در پی ایجاد تحرک با آمدن مدیر جدید؛

همه ارکان فرهنگستان هنر نیازمند تحول است

نقدی به شیوه اطلاع‌رسانی


در راستای تحولات اساسی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران پس از تغییر مدیریت، باید توجه ویژه‌ای نیز به رکن مهم اطلاع‌رسانی در فرهنگستان هنر شود تا تاثیرگذاری بیشتری را شاهد باشیم.

به گزارش گالری آنلاین به مقل از مهر، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفند ۱۳۷۷ به منظور پاسداری از میراث فرهنگی و هنری اسلامی و ملی و پیشنهاد سیاست‌ها، راهبردها و دستیابی به آخرین یافته‌ها و نوآوری‌ها و نیز ارتقای فرهنگ اسلامی‌ برای مقابله با تهدیدهای تهاجم فرهنگی شکل گرفت و در این فاصله افراد مختلفی مدیریت این مجموعه هنری را برعهده داشتند تا اینکه ۱۹ شهریور ۹۷ با رفتن علی معلم دامغانی، سرپرستی فرهنگستان هنر به علیرضا اسماعیلی که در دوره مدیریت معلم به عنوان معاون فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر مشغول بود، سپرده شد.

اسماعیلی پس از انتصاب به این سمت با سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفتگو کرد. این دیدار با هدف هم‌افزایی و همکاری‌های مشترک بین فرهنگستان هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های مختلف به ویژه هنرهای نمایشی، موسیقی، تجسمی و آموزش مبانی نظری هنر صورت گرفت و همچنین در مورد برنامه‌های برگزاری جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی نیز با هم به گفتگو پرداختند.

از سوی دیگر به دلیل اهمیت جایگاه اعضای پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران که همگی از هنرمندان بزرگ، حرفه‌ای و پیشکسوت هستند و مشورت با آنها در زمینه هنر گامی اساسی برای تحقق اهداف فرهنگستان هنر است، علیرضا اسماعیلی دیدارهایی با اعضای پیوسته این فرهنگستان تدارک دیده است که بر این اساس او با جلال شباهنگی گرافیست، نقاش و مجسمه‌ساز پیشکسوت و محمد احصایی هنرمند نقاش، گرافیست و خوشنویس دیدارهایی جداگانه داشته است. همچنین جلسه ای نیز با حضور غلامحسین امیرخانی، محمود عزیزی، علی منتظری و مجید کیانی از اعضای پیوسته فرهنگستان‌ هنر برگزار شده که در آن درباره ضرورت تشکیل مجدد گروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف هنری با استناد به اساسنامه فرهنگستان هنر، برخورداری از نظرات کارشناسی اعضای پیوسته فرهنگستان هنر در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری و همکاری پیوسته با استادان و اعضای فرهنگستان صحبت شده است.

با توجه به تحرکی که به تازگی در همفکری با بزرگان هنر در فرهنگستان هنر به وجود آمده است انتظار می رود این تحول در دیگر ارکان هم به وجود بیاید. یکی از ارکان مهم یک سازمان بخش اطلاع‌رسانی آن است که آینه تمام نمای یک سازمان به حساب می‌آید و به نظر می رسد با بالا رفتن سرعت اتفاقات در فرهنگستان هنری که در سال های گذشته تقریبا در حالت سکون بوده است، هنوز بخش اطلاع رسانی خود را با این جریان هماهنگ نکرده است و یا شاید مدیر جدید با وجود اینکه علاقمند به ایجاد تحول در عملکرد فرهنگستان است ولی سخت گیری هایی در بخش خبر و عکس دارد که خروجی آن اتفاق خوشایندی نیست.

مصداق نقد وارده به رویکرد اطلاع رسانی فرهنگستان هنر این است که خبر دیدارهای سرپرست فرهنگستان با مدیران و هنرمندان، چندین روز بعد به رسانه ها اطلاع رسانی می شود و همچنین بی کیفیت ترین عکس ممکن ضمیمه خبرها می شود مثلا خبر دیدار با استاد احصایی که روز ۲۱ شهریور اتفاق افتاده است در تاریخ ۲۶ شهریور ماه اطلاع رسانی شده است.

عکس فوق نیز تصویری است که از این دیدار مهم در اختیار رسانه ها قرار گرفته است که این سوال را ایجاد می کند که این اتفاق شایسته این نبود که یک عکاس حرفه ای در آن حضور داشته باشد و چند فریم عکس باکیفیت و در شان و جایگاه استاد احصایی نفر اول نقاشی خط ایران ضمیمه خبر شود؟

و یا عکس دیگر مربوط به دیدار با استاد جلال شباهنگی گرافیست، نقاش، مجسمه‌ساز و عضو پیوسته فرهنگستان هنر است که باز هم به نظر می رسد با بی توجهی به شاخصه های اطلاع رسانی در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.

اگر فرهنگستان هنر به دلیل سیاست های خود قصد همراه بردن خبرنگاران و عکاسان رسانه ها را ندارد، جا دارد در ارسال خبرها و عکس های این دیدارها هم سرعت عمل بیشتری را مدنظر قرار دهد و هم کیفیت خبر و عکس ها را درنظر بگیرد.

امید می رود با آمدن مدیری که قایل به انجام کارهایی برای ارتقای نهاد زیرمجموعه اش است همه بخش های فرهنگستان هنر دچار تحول شده و ارتباط رسانه ای آنها نیز تقویت شود.

logo-samandehi