گرامیداشت محسن وزیری‌ مقدم برگزار شد

مراسم گرامیداشت محسن وزیری‌ مقدم طراح، نقاش و مجسمه‌ساز معاصر ایران با حضور هنرمندان، هنردوستان، هامون و هومن وزیری مقدم فرزندان زنده یاد محسن وزیری مقدم، آیدین آغداشلو و حمید شانس در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین، این مراسم به همت خانه هنرمندان ایران با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران از ساعت ۱۸ الی ۲۰ برگزار شد، گفتنی است آیدین آغداشلو و حمید شانس در این مراسم به سخرانی پرداختند.

این مراسم با اجرای آسیه مزینانی برپا شد و با سخنرانی رئیس انحمن مجسمه سازان و پخش فیلمی از استاد وزیر مقدم آغاز شد.

سخنران بعدی ،مجید رجبی معمار ، مدیر عامل خانه هنرمندان بود که سخنان خود را با تشکر از حضور هنرمندان در این مراسم آغاز کرد. وی در ادامه بر اهمیت ارج نهادن به هنرمندان در زمان حیاتشان اشاره کرد و ادامه داد: این فرهنگ و هنر است که میتواند ملتی را به وجد بیاورد و امید را در ملتی زنده نگاه دارد.

سپس آیدین آغداشلو به روی صحنه آمد و با اشاره بر اینکه هر هنرمندی رسالتی برای انجام کارش دارد در مورد شخصت خاص این هنرمند صحبت کرد و گفت: او به دوره ای تعلق داشت که هنرمندان می آموختند و سپس درس میدادند و می پروراندند. او نیز همان کار را کرد، بسیار آموخت، جستجو کرد و دانست چه کسی هست و کجا ایستاده و چه کار میکند.

از امید، روحیه و کار سرشار بود و با مواد مختلف کار کرد. او پس از کشف معنای خود کارهای فراوانی خلق کرد و وارد این مسایل نشد که معانی گذشته را تجدید کند. او متوجه بود یک هنرمند معاصر است.

عمر پر باری داشت و همیشه دل شکسته بود از اینکه در جاهایی درست درک نمیشود و درست پاسخ نمی گیرد. هیچ وقت از تصحیح جهان اطرافش دست بر نمیداشت.

وی در ادامه از بی توجهی به هنرمندان برجسته کشور گله مندی کرد.

در ادامه برنامه آسیه مزینانی با اشاره بر مطلب مربوط به استاد وزیری مقدم در آخرین شماره مجله تندیس از حمید شانس برای سخنرانی دعوت کرد.

حمید شانس صحبت های خود را بیان احساس افتخار به جهت صحبت در مراسم استاد وزیری مقدم شروع کرد و گفت: طبیعتا اینکه استاد وزیری مقدم از تاثیرگذارترین هنرمندان پیشگام بوده شکی نیست اما فکر میکنم میتوان به برخی نکات به عنوان نکات حاشیه ای توجه کرد. من نوجوان علاقه مند به نقاشی بودم که تحت تاثیر استاد محمد ابراهیم جعفری و نقل قول های ایشان از استاد وزیری مقدم بودم.از دهه 40 تا به حال من شاهد آموزش بیش از 5 نسل متفاوت از هنرمندان به وسیله ایشان بی واسطه و با واسطه بوده ام.

شاگردان بسیاری داشته که امروز نقاشان مطرحی هستند، آنچه را که استاد در آموزشش بر آن تکیه داشت، آموزش شیوه نگریستن، شیوه عمل خلاقانه و نوآورانه از خلال توضیحات تحولات جهان معاصر است. تحولاتی که خود محسن وزیری مقدم بخشی از آن بود.

شخصیت استاد وزیری مقدم را کسی نمیتوانست نادیده بگیرد. با ثبات و سازش ناپذیر بود. آنچه به شخصیت استاد وزیری مقدم توانایی خلاقیت ویژه میدهد، مسیر تحول زندگی ایشان از خانواده ای با اصل و نصب به جهانی بود که باید از نو روی پای خود بایستد و راه آینده را از دل سختی های نوجوانی تنها هموار کند. لذا از دل این وضعیت شخصیتی در می آید استوار به اصول و سازش ناپذیر. این شخصیت برای موفقیت پر تلاش، سخت کوش و خستگی ناپذیر بود. پر انگیره، پر اشتیاق در ترویج نگاه نو. من فکر میکنم او مبارز پیشرفت است و نه مبلغ هنر نو. این شیوه و منش آدمی است که میخواهد تجربه کند. این آدم ها جان های سخت و ویژه زندگی هستند.


وزیری مقدم اکنون سمبلی است که الان ما باید از او بهره برداری کنیم. وزیری سهم نوگرایی ما در هنر جهان است. و این به نظرم مسئله ی ماست.

وی در ادامه در مورد مجموعه تابلو شن ها و برخی از آثار استاد وزیری مقدم سخن گفت. در این آثار او می خواسته ثمره بینش عمیقی که دریافت کرده بوده را به بار نشاند. استفاده از متریال طبیعی در نقش خودش ویژگی این آثار است. اینجا استاد به یک بازیگر تبدیل میشود و شن پذیرای خطوط انتزاعی ذهن هنرمند است. این صمیمانه ترین رفتار هنرمند با متریال است.


در ادامه برنامه هامون وزیری مقدم فرزند استاد محسن وزیری مقدم در مورد خاطرات خود با پدرش گفت و از اینکه برای حدود دو سال و نیم هر روز با پدرش در کارگاه بوده ابراز خرسندی کرد. وی یادآور شد که یکی از مهمترین نکات مورد نظر استاد چاپ کتاب زندگینامه اش بود که خوشبختانه این مهم نیز پیش از درگذشت وی انجام شد.

محسن وزیری‌مقدم صبح روز ۱۶ شهریور ماه 97 به دلیل کهولت سن در منزلش در شهر رم در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

شنبه ساعت 12 شب فیلمی در مورد استاد وزیری مقدم از شبکه مستند پخش خواهد شد.

گزارش ویدئویی زنده این مراسم دراینستاگرام گالری آنلاین پخش شده است.

logo-samandehi