راهنمای روش نگارش پروپوزال برای دریافت پذیرش رشته هنر در دانشگاه

تهیه و تنظیم:خبرنگار پایگاه خبری گالری آنلاین

پروپوزال تحقیق

پروپوزال تحقیق مهم‌ترین جزءِ تقاضانامه‌ی شما برای ورود به دانشگاه است. پروپوزال اساس گفتگوی جلسه‌ی مصاحبه‌ی شما را تشکیل می‌دهد و در صورت موافقت با درخواست‌تان، پروپوزال به عنوان نقطه‌ی شروع فرآیند ثبت نام به کار می‌رود. در پروپوزال طرحی کلی از پروژه‌ی تحقیقاتی پیشنهادی خود ارائه دهید. این مورد باید با فونتی خوانا با سایز حداقل 11 پوینت تایپ شود و با احتساب عنوان نباید بیش از 1000 کلمه باشد. (فونت و محدودیت کلمات ممکن است در دانشگاه های مختلف متفاوت باشد و داوطلب می بایست پیش از ارسال پروپوزال درستورالعمل دانشگاه مورد نظر را مطالعه نماید.)

از سرفصل‌های زیر به عنوان راهنمای موضوعاتی استفاده کنید که باید در پروپوزال تحقیق‌تان مورد توجه قرار گیرند:

عنوان

باید محدوده‌ی اصلی تحقیق را نشان دهد، به این ترتیب که به پرسش‌های آن و استدلال یا نقطه‌نظر احتمالی اشاره کند. گرچه این عنوان مقدماتی است و ناگزیر با گذشت زمان تغییر خواهد کرد اما رعایت حداکثر دقت و صراحت توسط شما مهم است. عنوان باید مختصر باشد و پرسش یا مسئله‌ی اصلی پروژه را منعکس کند.

قلمروی موضوعی، اهداف اصلی و اهداف فرعی[3]

شما باید به طور خلاصه موضوع و دغدغه‌های اصلی تحقیق، از جمله مجموعه‌ای از اهداف فرعی و اصلی را شرح دهید که تحقیق‌تان را هدایت خواهد کرد. اگر این پروپوزال اساساً عملکرد محور باشد، این بخش همچنین باید برای تشریح دورنمایی از عملکردتان و شیوه‌ی کار شما بر روی مشغله‌های ذهنی و دغدغه‌هایتان مورد استفاده قرار گیرد. عمیقاً فکر کردن راجع به این بخش ارزشمند است چرا که اساس مطالعات چند سال آینده را شکل خواهد داد (هرچند که با پیشرفت شما حتماً تکامل می‌یابد). پس از تعریف موضوع، اندیشیدن به دغدغه‌های اصلی پروژه به عنوان سؤالاتی که از خود می‌پرسید و انتظار یافتن پاسخ‌شان را دارید، می‌تواند مفید باشد. اهمیت اهداف اصلی و فرعی در این است که آن‌ها به یک معنی معیارهایی برای تحقیق بیان می‌کنند که ارزیابی موفقیت یا شکست پروژه در مقایسه با آن امکان‌پذیر می‌شود. اگر تشریح اهداف اصلی و فرعی برایتان دشوار است، در نظر گرفتن هدف اصلی به عنوان مهم‌ترین سوالات یا مسائلی که می خواهید به آن‌ها بپردازید، می‌تواند مفید باشد. اهداف فرعی مراحلی هستند که شما را به هدف اصلی می‌رسانند. پروپوزال به طور معمول یک یا دو هدف اصلی و به دنبال آن یک سلسله اهداف فرعی حدوداً شش‌تایی دارد. باور بر این است که با رسیدن به تمامی اهداف فرعی، هدف اصلی به دست خواهد آمد.

اگر قصد دارید برای دکتری[4] فرم را تکمیل کنید، باید در پروپوزال خود ذکر کنید که در {توسعه‌ی} دانش چه سهم خلاقانه‌ای خواهید داشت؟

زمینه تاریخی[5]

هیچ پیشینه‌ای وجود ندارد که برای همه‌ی تحقیقات مناسب باشد، اما شما باید بخش‌های مختلف تاریخی مرتبط با تحقیق خاص خود را شناسایی کنید. زمینه‌ی تاریخی می‌تواند تاریخچه‌ی ایده‌ها و مفاهیمی که بر تکوین محدوده‌ی خاصی از هنر و طراحی تأثیر گذاشته، تاریخچه‌ی تکنولوژی یا رسانه‌ای که با آن کار می‌کنید، یا بخش خاصی از تاریخ هنر یا طراحی باشد.

زمینه‌ی معاصر

تا جایی که می توانید، باید آثار معاصر مرتبط با زمینه‌ی تحقیقی خود را شرح دهید. باید این کار را انجام دهید تا:

نشان دهید از زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید آگاهی دارید.

اثبات کنید که تحقیق پیشنهادی دارای ویژگی‌هایی مشخص خواهد بود که آن را بالقوه بدیع می‌سازد؛

پیوندهایی را با کارهای تحقیقاتی دیگری که در آن مشارکت خواهید داشت و یا تحقیق‌تان بر آن بنا می‌شود، پایه‌گذاری کنید.

زمینه‌ی نظری[6]

گزینه‌هایی عالی برای انتخاب در این حوزه وجود دارد و هیچ یک از آنها انحصاری نیست. مؤلفه‌ای از زمینه‌ی نظری برای هر نوع پروژه‌ای مهم است، هرچند میزان محتوای نظری به ویژه برای آثار عملکرد‌ محور متفاوت خواهد بود. شما باید توانایی نشان دادن روش‌هایی برای ارزیابی عملکرد خود آنها و دیگران، و منابع مورد استفاده برای اطلاع‌رسانی در مورد ارزیابی خود را داشته باشید. زمینه‌ی نظری به جلوگیری از ادعای صرف در مورد هر دیدگاه کمک کرده و در رویکرد انعکاسی که برای مدرک دکترا مورد نیاز است، از شما پشتیبانی می‌کند.

سه نوع زمینه‌ی نظری متفاوت در زیر مشخص شده است (اما این نمونه‌ها جامع نیستند و ممکن است شما مدل متفاوتی را ترجیح دهید). این زمینه‌ها با گرایش به پروپوزال عملکرد‌محور تعریف شده‌اند. اگر پروپوزالی کاملاً نظری و انتقادی باشد، فقط اولی و احتمالاً دومی امکان استفاده دارند:

نظریه انتقادی[7]:تعریف مفهوم انتقادی و اصطلاحات مورد استفاده به منظور ارزیابی یا نقد کارهای آزمایشی؛

نظریه توازی[8]:تعریف زمینه‌های نظری که می‌توانند دارای مفاهیمی مشترک با کار آزمایشی شما باشند، اما هیچ ارتباط ساده و مستقیمی بین آنها وجود ندارد. این نظریه تأیید می‌کند که عملکرد و نظریه گفتمان‌هایی متمایز دانسته می‌شوند؛

نظریه فرافکن یا مولد[9]: نظریه‌ای که برای تعریف مقصود به کار می‌رود و کار آزمایشی شما را هدایت خواهد کرد.

روش‌شناسی

ایجاد تمایز بین «روش‌شناسی» و «روش‌های» تحقیق دارای اهمیت است. روش‌شناسی مربوط به چارچوب نظری روش‌ها (تکنیک‌ها)ی مورد استفاده در رشته‌ی تحصیلی است: روش‌ها یا تکنیک‌های کیفی، کمی یا ترکیبی که گاهی به عنوان «ابزارهای» تحقیق توصیف می‌شوند. روش‌شناسی شالوده‌ای نظری فراهم می‌کند تا درک کنیم کدام روش‌ها را می‌توان در پروژه‌ای خاص به کار گرفت. رویکرد روش‌شناختی شما و ابزارهای تحقیقی که به کار خواهند رفت، باید در همه‌ی موارد مورد توجه قرار گیرند، اما در حوزه‌های عملکرد‌محور تحقیق، روش‌شناسی‌ها کمتر تحقق یافته‌اند، بنابراین ممکن است بخواهید به موارد زیر فکر کنید:

تلاش برای توضیح دلیلی منطقی برای استفاده از روش‌ها و روندهای خاصی که در کشف و ضبط اطلاعات تحقیق انتخاب می‌کنید.

اگر پروپوزال عملکرد‌محور است، بخش نظری آن چگونه به تجربه‌ی عملی مرتبط می‌شود؟

این نظریه برای چیست؟

چه فرآیندی از آزمون استفاده خواهد شد؟

چگونه آنچه را که انجام می‌دهید ثبت و کارهای انجام شده را پیگیری می‌کنید.

پیش‌بینی شکل ارائه‌ی نهایی پایان‌نامه‌

در مورد شکل ارائه‌ی نهایی پایان‌نامه‌ی خود فکر کنید. مثلاً:

آیا فقط پایان نامه‌ای متنی خواهد بود؟

آیا شامل تصاویر نیز خواهد بود؟

آیا لینک‌هایی به منابع آنلاین و یا قطعات صوتی و تصویری قرار خواهید داد؟

آیا مدارک عملکرد شما در پایان‌نامه لحاظ می‌شود؟ اگر چنین است، در چه قالبی خواهد بود؟

آیا شامل مدارک نمایشگاهی از آثار شما می‌شود؟ آیا شامل کاتالوگ نمایشگاه خواهد بود؟

می‌توانید نمونه‌هایی از پایان نامه‌هایی که قبلاً ارائه شده را در کتابخانه‌های دانشگاه پیدا کنید.

ابعاد اخلاقی پژوهش

در صورت وجود هر گونه ملاحظات اخلاقی که در هنگام برنامه‌ریزی پروژه تحقیقاتی‌تان نیاز به در نظر گرفتنش باشد، باید همین حالا مختصراً به آن بپردازید. به عنوان مثال در دانشگاه ual فرآیند تصدیق اخلاقی جامعی وجود دارد که هدف آن حمایت از محققان، شرکت‌کنندگان و دیگر افرادی است که احتمالاً به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر تحقیقات پیشنهادی قرار می‌گیرند. اگر به شما موقعیتی {علمی} در ual پیشنهاد شده، در هنگام ارائه‌ی درخواست برای ثبت پروپوزال تحقیق خود در سال اول تحصیل، به تمامی مسائل اخلاقی به طور رسمی خواهید پرداخت. به طور کلی، دانشگاه انتظار دارد که تمام تحقیقات به حقوق (تجاری، فکری و مدنی، شخصی (از جمله حریم خصوصی و محرمانگی))، ایمنی و رفاه شرکت‌کنندگان احترام بگذارند.

کد عمل به اصول اخلاقی تحقیق[10] در دانشگاه ual را می توانید از اینجا دانلود کنید:

فهرست مآخذ راهنما[11]

علاوه بر پروپوزال تحقیق‌تان، باید فهرست مآخذ راهنمایی را ارائه دهید که برخی از کتاب‌ها، مقالات ژورنالی، مقالات روزنامه‌ها یا هرگونه منابع دیگری را شرح دهد که قصد استفاده از آن در تحقیق خود را دارید. استنادها باید همساز باشند و در یکی از سیستم‌های استاندارد شناخته شده مانند هاروارد[12] یا عددی به کار روند. آثار مرجع عمده‌ای که برای تحقیق‌تان استفاده خواهید کرد را فهرست کنید. این مراجع می‌توانند فیلم‌ها، نقاشی‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، مجموعه‌های منتخب یا وب‌سایت‌ها و همچنین کتاب‌ها یا مقالات ژورنالی را شامل شوند. فهرست مآخذ راهنما نباید بیش از یک روی کاغذ A4 باشد.

مدارک بصری

می‌توانید از این فضا برای قرار دادن مدارک بصری کار خود و یا آثار هنری دارای ارتباط مستقیم با پروپوزال تحقیق‌تان استفاده کنید.

اگر تصاویری را در اینجا قرار می‌دهید، زیرنویسی خوانا شامل نام هنرمند، عنوان اثر، سال آفرینش، ابعاد عینی شیء و رسانه‌ای را که اثر با آن ایجاد شده ارائه کنید.

اگر می‌خواهید قطعه‌ای صوتی یا ویدئویی قرار دهید، آدرس اینترنتی[13] آن را وارد کنید. تا حد ممکن در مورد منابعی که به آن‌ها لینک می‌دهید دقیق عمل کنید، برای مثال به جای ارائه‌ی لینک صرف به یک سایت اینترنتی کلی که می‌تواند شامل بسیاری از منابع غیر مرتبط دیگر باشد به عنوان قطعه‌ای خاص در صفحه‌ی اینترنتی مشخصی اشاره کنید. لطفاً توجه داشته باشید که هر گونه قطعه‌ی صوتی یا ویدئویی که لینک آن را ارائه می‌کنید نباید بیش از پنج دقیقه طول بکشد.

مدارک دانشگاهی

به عنوان مثال برای پذیرش مقطع دکتری مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ای مناسب به طور ویژه به عنوان آمادگی ارزشمندی برای درجه‌ی دکترا در نظر گرفته می‌شود،

اطمینان حاصل کنید که به وضوح کلیاتی از مدارک تحصیلی قبلی و فعلی خود ارائه می‌دهید و کپی‌ گواهی‌ها یا رونوشت‌ها را هر کجا که امکان‌پذیر است آپلود کنید. اگر از نتیجه‌ی دوره‌ی آموزشی که در حال حاضر می‌گذرانید بی‌اطلاعید، لطفاً اشاره کنید که چه نتیجه‌ای و چه زمانی را برای اعلام آن پیش‌بینی می‌کنید. اگر دوره‌ی شما در خارج از کشور برگزار شده، به طور دقیق نام دوره را (به زبان اصلی) بیان کرده و بیشترین اطلاعات ممکن را در مورد مؤسسه (از جمله کشوری که مدرک تحصیلی در آن کسب شده) ارائه کنید. هر کجا امکان‌پذیر باشد، دانشگاه ual مدارک تحصیلی خارجی داوطلب را با الزامات تحصیلی انگلستان برای تحصیل در مقطع بالاتر تطبیق می دهد، با این حال در مواردی ممکن است به ترجمه‌ی رسمی مدارک و رونوشت‌هایتان نیاز باشد.

سابقه‌ی کاری

اطلاعات سابقه‌ی کاری مرتبط خود را به ترتیب از جدید به قدیم فهرست کرده و ارائه دهید. دانشگاه در هنگام ارزیابی تقاضانامه‌ها تمامی اطلاعات مرتبط ارائه شده در این بخش را در نظر می‌گیرد، اما در صورتی که حداقل صلاحیت تحصیلی ذکر شده در بالا را نداشته باشید، ارائه‌ی بیشترین اطلاعات ممکن در این بخش اهمیت ویژه‌ای دارد

سایر تجربه‌های مرتبط

جزئیات تجربیات مرتبطی را که پیش از این در تقاضانامه‌ی خود قرار نداده‌اید در بخش بیانیه‌ی شخصی[14] در فرم درخواست آنلاین ارائه دهید. اگر حداقل الزامات مدرک تحصیلی که در بالا ذکر شده را ندارید، دانشگاه همچنین هرگونه تجربه‌ی مرتبط دیگر شما را در هنگام ارزیابی درخواست‌تان در نظر می‌گیرد. در اینجا می‌توانید جزئیات هر گونه آثار منتشرشده، نمایشگاه‌ها، تدریس، تحقیقات و یا دیگر تجربه‌های حرفه‌ای را ارائه دهید که مستقیماً با درخواست خود مرتبط می‌دانید.


[2] Research Degree: مدرک دکترا سیستم آموزش عالی انگلستان

[3] Subject area, aims and objectives

[4] PhD

[5] Historical context

[6] Theoretical context

[7] Critical Theory

[8] Parallel Theory

[9] Projective or Generative Theory

[10] Code of Practice on Research Ethics

[11] Indicative bibliography

[12] Harvard

[13] URL

[14] personal statement

منبع مقاله

ual: دانشگاه هنر لندن

تهیه و تنظیم: سارا حسینی، خبرنگار پایگاه خبری گالری آنلاین




logo-samandehi