مروری بر آثار الکساندر کالدر در مونترال کانادا


موزه هنرهای زیبای مونترال نخستین نمایشگاه مروری بر آثار الکساندر کالدر (1898-1976) را به نمایش می گذارد، این مجموعه نمایش دهنده تمام عرصه های کار حرفه ای او است.

به گزارش گالری آنلاین، این نمایشگاه شامل بیش از 150 اثر نقاشی، مجسمه، جواهرات و دیگر آثار گرافیکی از این هنرمند است و درک جالب این هنرمند در رابطه با استفاده از چند ین رسانه برای بیان مقصود خود به مخاطب را نشان میدهد.

"بهترین راه برای نزدیکی جستن به هنر الکساندر کالدر، رویکرد و واکنش متقابل نسبت به آثار او است. بدین معنی که باید با آن بدون دیدگاه‌‌های روشنفکرانه روبرو شد. در سایه کلمات یا از لابه لای کارهایش می‌توان دریافت که - نسبت به سایر هنرمندان قرن بیستم- در نهایت سادگی، به حقیقت مطلق زیبایی پرداخته است. او همچنین اولین مجسمه‌سازی است که در طی تاریخ طولانی هنر، بعد چهارمی را به وجود آورده: زمان به عنوان سیری در فضا؛ این بدین معنی نیست که ابتکارات او محدود به پیکره‌‌های متحرک (Mobiles) اوست. بلکه مجموعه‌‌های عالی پیکره‌‌های غیرمتحرک او (Stabiles) نیز امروز در آسمان مناطق گوناگون جهان همان شاعرانگی را در بالاترین سطح قدرت و توانایی دارند و در مقام توانایی نمایش تعادل و حرکت غیرقابل تصور هستند. این روش خاص اوست که گاهی ورقه‌‌های فلز را با نقاط تیز و گاهی با انحنای ملایم چنان برش می‌دهد که بر شکوه و جذابیت آنها بی‌‌‌آنکه که سطحی و ساده باشند می‌افزایند. اشکالی ساده و در عین حال جالب توجه و گیرا؛ درک پیچیدگی اشکالی که کالدر می‌آفریند و همواره به صورتی بدیع در سنت هنر غربی وجود داشته است، احساسی نامیرا و جوان و سرزنده را به نمایش می‌گذارد. بیش از همیشه، به تعبیر کالدر، هنرمند حدواسطی بین فراگیر بودن و قابل درک بودن است و ارتباط او با مخاطب متعادل است و با نظری متافیزیکی به جهان، آثارش را می‌سازد. دنیای زیبایی که او در قالب تصویر ارائه می‌دهد، همگی از اشکال ساده، عناصر طبیعی و عجایب پنهان و آشکار طبیعت سر چشمه می‌گیرند. " (قدرت الله عاقلی)

logo-samandehi