مراسم افتتاحیه هفته تصویرگری 97 و اهدای جایزه آبان برگزار شد

علی اکبر صادقی، کریم نصر، لیلی حائری و مریم محمودی مقدم منتخبین جایزه آبان سال 97 اعلام شدند

خانه هنرمندان ایران در آبانی دیگر میزبان هنرمندان تصویرگر شده است، و بار دیگر مهم‌ترین جایزه تصویرگری کشور با گردهمایی هنرمندان در پانزدهمین سالگرد تاسیس انجمن تصویرگران ایران، به چهار هنرمند تصویرگر منتخب اهدا شد.

در ابتدای مراسم علی بوذری از حضور هنرمندان تشکر کرد و در مورد تقارن این دوره هفته تصویرگری با پانزدهمین سالگرد تاسیس انجمن توضیح داد.

وی در ادامه اهمیت و لزوم شعار این رویداد "ما تصویرگر هستیم" را تشریح کرد و اعلام کرد این عنوان را در نمایشگاه سالانه انجمن تصویرگران نیز خواهیم داشت.

بوذری خبر از برگزاری نمایشگاه، ورک شاپ و نشست در شهرهای دیگر به مناسبت پانزدهمین سالگرد انجمن تصویرگران داد. این هنرمند در پایان از دوستان و هنرمندانی که در برگزاری این رویداد همکاری داشته اند تشکر کرد.

در ادامه دبیر شورای کتاب کودک، نوش آفرین انصاری به روی صحنه آمد و از همراهی فعالین برگزار کننده تشکر کرد. انصاری از توجه شورای کتاب کودک بر تصویرگری توضیح داد و حمایت خود از رویداد "ما تصویرگر هستیم" را اعلام کرد.

وی در ادامه بر لزوم ارتباط ادبیات و تصویرگری تاکید کرد و آشنایی تصویرگران با ادبیات کودکان را حائز اهمیت بسیار دانست.

محمد علی بنی اسدی از اعضای موسس انجمن تصویرگران سخنران بعدی برنامه بود، وی در رابطه با چگونگی راه اندازی انجمن تصویرگران توضیحاتی ارائه داد و در ادامه بیان کرد: از ابتدا، تمرکز این انجمن بر این امر بود که به برخی فعالیت‌های صنفی هنرمندان تصویرگر سامان دهد. همواره مسئله برگزاری نمایشگاه سالانه وجود داشته است، همچنین برگزاری نمایشگاه و شناساندن هنر به بیرون از ایران از مسائل بسیار مهم بوده است.

وی در پایان سخنانش از کیانوش غریب پور و سایر فعالین انجمن تصویرگران سپاسگذاری کرد.

در ادامه هدی حدادی، رئیس سومین هیئت مدیره انجمن با تشویق حضار به روی صحنه آمد، وی در ابتدای سخنانش بر لزوم حضور هنرمندان در انجمن برای فعالیت حرفه ای تاکید کرد و با اشاره به فعالیت ها، امکانات و خدماتی که از طریق انجمن تصویرگران ارائه می‌شود، این امر را تشریح کرد.

وی در ادامه قدرت این نهاد را از حضور اعضا دانست و از تمام افرادی که در طول پانزده سال برای حیات انجمن فعالیت کرده اند، تشکر کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تصویرگران و دبیر رویداد هفته تصویرگری، کیانوش غریب پور، سخنران بعدی برنامه بود که سخنان خود را با تاکید بر اهمیت و ارزش نشان آبان و لزوم ایجاد اهمیت آن برای جامعه ادبیات در کنار جامعه تصویرگران آغاز کرد و ادامه داد: پانزده سال عمر بلندی برای یک انجمن است، به ویژه برای هنرمندان تصویرگر که هر یک در خلوت خود و مستقل کار می‌کنند و به این شکل در کنار هم فعالیت مستمر کرده‌اند. غفلتی که در دوران معاصر نسبت به تصویرگری شده بود باعث شد به درستی مفهوم آن شناخته نشود.

حرفه تصویرگری بسیار گسترده تر از تصویرگری کتاب کودک است و ما فکر می‌کنیم حرفه تصویرگری حیطه وسیعی دارد و باید بتوانیم تصویرگران حوزه های دیگر را نیز جذب انجمن کنیم و شرایط زنده و پویایی داشته باشیم.

وی تفاوت هفته تصویرگری امسال را حضور این رویداد در دل برنامه های پانزده سالگی انجمن در ادامه نمایش پوستر های انجمن که پیش از این برگزار شده است، دانست.

در ادامه رئیس هیئت مدیر انجمن تصویرگران مشکلات و موانع اقتصادی که بر سر راه برگزاری دوسالانه انجمن تصویرگران وجود دارد را بیان کرد.


وی افزود گزیده این نمایشگاه را در بین 9 تا 10 شهر به نمایش در خواهیم آورد و در هر شهر هنرمندان می‌توانند در ورکشاپ و نشست شرکت کنند. نتیجه این رویداد ها را در اسفند ماه در نمایشگاه اختتامیه پانزدهمین سالگرد انجمن همراه با رونمایی از چند کتاب برگزار خواهیم کرد.

غریب پور در ادامه توضیح داد: در گالری ممیز آثار دوستان هنرمند که پارسال نشان آبان را دریافت کردند فرشید مثقالی، بهزاد غریب پور، عاطفه ملکی‌جو ارائه داده شده که بخشی از این آثار از گنجینه کانون فرهنگی ایران به امانت گرفته شده است و آثار نفیس و ارزشمندی هستند.

در ادامه مراسم، برگزیدگان نشان آبان سال 97 اعلام شدند. نام بزرگ تصورگری به کریم نصر، نام آشنای تصویرگری به استاد علی اکبر صادقی، نام همگام تصویرگری به لیلی حائری و نام نو تصویرگری به مریم محمودی مقدم اهدا شد. به دلیل عدم حضور کریم نصر، هدا حدادی جایزه وی را دریافت کرد.

در ادامه مراسم نمایشگاه های هفته تصویرگری 97 توسط علی اکبر صادقی و با حضور هادی مظفری (مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی)، مجید رجبی معمار (مدیر عامل خانه هنرمندان ایران) و سایر هنرمندان و مسئولین انجمن تصویرگران گشایش یافت.

مجمع عمومی عادی سالانه‌ی انجمن تصویرگران ایران نیز جمعه هفته آینده 11 ابان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

logo-samandehi