برپایی نمایشگاهی به مناسب بزرگداشت استاد بنان

روایت حامد شریفی از نمایشگاه « رویای هستی »



بمناسبت بزرگداشت استاد بنان در سالروز تولدشان، نمایشگاهی از آثار تصویرسازی حامد شریفی روز جمعه ششم اردیبهشت از ساعت 17 الی 21 در گالری فلاح زاده افتتاح گردید.

در این نمایشگاه حامد شریفی، هنرمند گرگانی، 17 اثر تصویر سازی که هرکدام تصویری است از خاطراتی که منتج به سرودن شعر و یا ساخته شدن آهنگ های ماندگار ایران زمین شده است را به نمایش گذاشد.

بخشی از عواید فروش آثار به خیریه دهش پور اختصاص یافته که برای تهیه دارو و درمان بیماران مبتلا به سرطان صرف می گردد و بخش دیگری از عواید این نمایشگاه برای کمک به آسیب دیدگان سیل اختصاص خواهد یافت.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

تصویرسازی ترانه های ماندگار و بررسی علل این ماندگاری

خاطرات اقوام با گذشت زمان شکل داستان ، شعر ، آواز ، موسیقی ، نقاشی و ... را به خود می گیرند و به پلی تبدیل می شوند که نسلهای یک قوم، نژاد، تفکر، ملیت یا مذهب را به هم پیوند می زنند.

مجموعه ای از شادیها، نیازها، دلهره ها و کمبودها در دل هنر وجود دارد که برگرفته از دغدغه انسانهاست. افراد می توانند بدون ترس و شرم خواسته های خود را به واسطه ترانه یا هر هنر دیگر فریاد بزنند و از این تخلیه احساس، لذت ببرند و به آرامش برسند.

در این آثار تلاش شده تا خاطراتی که موجبات نوشته شدن شعر، یا ساخته شدن آهنگ را فراهم می کند بازسازی شوند و با کنار هم قرار گرفتن زبانهای موسیقی، نقاشی و ادبیات، ترجمه این سه هنر به یکدیگر و ارائه آنها در کنار هم، وسعت ارتباط هنرمند و مخاطب بیشتر شود و به احساس لذت از نوستالژی، جستجو گری و احساس کشف و هم ذات پنداری بیانجامد.

با ارائه همزمان نقاشی و موسیقی مخاطب میان ترانه و تابلو نقاشی که از آن ترانه کشیده شده قرار می گیرد و با مقایسه و تجزیه و تحلیلی که ناخواسته درگیرش می شود به تفکر به مفاهیم جدید تر وعمیق تر می پردازد، سوالات بیشتری در ذهنش شکل می گیرد و به دنبال راه حلی برای آنها می گردد.

بزرگداشت هنرمندان شعرا، آهنگسازان، نوازندگان، خوانندگان، تصویرگران، سینماگران، نقاشان و... کسانی هستند که خاطرات (خوب یا بد) را به زیبا ترین شکل زنده نگاه می دارند و آرامش را به بیننده و شنونده هدیه می کنند. این رمز همیشه زنده بودن هنرمندان بزرگ است.

برای زنده بودن و بزرگ بودن نیاز است تا همیشه منزلت بزرگانمان را در خاطر داشته باشیم.

حامد شریفی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین هدف خود از برگزاری این نمایشگاه را چنین عنوان کرد:

هدفم به تصویر کشیدن ترانه هایی است که نتیجه تلاش شعرا ، آهنگسازان و خوانندگان بزرگ ایران است ، و اینکه تصویر این آواها و معانی چگونه می تواند باشد ، یا چه رابطه ای بین سرمستی و قانون مندی یک ترانه است و این دو چگونه کنار هم می نشینند و چگونه شنونده را با خود به هرسو می برند .

اول تنها آثاری را که ارتباط بیشتری با آنها برقرار می کردم به تصویر می کشیدم ، اما پس از مدتی ترجیح دادم تا تعداد بیشتری از آثار هر خواننده را کار کنم تا با آهنگسازی و اشعاری که کار می کند بیشتر آشنا شوم دوست داشتم بدانم آهنگساز زمان ساختن موسیقی چه احساسی داشته یا شاعر در چه حالی این شعر را سروده و این حالات عاطفی چگونه به خواننده ترانه انتقال پیدا کرده است ....

وی در رابطه با روند تکمیل پروژه خود توضیح داد:

این پروژه سه سال زمان برده ، اما تعداد آثار اجرا شده بیشتر از آثاری است که در این نمایشگاه می بینید .در این نمایشگاه تعداد 16 تابلوی تصویرسازی به نمایش در می آید که متوسط ابعاد 120 * 80 سانتیمتر است. آثار نگاهی نمادگرایانه به فرم ، رنگ و حرکت دارند و با توجه به تصویرسازی بودن آثار و وابستگی به متن ، داستان آثار را می توان احساس کرد.

این هنرمند در مورد مفهموم عنوان این نمایشگاه توضیح داد:

عنوان نمایشگاه « رویای هستی » نام دارد که نام یکی از ترانه هایی است که استاد بنان اجرا کرده اند ، و با توجه به اینکه نمایشگاه به احترام استاد بنان و همزمان تولد ایشان برپا می شود و همچنین زیبایی این اثر موجب شد تا این نام انتخاب شود .

شریفی ضمن تاکید بر اینکه طبیعتا علایق افراد را می توان در آثارشان دید، افزود:

ترکیب بندیهای نگارگریهای عهد صفوی، هندسه نقاشی های موندریان از طرفی با سیالیت آرت نوو و اسلیمی های ایرانی و تاش قلم ، تضاد بین رهایی و قانون مندی جزو درگیریهای تکنیکی من بود و از نظر تفکر قالب بر اثر ، سعی میکردم هماهنگی بین درونیاتم و دریافتهایی که از متن اشعار داشتم تعادل ایجاد کنم.

وی این مسیر از شناخت و کنکاش درونی در خود را اینگونه تعریف کرد:

در ابتدا قصد داشتم تا اشعار و دلنوشته هایی را که بصورت کتابچه ای نوشته و جمع آوری کرده بودم به تصویر بکشم . پس از به تصویر کشیدن چند اثر ادبیات و سپس موسیقی اشعاری که هنگام کار گوش میدادم نظرم را جلب کرد ، به گونه ای که ریتم ، سکوت ، حرکت ، نوسانهای آوایی و همچنین مفاهیم اشعار وارد خطها و رنگهای آثارم شدند .این حرکت شروعی است که نیاز به مطالعه بسیار دارد ، مطالعه و تجربه زمان ، مکان و نوع تفکر در تولید شدن شعر ، موسیقی و علت ارایه و نوع اجرای آن

شریفی در پایان افزود:

در 17 دی ماه 1396 اولین ارایه این مجموعه آثار به مناسبت زادروز استاد لطفی شکل گرفت ، و در این تاریخ 6 الی 11 اردیبهشت 1398 نمایشگاهی دیگر با همین تفکر جهت بزرگداشت استاد بنان در گالری فلاح زاده برپا می شود. این حرکت در مسیر شناخت هنرمندان بزرگ کشورم ادامه خواهد داشت .

نمایش آثار این هنرمند تا سه شنبه 10 اردیبهشت ماه از ساعت 16 الی 20 ادامه خواهد داشت و علاقمندان جهت بازدید از آثار می توانند به نشانی سعادت آباد، شمال میدان کاج، ابتدای خیابان دوازدهم، پلاک 43، طبقه دوم، واحد پنج مراجعه نمایند.

حامد شریفی متولد سال 1350 در گرگان

- نقاش ، تصویرساز و مدرس دانشگاه، دارای مدرک لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر و معماری یزد و فوق لیسانس تصویرسازی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
- 17 سال سابقه تدریس هنر در دانشگاه های تهران و گرگان
- 4 سال مدیر گروه هنر دانشگاه فنی و حرفه ای گرگان
- 4 سال همکاری با شرکت سینمایی حور تهران در تولید سریال انیمیشن سه بعدی به عنوان طراح صحنه، تصویرساز و کانسپت آرتیست
- 4 سال کارشناس هنر ، حوزه هنری استان گلستان
- 10 سال کارشناس هنری انجمن هنرهای تجسمی گلستان
- کسب مقامهای متعدد کشوری جشنواره های نقاشی، تصویرسازی، انیمیشن، مجسمه و کارتون
- 10 سال سابقه داوریهای مختلف جشنواره های کشوری به میزبانی استان گلستان
- برپایی نمایشگاه های متعدد انفرادی و مشترک در شهرهای گرگان، بابلسر، یزد، اصفهان، تهران، مشهد، عشق آباد
- شرکت در جشنواره های کارتون ایران، ترکیه، یونان، پرتغال، بلغارستان، رومانی، لهستان، برزیل، چین، آلمان
- مطالعه نمادهای نقوش ترکمن و تولید آثار نقاشی بر این مبنی، کاربرد آن بر نوآوری در طراحی و تصویرسازی فرش ترکمن و استفاده توسط شرکتهای فرش کشور
- اجرای تابلو های تصویرسازی از اشعار و دلنوشته های شخصی هنرمند
- کار مطالعاتی و اجرایی جهت تصویرسازی موسیقی سنتی و اشعار و ترانه های ایران

logo-samandehi