سید مجتبی موسوی: به دنبال توسعه رنگ در فضاهای شهری هستیم

سید مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: دانشگاه‌های ما کماکان از مجموعه اتفاقاتی که در شهرها در زمینه فعالیت‌های هنری رخ می‌دهد چند گام عقب‌تر هستند.

موسوی در مراسم عصری با هنرمندان که به منظور گفتگو و هم‌اندیشی در خصوص چگونگی توسعه رنگ در فضای شهری برگزار شد با بیان اینکه در بحث توسعه هنرهای شهری هنرمندان سالهاست که با شهرداری تهران از طریق فراخوان های مختلف، سمپوزیوم‌های گوناگون و... همکاری دارند، گفت: طی این سالها هنرمندان طرح و ایده‌های مختلفی مطرح کردند که بسیاری از آنها بعد از تایید شورای هنری سازمان زیباسازی به مرحله اجرا رسیده است.

وی افزود: اگر در بحث هنرهای شهری به لحاظ کمی و کیفی توسعه و پیشرفتی داشته‌ایم در سایه مشارکتی بوده که هنرمندان حرفه‌ای با این سازمان داشته‌اند، آنها به خوبی به عرصه‌ها و حرفه‌ها وارد شده‌اند.

موسوی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران از ابتدا تنها مرجع پیشرو به فعالیت‌های هنری بوده است، یادآور شد: پس از فعالیت شهرداری تهران شهرهای دیگر هم در حوزه هنری مشغول به فعالیت شدند. هم اکنون می‌توان در خصوص فعالیت‌های هنری شهرداری تهران و دیگر شهرداری‌های کشور که در حوزه هنری فعالیت می‌کنند کارها را آسیب‌شناسی کرد و همچنین ایرادات و نواقص را شناخت و در راستای برطرف کردن آنها و اجرای کارهای موثرتر گام برداشت.

به گفته معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران خوشبختانه امروز به سمتی حرکت کرده‌ایم که حداقل به لحاظ کمی آمار قابل قبولی در حوزه فعالیت‌های هنر شهری وجود دارد به نوعی برای ما پیشرفت محسوب می‌شود. اگرچه برخی روش‌ها و رفتارهایی که با مقوله هنرهای شهری و هنرمندان صورت می‌گیرد خیلی حرفه‌ای و صحیح نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از شهرها در زمینه هنر سیستم بسیار پیشرفته و تخصص لازم را ندارند به همین منظور گاهی باعث انجام کارهای نامطلوب و یا آزار و اذیت هنرمندان می‌شوند. بدون تردید همه این موارد سیل پیشرفت هنرمندان را در کشور ایجاد کرده که برای ما دارای ارزش و اهمیت است.

موسوی با بیان اینکه ‌نگاه ما در زمینه پروژه‌های هنری مختص تهران است، گفت: در این زمینه مدام به دنبال ایجاد فرصت‌های جدید هستیم که بتوانیم شاهد جلب مشارکت بیشتر شهروندان در شهر باشیم. ما برای ایجاد شرایط بهتر از سال‌های گذشته تاکنون راهای مختلفی را در فضای شهری تجربه کرده‌ایم.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران اضافه کرد: از سالهای گذشته تاکنون ایده های بهتر و موفق‌تری در سطح شهر در خصوص هنرهای شهری مطرح شده که این تجربه برای شهرداری تهران و جامعه هنری فرصت بسیار خوبی بوده است هرچند که امیدوار بودیم مراکز آموزشگاهی و دانشگاهی ما نیز خود را با ساختار شهرداری ها و جامعه هنری پرکار وفق دهند و خلاء های آموزشی محیط های دانشگاهی را برطرف کنند، اما این اتفاق رخ نداد.

وی با اشاره به چالشی که در دانشگاه‌های ما وجود دارد، تاکید کرد: دانشگاه های ما کماکان از مجموعه اتفاقاتی که در شهرها و فعالیت‌های هنری می‌افتد همچنان چند گام عقب‌تر هستند.

موسوی با اشاره به اینکه ما سعی کردیم با تعریف درست از اتفاقات مهم در زمینه هنر شهری مشارکت هنرمندان را در طول سال افزایش دهیم، افزود: بسیاری از هنرمندان با جشنواره بهارستان آشنایی دارند به همین دلیل چهارمین دوره این جشنواره با حضور هنرمندان برگزار خواهد شد. امسال شعار بهارستان" بهارستان رنگین تهران" است و تاکید داریم که توسعه خلاقانه رنگ در بحث دیوارنگاری، مجسمه سازی و... در بحث هنرهای محیطی داشته باشیم.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: اگرچه دیوارنگاری به دلیل ویژگی‌های خاص خود بیشتر در معرض دید قرار دارد و می‌تواند در فضای شهری موثرتر عمل کند اما این پروژه صرفا محدود به بحث دیوارنگاری نیست.

به گفته وی اگرچه شعار بهارستان امسال "بهارستان رنگین تهران" است اما در آثاری که به دستمان رسید این مقوله را نتوانستیم به خوبی مشاهده کنیم به همین دلیل فراخوان تکمیلی‌تر "توسعه رنگ" در فضای شهری را با در نظر گرفتن دیوارهای مشخص روی سایت سازمان، بارگزاری کردیم تا مقوله توسعه رنگ و طراحی خلاقانه رنگ در موضوع دیوارنگاری را به صورت پایلوت اجرا و تجربه را گسترش دهیم.

منبع:هنرآنلاین

logo-samandehi