درنشست مدیران یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و گالری‌داران تهران اعلام شد

تخصیص 50 درصدی فضای جشنواره به آثار گالری‌داران

هادی مظفری در دیدار با مدیران گالری‌های تهران گفت: نیمی از فضای موجود در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را برای ارایه آثار گالری‌های منتخب اختصاص می‌دهیم.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ستاد خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نشست برگزارکنندگان جشنواره هنرهای تجسمی فجر و گالری‌داران تهران با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امیر سقراطی دبیر هنری جشنواره، محسن سلیمانی مدیر اجرایی جشنواره و جمعی از مدیران گالری های فعال تهران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

هادی مظفری گفت: یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر تغییر و بازنگری نسبت به جشنواره‌های گذشته دارد و ما با آسیب‌شناسی و شنیدن دیدگاه های اهالی هنر به برخی نواقص رسیدیم و سعی کردیم بسیاری از موارد را در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: رویکرد امسال جشنواره این است که اقتصاد را در بخش هنرهای تجسمی فعال کنیم و در همین راستا ،بخش گالری‌ها را به جشنواره اضافه کرده‌ایم. در این دوره در کنار 13 نفر از پیشکسوتان که شورای سیاست‌گذاری جشنواره را تشکیل داده‌اند یک نفر را به عنوان نماینده گالری‌ها انتخاب کردیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اعلام کرد: ما تصمیم گرفتیم امسال برای نخستین بار جشنواره به دو شکل، ورودی داشته باشد یعنی هنرمندانی از طریق سایت برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کنند و آثارشان پس از داوری در قالب نمایشگاه عرضه شود و مورد داوری برای جایزه قرار گیرد و دوم اینکه آثار از سوی گالری‌ها به جشنواره آورده شود چراکه ما نیمی از فضای موجود برای ارایه آثار جشنواره را به گالری‌های منتخب ( گالری‌هایی که از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارنامه قابل قبولی دارند و اعتبارشای طی پنج سال گذشته سنجیده شده است) اختصاص داده‌ایم. طبق برنامه‎‌ریزی‌های انجام شده، قرار است 50 درصد آثار این جشنواره با همکاری گالری‌ها برای فروش و 50 درصد برای رقابت و جایزه باشد.

وی سالن اصلی جشنواره را سالن موسسه فرهنگی هنری صبا معرفی کرد که چیزی حدود 700 اثر گنجایش دارد و در ادامه تاکید کرد: مرکز هنرهای تجسمی، گالری‌ها و هنرمندان سه ضلع یک مثلث هستند که نبود یکی خلا بزرگی را در کار دیگری ایجاد خواهد کرد. همچنین هنرهای تجسمی بازیگرانی دارد که یکی از بازیگران اصلی آن‌ گالری‌ها هستند و حضورشان باید جدی و موثر باشد. ما امسال تلاش داریم تا حضور گالری‌ها در فضای هنری کشور دیده شود و در همین راستا هم برنامه‌هایی برای ماه‌های پیش‌رو داریم.

ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی هم در بخش دیگری از این نشست گفت: از دو ماه پیش که نطفه شورای سیاست گذاری هنرهای تجسمی فجر بسته شد، قصد ما این شد که سعی کنیم نواقصی را که وجود داشته برطرف کنیم و پیشرفته‌تر عمل کنیم. این اعتقاد که اگر یک اثرهنری در قرن حاضر بخواهد به دست مخاطب برسد باید به فروش ‌رسد جزو موارد قطعی و غیرقابل انکار است. نظام پیشرفته مدنی نشان داده که حضور گالری‌ برای اینکه یک هنرمند اثرش را به یک خریدار ارایه کند، لازم است.

وی با قرائت بخش‌های مختلف فراخوان یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر رویکردهای این دوره جشنواره را معرفی کرد و در ادامه افزود: جشنواره هنرهای تجسمی فجر مثل سال‌های قبل با در نظر گرفتن موضوع آزاد، رویکردها و مسابقه‌ای که بین 10 رشته برگزار می‌کند، رویه خود را ادامه می‌دهد. در بخش مسابقه ما در 10 رشته به دعوت آثار پرداخته‌ایم اما آنچه برایمان سوال است این است که آیا گالری‌ها تمایلی به ارایه آثاری در بخش‌هایی چون کاریکاتور، سرامیک و سفال یا عکس هم دارند؟

دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با تاکید بر اهمیت معاصر بودن آثار اظهار کرد: ما می‌خواهیم به هنر معاصر توجه شود البته تحقق این موارد به نوع تفکر و حضور گالری‌داران بستگی دارد. ممکن است هر گالری با 15 اثر در جشنواره حضور داشته باشد یا امکان دارد با همکاری تعداد بیشتر گالری‌داران ما بخواهیم که حداکثر هر گالری‌دار 10 اثر ارایه کند. ما می‌خواهیم با قیمت‌های بالایی که آثار در حراج‌ها به فروش می‌رود در جشنواره حضور پیدا نکنید چون ما می‌خواهیم رواج فروش رفتن آثار هنری را همگانی کنیم.

logo-samandehi