در سیزدهمین سالگشت مرتضی ممیز مطرح شد

کاردار فرهنگی سفارت فرانسه: با وجود تحریم ها فرانسه در همکاری های علمی و دانشگاهی مصمم در کنار ایرانیان ایستاده

سیزدمین سالگشت استاد مرتضی ممیز عصر روز جمعه دوم آذر ماه 97 در خانه هنرمندان ایران با حضور هنرمندان و هنردوستان و سخنرانی مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران)، انوشیروان ممیز (مدیر اجرایی موسسه هنری ممیز)، فیلیپین بانتژا (کاردار فرهنگی سفارت فرانسه)، ابراهیم حقیقی (هنرمند گرافیست پیشکسوت)، توماس مارشاند (طراح گرافیک از فرانسه) برگزار شد.



به گزارش گالری آنلاین، در ابتدای این مراسم انوشیروان ممیز از حضور هنردوستان، مجید رجبی معمار، ساعد مشکی، آسیه مزینانی و سایر همراهان در برگزاری این رویداد تشکر ویژه کرد و به پاره ای مشکلات در برگزاری مراسم و انتقال آثار هنرمند فرانسوی به ایران اشاره کرد.


مجید رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران سخنران بعدی این مراسم بود که در ابتدای سخنان خود ضمن خوشامدگویی به حاضرین از زحمات موئسسین خانه هنرمندان ایران با دستان خالی گفت و افزود: با همراهی و توجه خانم آسیه مزینانی سعی ما همواره بر آن بوده بسیاری از برنامه هایمان را روز جمعه افتتاح کنیم که افراد بیشتری بتوانند حضور پیدا کنند و بیش از 140 رویداد تا کنون در سال 97 در خانه هنرمندان برگزار شده است.

وی در این برنامه خبر از بیست و مین سالگرد خانه هنرمندان در سال آینده و رنگ و بوی نوین برنامه های این مرکز داد که یکی از مهمترین بخش های آن تکریم پایه گذاران خانه هنرمندان ایران خواهد بود.

سخنران بعدی فیلیپین بانتژا (کاردار فرهنگی سفارت فرانسه) بود که با تشویق حاضرین به روی صحنه آمد و از فرصت این همکاری میان سفارت فرانسه، بنیاد ممیز و خانه هنرمندان ایران ابراز خرسندی کرد و افزود: خانه هنرمندان ایران شریک بسیار خوب بخش فرهنگی فرانسه است.

کاردار فرهنگی سفارت فرانسه این اتفاق را از چند منظر حائز اهمیت دانست، یکی اهمیت ادای دین به استاد ممیز است که موجب اعتلای هنر ایران بوده است و دیگری اینکه ایشان در مدرسه هنرهای تزئینی پاریس تحصیل کرده اند و این افتخار بزرگی برای ما است که در برگزاری این برنامه همراهی میکنیم و آقای توماس مارشاند در ایران حضور دارند و آثارشان را معرفی میکنند.

وی با اشاره به شرایط دشوار ایرانی ها به دلیل تحریم های امریکا و مشکلات انتقال آثار این هنرمند فرانسوی به ایران اعلام کرد فرانسه بسیار مصمم و پر شور در کنار ایرانیان ایستاده، به ویژه در همکاری های علمی و دانشگاهی.

ابراهیم حقیقی به عنوان سخنران بعدی صحبت های خود را با نام و یاد استاد ممیز آغاز کرد و افزود: حوالی آبان و آذر مرتضی ممیز به خوابم می آید، مثل مادرم و پدرم که در ماه هایی که نبودند ... تصویر میکنم از دلتنگیه ناخوداگاه من است، حتی در زمان های گرفتاریهای کارهای انجمن که پیش می آید باز ممیز به خوابم می آید و صبح دلگرم تر بیدار میشوم.

مرتضی ممیز برای هر چیزی به آسانی راه حلی پیدا می کرد. در مقابل نامرادیها و نامردمی ها می‌ایستاد و به جنگ آنها میرفت. تجربیات ممیز بعد از کار در کتاب هفته که نمایشگاهش برگزار شده ، در حیطه شناخت دِسن بود مثلا به این کشف رسید دسنی که برای تصویر سازی های طنز بکار میگیرد چگونه باشد و با قصص قرآن و طرح های دیگر چه تفاوتی دارد. دسن های جدید کشف کرد که در مواجه با کیفیت های نا مناسب چاپ هم بود.

در ادامه مراسم توماس مارشاند طراح گرافیک از فرانسه در زمینه طراحی حروف و پوسترهایش توضیحاتی را ارائه داد .

شنبه ساعت 5 عصر نیز در گالری آ مراسم پرسش و پاسخ با این هنرمند برگزار خواهد شد.

در این رویداد مجموعه ای از طراحی های مرتضی ممیز مربوط به دوره های متعدد کاری وی در کنار آثار توماس مارشاند به نمایش در آمد.




لازم بذکر است این نمایشگاه تا هشتم آذر ماه ادامه دارد.



logo-samandehi