور باهم دیگر می تنند متوجه نیستند که این رشته ها تاب وزن واقعیت را ندارد.چون ذهن تصویر ذهنی را با تصویر عینی اشتباه می گیرد.

در این پوستر با استفاده از آیکون قلب که نماد عشق است و مدار های که نمادی از الکترونیک بوده و فضای مجازی را نشان می دهد استفاده کردم تا مخاطب خود را آگاه سازم که در عشق مجازی هیچ گونه احساس ، عاطفه و... وجود ندارد.

عینک نگرانی ( پوستر برگزیده جشنواره خشت اول ـ کرمان 1395 و جشنواره کتاببابان4 ـ 1396)

در این پوستر با استفاده از تصویر یک عینک و آیکون اپلیکیشن های مجازی سعی بر این گردید تا به مخاطب این پیام را رساند که جذابیت های نوشتاری موجب می شود اینگونه فکر کنیم که شخصی که در آن طرف خط مجازی قرار گرفته فردی باشخصیتی است و یا ارئه چند عکس زیبایی شخص را القا کند.

این نوع ارتباط در بسیاری از موارد به نتایج بدی منجر می شود که به ضرر خود شخص است.

نابودی (پوستر برگزیده جشنواره هفته جهانی سرطان ـ ترکیه 2017)

روبان به شکل ضربدر نماد انواع سرطان می باشد وهر رنگ مختص به یک نوع سرطان است.

مثلا : روبان قرمز نماد ایدز صورتی نماد سرطان سینه... می باشد.

در این پوستر با استفاده از بافت کاموا که در حال گسستن بافت از هم می باشد سعی بر این شد که نشان داد می توان با سرطان مبارزه کرد.

شلیک اشتباه ( پوستر برگزیده جشنواره ترافیک و گرافیک ـ تهران 1396)

گلوله نمادی از مرگ و خونریزی می باشد و هنگامی که یک گلوله شلیک می شود عواقبی به همراه دارد.

در این پوستر تلفیق گلوله با ماشین نشانگر این است که عدم استفاده درست از وسیله نقلیه همانند گلوله خطر آفرین بوده و عواقبی خطرناک و مرگ بار را به همراه دارد.

شانزده شهید ( پوستر برگزیده جایزه هنری قلب طهران ـ تهران 1396)

در این پوستر با استفاده از آیکون قلب که نمادی ازعشق می باشد و استفاده از کلاه آتش نشانی در میان قلب ها نشان از این است که آتش نشانی یک شغل نیست، عشقاست و 16 کلاه آتش نشانی اشاره به 16 شهید ساختمان پلاسکو می باشد.
هفت تیر ( پوستر برگزیده جشنواره سرچشمه سرخ ـ تهران 1396)

پر نمادی از روح می باشد و همپنین 72 پر سرخ رنگ نمادی از 72 شهید واقعه 7 تیر ماه 61 می باشد و همچنین اشاره به جایگاه این شهدا با شهدای عاشورا دارد.

هفتم تیر است و ایام بلا آتش و خون کرده بر پا کربلا

خاموش(پوستر برگزیده جشنواره آب وتراب ـ یزد 1396)


استفاده از انگشتر که نمادی از ازدواج است و آیکون پاور یا خاموش کردن اشاره به خاموش کردن زندگی داشته و جدایی را به همراه دارد.

و همچنین آیکون پاور که در ابزار های الکترونیکی وجود دار می توان این نتیجه را گرفت که مواردی مانند ماهواره و موبایل( فضای مجازی) باعث از هم گسستن بنیان خانواده می شود.

بریدن: (پوستر برگزیده جشنواره آب وتراب ـ یزد 1396)


استفاده از قلب در کنار یکدیگر که نمادی از عشق دو نفر به همدیگر است و قیچی که نماد جداسازی است.

در این پوستر جدا کردن یکی از قلب ها توسط قیچی باعث می شود قسمتی از قلب دوم هم بریده شود و آسیب های ره به بار آورد ... پس یم توان نتیجه گرفت طلاق همیشه بهترین راه نیست.

درهم برهم (پوستر برگزیده جشنواره آب وتراب ـ یزد 1396)

استفاده از آیکون قلب که نماد عشق می باشد ودخترپسری که در میان آنها قلب وجود دارد عشقی مجازی را نشان می دهد که فرد بدون آنکهبداند در آن طرف خط مجازی چه کسی است حتیبه هم جنس خود عشق ورزیده و عاشق می گردد. یا اینکه یک فرد هم زمان به چندین نفراحساس پیدا می کند.
آبنبات ( پوستر برگزیده جشنواره قایم با شک ـ تهران 1396)

طبق آمار سالانه در دنیا از هر 3 دختر 1 دختر زیر 18 سال و از هر 13 پسر 1 پسر زیر 18 سال آزار جنسی را تجربه میکند.

در این پوستر آبنبات نمادی از دوران کودکی و کاندم نمادی از ارتباط جنسی می باشد که نشان دهنده آزار جنسی کودکان زیر 18 سال می باشد .

رو به اتمام (پوستر برگزیده جشنوره گرم شدن کره زمین ـ لندن 2018 و جشنوارهکتاب بابان4 وجشنواره دعای باران 1396)


در این پوستر از قالب ساعت شنی و به جای شن از اب و نمادی از کره زمین استفاده گردد تا خطر از دست رفتن آب در هر ثانیه را به مخاطبین هشدار داد

در این پوستر سعی بر این شد که به مخاطبین این پیام را برسانم که کم بود اب مختص به یک کشور و یا منطقه نبوده و در حالا حاضر دنیا را تهدید میکند.

زباله(پوستر برگزیده جشنواره مدیریت پسمانده ـ تهران 1396)

تبر که نمادی از قطع کردن درختان بوده و باعثنابودی محیط زیست می شود که در اینجا میان بطری های پلاستیکی قرار گرفته است ونمایانگر این می باشد که پلاستیک و سایر زباله ها همانند تبر به درختان و محیط زیست خطرناک و آسیب رسان است.
خالی ( پوستر برگزیده و منتخب جشنواره دعای باران _تهران 1396)

در این پوستر از لوله های خالی استفاده شد که فقط مقداری آب در اتنهای لوله وجود دارد تا به مخاطب هشدار داد که حتی لوله های اب در سطح شهر، کشور و حتی در دنیا در حال خالی شدن می باشد.

زمین درمانده (پوستر برگزیده جشنواره اشک یلدا کرمانشاه ـ1396)

در این پوستر سعی کرده ام زلزله رابا شکاف زمین نشان دهم . زلزله ای که با شکافته کردن زمین خانه ها و ... را نابود میکند و کودکان و زنان را بی پناه و بی سرپرست...
هفته گرافیک( پوستر برگزیده جشنواره کتاب بابان4 )

اساس کارهای گرافیکی کاغذ و مدادمی باشد که سپس به صورت نهایی اجرا می شود در این پوستر با استفاده از موس که سیم آن در قالب مداد امده است و قسمتانتهایی آن مانند نوک مداد می باشد در واقع اساس و ابزار کار گرافیگی را نشان میدهد.
بیت المقدس( پوستر برگزیده جشنواره کتاب بابان4 )

سنگ الماس که یکی از با ارزش ترین سنگهای دنیا به حساب می آید با بنای بیت المقدس ترکیب شده است و نشان از ارزش این مکان می باشد .

وهمچنین استفاده از پرچم فلسطین در تراش های الماس و خون به جای قرمزی پرچم نشان آن است که فلسطین تا اخرین قطره خون از خاک خود دفاع خواهد کرد.

سیاهی ( پوستر برگزیده جشنواره کتاب بابان4 )

آلودگی هوا که امروزه به معضلی جهانی تبدیل شده است وگریبانگیر شهرهای ایران نیز شده است.

در این پوستر استفاده از حاشور قلم سیاه که نمادی از آلودگی است که همه جا را دربر گرفته است که فقط در قسمت بالا قسمت انتهایی برج میلاد تهران نمایان است.

این پوستر مانند نقاشی یک کودک می باشد تا این پیام را به مخاطب برساند که فرادی کودکان در حال نابوی است.

logo-samandehi