جای پای هنرمندان ایرانی در حراجی کریستیز خاورمیانه

در بیست‌ و پنجمین دوره حراج آثار هنری معاصر و مدرن کریستیز خاورمیانه ۲۳ اثر از ۱۷ هنرمند ایرانی چکش حراج خواهند خورد.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از سایت حراجی کریستیز نوشت، بیست‌وپنجمین دوره حراج آثار هنری معاصر و مدرن کریستیز خاورمیانه که در تاریخ ۲۴ اکتبر (۲ آبان) در حراج‌خانه کریستیز لندن برگزار می‌شود، در مجموع میزبان ۹۴ اثر هنری از هنرمندان ۱۱ کشور خاورمیانه است که در این میان نام ۲۳ اثر از ۱۷ هنرمند ایرانی نیز دیده می‌شود.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، بالاترین قیمت‌ها به آثاری از هنرمندان مصری، ایرانی، لبنانی، سوری تعلق دارد که در میان آن‌ها هنرمندان ایرانی بیشترین آثار گران‌قیمت را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، کشورهای ایران با ۲۳ اثر، سوریه با۲۰ اثر، مصر با ۱۷ اثر و لبنان با ۱۳ اثر، آمار بیشترین آثار ارائه شده را در این حراجی دارند و آثاری دیگری نیز از کشورهای عراق، تونس، عربستان، ترکیه، فلسطین، مراکش و کویت نیز عرضه می‌شوند.

بر اساس برآوردهای اعلام شده گران‌ترین اثر ارائه شده در این دوره از حراجی کریستیز متعلق به یک تابلوی نقاشی از هنرمند مصری «عبدالهادی الغازر» با قیمت تخمینی۴۶۰ تا ۵۸۰ هزار دلاراست.

بعد از اثر هنرمند مصری، تخمین دیگر اثر گران‌قیمت متعلق به مجسمه «دیوار و نوشته‌ها» پرویز تناولی با قیمت ۱۶۰ تا ۲۳۸ هزار دلار و نقاشی هنرمند لبنانی «ایمن بعلبکی» است. همچنین «طراحی در شیشه شماره ۳» اثر منیر فرمانفرماییان دیگر هنرمند ایرانی نیز با قیمت ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار دلار جزو دیگر آثار گران‌قیمت در این حراجی به‌شمار می‌رود.

دیوار و نوشته/پرویز تناولی

در بین هنرمندان ایرانی، سیدمحمد احصایی با سه اثر بیشترین تعداد کار ارائه شده در این حراجی را به‌خود اختصاص داده است. دو اثر بی‌عنوان محمد احصایی که یکی از آنها متعلق به مجموعه «الله» او است، با قیمتی معادل ۷۸ تا ۱۰۰ هزار دلار به فروش گذاشته خواهد شد. همچنین برای اثر «نرگس‌های زرد» این هنرمند، قیمتی برابر با ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار دلار تخمین زده شده است.

اثر هنرمند ایرانیِ ارمنی تبار «مارکو گریگوریان» با عنوان «پسته» متعلق به سال ۱۹۶۸ با قیمت اولیه ۲۶ تا ۳۲ هزار دلار به فروش خواهد رسید. همچنین اثر «سه درخت باریک و بلند» سهراب سپهری با قیمت ۷۸ تا ۱۰۰ هزار دلار چکش خواهد خورد.

سه درخت باریک و بلند/ سهراب سپهری

اثر بی‌عنوان رضا درخشانی از مجموعه «شکار» با قیمت ۶۵ تا ۹۰ هزار دلار و اثر «۴۱۵۹» از فرهاد مشیری نیز با قیمت ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار دلار چوب حراج خواهد خورد. کامران یوسف زاده نیز با اثر «گنبد آبی ۲» و با قیمت پیشنهادی ۹۱ تا ۱۳۰ هزار دلار در حراجی خاور میانه کریستیز حضور خواهد داشت.

4159/فرهاد مشیری

همچنین تابلوی نقاشی خط حسین زنده‌رودی نیز با قیمتی معادل قیمت اثر مشیری به فروش خواهد رسید.

دو اثر از منوچهر یکتایی با قیمت ۵۲ تا ۷۷ هزاردلار و ۲۰ تا ۲۶ هزار دلار متعلق به سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۶ جزو قدیمی‌ترین آثار ایرانی هستند که در این دوره از حراجی خاورمیانه کریستیز برای فروش گذشته خواهند شد.

نرگس‌ها/ محمد احسائی

دو اثر بی‌عنوان از نصراله افجه‌ای که یکی از آنها یک تابلوی نقاشی خط غزل‌هایی از حافظ است با قیمت‌های ۲۹ تا ۳۶ هزار دلار و همچنین ۷۸ تا ۱۰۰ هزار دلار به فروش خواهند رسید.

در این حراجی آثارهنرمندان دیگری همچون کوروش شیشه‌گران (۴۶ تا ۶۶ هزار دلار)، شیرین نشاط (۳۳ تا ۵۳ هزار دلار)، رکنی حائری‌زاده (۱۵ تا ۲۳ هزار دلار)، افشین پیرهاشمی (۱۵ تا ۲۳ هزار دلار)،

سونیا بالاسانیان (۱۵ تا ۲۰ هزار دلار) و مجسمه‌ای از بهمن دادخواه با قیمت ۱۳ تا ۱۹ هزار دلار چکش خواهند خورد.

logo-samandehi