سید عباس صالحی: هنرهای تجسمی نخ تسبیح انسجام اجتماعی جامعه ایرانی است


عصر روز گذشته ،دیدار روسای انجمن های هنری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این نشست با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و... برگزار شد.

دکتر سید عباس صالحی گفت: آنچه در هنرهای تجسمی در سال گذشته رخ داد، گام های اولیه بود و امسال گام بعدی را برمی داریم . رویدادهایی که انجمن ها برگزار کردند، خط های اتصال انجمن ها با وزارت فرهنگ را برقرار کرد. در دیدار هایی که از جشنواره هنرهای تجسمی فجر کردم دریافتم که فرصتی تازه پدید آمده است.

صالحی افزود: هنرهای تجسمی چند مزیت مهم دارند؛ خلاقیت فردی ـ انفجاری در این هنرها و حضور اجتماعی آن، رابطه هنرهای تجسمی با اجتماع و حوادث و رویدادهای مهم را رقم می زند. خلاقیت در هنرهای تجسمی در خدمت مباحث اجتماعی هم از نظر سوژه و هم از نظر حمایت از جامعه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کشور ما پر از مسائل اجتماعی است گاهی این حوادث متراکم و انباشته است مثل سیل و گاهی هم آسیب های اجتماعی است، هنرمندان می توانند در حل مساله و کمتر کردن آلام جامعه کمک کنند. هنرهای تجسمی حوزه خاصی است که این ویژگی را دارد و با توجه به تنوع موضوع و قالب می تواند از زوایای مختلف به مسائل بپردازد.

صالحی در ادامه افزود: یکی از برنامه ها و اهداف در حوزه هنرهای تجسمی درگیر کردن کل ایران با هنر است. هنرهای تجسمی به انسجام اجتماعی کمک می کند و نخ تسبیح اسنجام اجتماعی جامعه ایران و نزدیکی اقوام و اقلیم هاست. این هنرها ظرفیت و مزیت های ویژه ای دارند که باید قومی تر بشوند و مجموعه های دیگر مانند مجموعه های دولتی و دولتمردان و همینطور فضای اجتماعی و سرمایه های اقتصادی را باید با ظرفیت هنرهای تجسمی آشنا کنیم.

وزیر فرهنگ گفت: نسبت حوزه های مختلف با هنرهای تجسمی باید روشن و قوی شود، حوزه گردشگری، حوزه های میان فرهنگی و شهرسازی باید ظرفیت و نسبت خود را با هنرهای تجسمی بازتعریف کند. این مساله باعث هم افزایی و هم فکری بیشتر می شود. مساله مهم این است که شما هنرمندان ماندگارید، مدیران و معاونان و وزارء می آیند و می روند، هنرمندان می مانند. همراهی وزارت فرهنگ و انجمن ها، با این هدف شکل می گیرد که ظرفیت هنرهای تجسمی بالاتر برود و این مساله باید در زمینه اقتصاد هنر نیز توانایی خود را نشان دهد.

در این نشست هادی مظفری، مدیر کل هنرهای تجسمی به رابطه انجمن های تخصصی هنری و اداره کل تجسمی اشاره کرد و گفت: واسپاری کارها به انجمن ها در سال ٩٧ مهم ترین کارما بود که با حمایت جناب وزیر انجام شد. سال گذشته یک میلیارد و ششصد میلیون تومان قرارداد با انجمن ها برای اجرای فعالیت های سالانه منعقد شد. انجمن هایی مانند گرافیک، هنرمندان سفالگر ،تصویر گران و... با شعار همه ایران، تهران نیست رویدادهای خود را در سراسر کشور برگزار کردند و در نظر داریم قرارداد با انجمن ها را تا مبلغ ٥ میلیارد تومان در سال ٩٨ افزایش دهیم.

در نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با روسای انجمن ها، فاطمه کرک آبادی رییس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک، محسن سلیمانی نایب رییس انجمن طراحان گرافیک، کیانوش غریب پور رییس انجمن تصویر گران، فرزاد فرجی رییس انجمن هنرمندان سفالگر، امیر راد رییس انجمن هنرمندان نقاش ایران، عباس مجیدی رییس انجمن هنرمندان مجسمه ساز حضور داشتند و یکی از خواسته های آنها در این نشست ایجاد و شکل گیری خانه هنرهای تجسمی و همچنین فضایی مشخص برای برگزاری دوسالانه ها و فعالیت های ملی و بین المللی در حوزه هنرهای تجسمی بود.

logo-samandehi