خرد جمعی جایگزین سلایق شخصی در فرهنگستان هنر می‌شود

سرپرست فرهنگستان هنر با اشاره به رویکرد جدید این مرکز برای «بازگشت به اصول اساسنامه» از تلاش برای محور قرار گرفتن خرد جمعی به جای علایق شخصی سخن گفت.


علیرضا اسماعیلی به خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: در روزهای اخیر تلاش کردیم خرد جمعی را جایگزین علایق شخصی کنیم تا با به‌کارگیری فکر و اندیشه بزرگان هنری در گروه های تخصصی، برنامه ها از یک مسیر قانونی استخراج، تعریف و انجام شود.
وی در تشریح ماموریت‌های فرهنگستان هنر به عنوان یکی از فرهنگستان‌های چهارگانه کشور، عنوان کرد: هدف از تاسیس این فرهنگستان، پاسداری از میراث فرهنگی و ارتقای هنر اسلامی‌‌ و ملی است که با پیشنهاد سیاست‌ها و راهبردها به سازمان‌ها و نهادهایی که در این حوزه در حال فعالیت هستند با تهدیدهای فرهنگ مهاجم مقابله کرده و همچنین با دستیابی به آخرین یافته‌ها و نوآوری‌ها، هدف ارتقای فرهنگ اسلامی- ایرانی را در پیش گرفته‌ایم.
اسماعیلی ادامه داد: «فرهنگستان هنر» در کنار فرهنگستان علوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و فرهنگستان علوم پزشکی از اواخر دهه 70 شکل گرفت و فعالیت خود را به صورت رسمی از اوایل دهه هشتاد آغاز کرد.
وی حفظ و توسعه هنر اسلامی، ملی و محلی را از اولویت‌های فرهنگستان هنر خواند و افزود: تلاش می‌شود این مرکز با سیاست‌گذاری صحیح و در حوزه‌ای وسیع به حفظ و توسعه فرهنگ و هنر همت گمارد.
سرپرست فرهنگستان هنر، همکاری با حوزه‌های علمیه و علمای دینی در شناخت مبانی فقهی هنر را از دیگر سیاست‌های این نهاد ذکر کرد تا به این وسیله، با مطالعه و بهره‌گیری از نظریه‌های جدید هنر و با تکیه بر مبانی ملی و اسلامی حرکتی رو به رشد تجربه شود.

**تلاش برای تعریف مباحث میان‌رشته‌ای در دانشگاه‌ها
اسماعیلی حمایت از پژوهش‌های بنیادی و طرح های ملی را از دیگر سیاست‌های این نهاد خواند و گفت: حمایت از تألیف و ترجمه در حوزه هنر و ارزیابی شاخصه‌های هنری و آسیب‌شناسی از وظایفی است که در سالهای گذشته، گاه روند پیشرفت و گاه رکود را تجربه کرده است.
وی افزود: مباحث بین‌المللی هنر و ارتباط با جوامع هنری در خارج از کشور از سیاست های مهم فرهنگستان بوده تا تحولات و جریان های هنری در حال تغییر را رصد کند و قادر به شناخت و ارزیابی تحولات و رویدادهای هنری باشد.
سرپرست فرهنگستان هنر اظهار کرد: پیگیری مباحث بین‌رشته‌ای از وظایفی است که برای فرهنگستان تعریف شده تا با تعامل میان هنرمندان و بهره‌گیری و هم‌فکری با جامعه هنری و هنرمندان کشور در راه اعتلای هنر کشور و مسیری که در اساسنامه تعریف شده ‌است قدم برداریم.
وی افزود: چند بند از اساسنامه ارتباط با مراکز آموزشی و دانشگاهی را تعریف کرده است تا این تعامل و همکاری با دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های هنر محقق شود، فرهنگستان در دهه اول فعالیت خود بر روی این موضوع تمرکز ویژه‌ای داشت و تعدادی از موضوعات بین‌رشته ای در دانشگاه‌های کشور با پیشنهاد فرهنگستان هنر راه‌اندازی شد.

**مجمع عمومی سالانه فرهنگستان هنر سال‌ها برگزار نشده است
اسماعیلی، یکی از مهمترین اولویت‌های فرهنگستان را بازگشت به اساسنامه و عمل به مواد آن برشمرد و گفت: وظیفه ما این است که در چارچوب اهداف حرکت کنیم و با افزایش ارتباط با اعضای پیوسته در تلاش هستیم از اندیشه‌های این اعضا، که از شخصیت‌های بارز هنر کشورمان هستند بهره‌مند شویم.
وی افزود: اعضای پیوسته، ارکان اصلی فرهنگستان هستند که ارتباط فرهنگستان با این بزرگان در سالهای اخیر به حداقل رسیده بود بنابراین اخیرا جلساتی با اعضای پیوسته برگزار کردیم و به دنبال ادامه این مسیر هستیم.
به اعتقاد اسماعیلی، ارتباط با اعضای پیوسته به شکل جدی از ضرورت‌های فرهنگستان هنر است تا از نظرات ارزشمند آنها بهره گرفته شود چرا که قطع این ارتباط در سالهای گذشته خسارات بسیاری به فرهنگستان تحمیل کرده است.
سرپرست فرهنگستان هنر یادآور شد: مجمع عمومی یکی دیگر از ارکان مهم فرهنگستان است که در طول سال باید حداقل یک بار برگزار شود و چندین سال است که هیچگونه جلسه‌ای نداشته است و بازگشت این برنامه‌ها در کوتاه‌ترین زمان از برنامه‌ها و اولویت‌هاست.
وی ادامه داد: تشکیل گروه های تخصصی که متشکل از اعضای پیوسته، وابسته و نخبگان هنری هستند، در ماده 12 اساسنامه تعریف شده که در گذشته به عنوان اتاق فکر فرهنگستان، برنامه‌ها از درون این گروه‌ها طراحی و اجرا می‌شد و متاسفانه این جلسات مدتهاست تشکیل نشده است.
اسماعیلی افزود: شورای تخصصی یکی دیگر از بخش های در اولویت است که جایگاه ویژه‌ای در ارکان فرهنگستان دارد و دو بند از اساسنامه را به خود اختصاص داده است که متشکل از رئیس فرهنگستان و روسای گروه‌های تخصصی است و در نهایت برنامه‌های درون گروهی را تصویب و به مرحله اجرا هدایت می‌کند.
وی افزود: پس از شروع فعالیت‌ها انتظار است که فرهنگستان در مسیری که جامعه هنری و هنرمندان انتظار دارند حرکت کند و در این مسیر به دنبال کمک اهالی هنر هستیم.

**احیای نشریات تخصصی و تکریم اساتید در دستور کار فرهنگستان هنر است
اسماعیلی با اشاره به استقبال پژوهشگران هنر از نشریه‌های تخصصی فرهنگستان همچون فصل‌نامه‌های خیال، کیمیای هنر، گلستان هنر، پژوهشنامه هنر، خیال شرقی و ... در سالهای گذشته، گفت: به دنبال فراهم کردن مقدمات هستیم که با استفاده از تجربیات گذشته در مرحله اول، گلستان هنر و فصلنامه پژوهشنامه هنر را با رویکرد جدیدی از لحاظ فرم و محتوا منتشر کنیم.
وی افزود: در تلاش هستیم در دوره جدید با وجود مشکلات بودجه‌ای که وجود دارد تخصیص‌هایی برای شروع این فعالیت‌ها درنظر گرفته شود.
وی در پاسخ به مناقشات میان بانک پاسارگاد و فرهنگستان هنر درباره مالکیت آثار مورد اختلاف گفت: این ماجرا در گذشته اتفاق افتاده است و ان شاءالله در چارچوب مقررات، این مساله به زودی حل و فصل خواهد شد.
اسماعیلی با اشاره به دیدار اخیر خود با استاد جلال شباهنگی، یکی از اعضای پیوسته فرهنگستان هنر گفت: برگزاری بزرگداشت و مروری بر آثار و احوال اعضای پیوسته فرهنگستان هنر در راستای تکریم از اساتید پیشکسوت از دیگر اولویت‌هاست که با هدف الگوسازی جوانان تلاش داریم با برگزاری نمایشگاهی از آثار آنها مباحث پژوهشی تجارب و اندوخته‌های آنها را به نسل جوان منتقل کنیم.

** تلاش برای گشایش رواق فرهنگستان هنر
وی از برداشتن موانع ورود به رواق فرهنگستان هنر در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در گذشته باز بودن این مکان باعث ایجاد مشکلاتی شد و آسیب‌های به معماری این بنا وارد کرد که تصمیم بر مسدود کردن آن گرفته شد ولی ما معتقد به مسدود کردن این فضا نیستیم و معتقدیم باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد. در این راستا کارگروهی برای بررسی امکان استفاده بهینه از این فضا و امکان تردد علاقه‌مندان و هنرمندان به آن تشکیل شده است.
سرپرست فرهنگستان هنر در خصوص تخصیص ردیف بودجه این نهاد گفت: در دوره جدید که بر اساس توقعات به دنبال افزایش فعالیت‌ها و احیای بخش‌های مختلف هستیم به توجه بیشتر سازمان محترم برنامه و بودجه نیاز داریم.
وی افزود: شرایط اقتصادی حال حاضر را درک می‌کنیم و انتظار داریم که حداقل برای پیشبرد اهداف، بودجه سال 1397بصورت کامل تخصیص داده شود. درحالی که تاکنون چیزی حدود چهل درصد بوده است، البته ما به دنبال تعامل و همکاری با سایر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری هستیم تا با هم‌افزایی، برنامه‌ها را پیش ببریم تا نتایج بهتری حاصل شود.

logo-samandehi