هادی مظفری: با گالری‌دارهای متخلف برخورد می‌شود


مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برخی تابلوهای نامتعارف که در چند هفته اخیر در گالری ها به نمایش درآمده و برخورد با این موضوع توضیح داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، در چند هفته اخیر تعدادی نمایشگاه هنری در گالری های تهران برگزار شده که محتوای برخی از تابلوها محل انتقاد است. یکی از آنها نمایشگاه آثار امیرناصر اخلاقی با نام «آریرگارد» در گالری هما است و دیگری نمایشگاه آثار محمد مساوات با نام «لثه» در گالری محسن و همچنین نمایشگاه «خارج از مرز» با آثاری از یحیی رویدل در گالری دیلمان. برخی از آثار این نمایشگاه ها تا اندازه ای خارج از عرف است که مخاطبان همیشگی نمایشگاه های تجسمی را به حیرت واداشته و این سوال را مطرح کرده است که چطور صاحبان این گالری ها این دسته از تابلوها را روی دیوار برده اند.

از آنجا که مسئولیت برپایی نمایشگاه های تجسمی برعهده گالری دار است و طبق قانون گالری ها برای هر نمایشگاه مجوز وزارت ارشاد را نمی گیرند و صدور مجوز برای هر گالری نشان از اعتماد به گالری دار است، اولین فرد مسئول درباره آنچه روی دیوار گالری ها می رود صاحب گالری است و در صورت ایجاد مشکل و اتفاقات غیرقانونی و خارج از عرف، اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ورود کرده و مساله را بررسی می کند و در صورت احراز تخلف تا تعطیلی گالری می توان حکم صادر کرد.

وی درباره شیوه نمایش آثار یحیی رویدل در گالری دیلمان که درنهایت برای نمایش ندادن بخش هایی از بدن سوژه های نقاشی روی آنها چسب چسبانده شده است گفت: این کار توسط گالری‌دار انجام شده است و باید مسئول گالری پاسخگوی چنین رفتاری باشد.

وی با تاکید بر اینکه نمایش آثاری که خلاف موازین اسلامی باشد ممنوع است، بیان کرد: چنین آثاری نباید روی دیوار می‌رفت و اگر چنین کاری انجام شده است، گالری‌دار کار نادرستی انجام داده است و باید بابت آن پاسخگو باشد.

مظفری درباره نمایش آثار اروتیک محمد مساوات که در گالری محسن به نمایش در آمد نیز گفت: تا زمانی که به نکات گزارش شده رسیدگی نشود، نمی‌توان ادعایی کرد بنابراین باید جلسات شورا تشکیل شود تا بر مبنای آن تصمیم‌گیری انجام شود.

وی افزود: به محض اینکه متوجه شویم که آثار مشکل‌داری در گالری‌ها به نمایش گذاشته شده است، آن آثار را از دیوار پایین می‌آوریم و به عملکرد گالری رسیدگی می‌کنیم. تا جایی که من اطلاع دارم کار و نقاشی‌های مساله دار محمد مساوات از روی دیوار برداشته شد ولی باز هم این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برخورد با گالری‌های متخلف تصریح کرد: اگر آثار روی دیوار رفته خلاف قانون و موازین باشد با آن گالری برخورد جدی انجام خواهد شد و روند اینگونه است با توجه به مورد و تخلفی که صورت گرفته است، جلساتی در شورای گالری‌ها برگزار و درباره خطاها تصمیم‌گیری می‌شود. گاه ممکن است با یک تذکر، اشتباه را گوشزد کنیم، گاه با دعوت از مدیر مسئول گالری نکاتی را متذکر شویم و گاه تا مرحله لغو مجوز گالری هم پیش رویم بنابراین همه برخوردها به نتیجه‌گیری و نظر شورای گالری‌ها بستگی دارد.

وی هشدار داد: اگر قواعد و قوانین رعایت نشود و بر خلاف موازین آثاری به نمایش در آید، حتما با گالری‌دار برخورد می شود.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان در پاسخ به اینکه این تخلفات در اینکه میزبانی جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به یک گالری ندهند تاثیر دارد، تصریح کرد: باید به موارد گزارش شده از گالری‌ها رسیدگی شود تا به نتیجه قطعی دست پیدا کنیم. اگر شورای گالری‌ها، گالری‌هایی را که گزارش تخلفشان آمده است مجرم شناخت به صورت جدی با صاحبان آنها برخورد خواهیم کرد که یکی از مصادیق آن این است که اجازه میزبانی در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به آنها نخواهیم داد.

logo-samandehi