دبیر رشته گرافیک یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح کرد؛

برگزارى جشنواره در مناطق دور از مركز ضروری است/ ملاک های سنجش آثار رشته گرافیک تشریح شد


دبیر رشته گرافیک یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی معیارهای سنجش و پذیرش آثار رشته گرافیک در جشنواره هنرهای تجسمی را برشمرد و داشتن خلاقیت و نو بودن اثر را یکی از مهمترین ملاک ها ذکر کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ستاد اطلاع رسانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، فرزاد ادیبی دبیر رشته گرافیک ‏یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر‏ درباره معیارهای بخش گرافیک برای پذیرش آثار در جشنواره فجر گفت: ایرانى بودن، داشتن خلافیت و نو بودن اثر، رعایت اصول تجسمى و گرافیكى، ملاك داورى خواهد بود.وی ادامه داد: پوسترها در دو مرحله قضاوت مى‌شوند. ابتدا بخشی از آثار رسیده به دبیرخانه براساس سطح کیفی آنها براى حضور در نمایشگاه انتخاب مى‌شوند و در مرحله بعدی آثار برگزیده توسط داوران انتخاب می شود.

ادیبی افزود: تفکیک 10 رشته هنرهای تجسمی در جشنواره امسال باعث می‌شود مشاركت هنرمندان بالاتر رفته و بسیارى از هنرمندان بتوانند در رشته‌های تخصصی خود در جشنواره حضور یابند.

او درباره تاثیرات حضور گالری‌ها در جشنواره تجسمی فجر گفت: حضور گالری‌ها از سویى اقتصاد هنر را به گردش در مى‌آورد و از سوى دیگر اعتبار گالرى براى هنرمند و خریداران آثار تثبیت خواهد شد. بسیاری از هنرمندان نیز ترجیح مى‌دهند از سوى گالرى‌ها به جشنواره دعوت شوند، نه از سوی نهادی دولتی. ضمنا انتخاب هنرمند یا اثر از سوی گالری‌داران نیز انتخاب ویژه‌ای خواهد بود که مطابق با معیارهای بازار هنر است.

ادیبی با اشاره به بخش‌های استانی جشنواره تجسمی فجر گفت: شهرستان‌ها پتانسیل هنرى زیادى دارند كه توسط این جشنواره‌ها، این انرژى‌هاى نهفته آزاد خواهند شد. خیلى از هنرمندان حاضر در شوراى سیاستگذارى، دبیران و نیز داوران اصالتا اهل تهران نیستند و این نشان مى‌دهد كه بسیارى از هنرمندان، به ویژه هنرمندان تجسمى در خلوت خود كار و تجربه كرده‌اند و به جایگاه امروزى خود رسیده‌اند.

وی اظهار کرد: برگزارى نمایشگاه و جشنواره در هر جایى حكم یك كلاس درس را دارد و براى مناطق دور از مركز بسیار ضروری است. برگزارى وركشاپ و جلسات پرسش و پاسخ نیز به امر آموزش هنرمندان شهرستانى بسیار كمك مى‌كند. براى مشاركت بیشتر آنها مى‌توان نمایشگاه‌هایى از آثار هنرمندان حرفه‌اى نیز در آن شهرستان برگزار كرد.

دبیر بخش گرافیک یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: جشنواره تجسمی فجر برای اینکه بتواند هنرمندان را به خود جلب کند باید به سطحی معقول و معتبر برسد و این سطح را حفظ كند. حضور هنرمندان شاخص و مطرح در جشنواره به اعتبار آن مى‌افزاید، بنابراین باید تدابیر لازم به عمل آید تا این هنرمندان با رغبت در این رویداد حضور یابند و پس از آن حضور آنها موجب حضور دیگر هنرمندان خواهد بود. یكى از فاكتورهاى مهم براى حضور هنرمندان شاخص، رعایت استانداردهاى معقول و شناخته شده جهانی است. گفتنی است سیامک فیلی زاده، مهران زمانی وعلیرضا مصطفی زاده ‏ابراهیمی این رشته را داوری می کنند.‏یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی در بهمن ماه 1397 برگزار ‏می شود. در این ‏جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را ‏عهده دار هستند.‏

logo-samandehi