فاطمه کرکه آبادی: ۷۰ درصد دانشجویان گرافیک را زنان تشکیل می‌دهند

رییس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک: ۷۰ درصد دانشجویان گرافیک را زنان تشکیل می‌دهند اما از این میان تنها سهم کمی از زنان فرصت شغلی مناسب می‌یابند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، فاطمه کرک آبادی رئیس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران گفت: از سال ۱۹۹۵ روز طراحی از سوی سازمان جهانی دیزاین در جهان جشن گرفته می‌شود و تبع آن در ایران نیز به جای یک روز هفته‌ای با نام گرافیک داریم و به مناسبت برگزاری این هفته هر سال از هفتم تا ۱۳ اردیبهشت برنامه‌های متعددی در ایران برگزار می‌کنیم.


او افزود: ایکودی سازمان جهانی دیزاین امسال را به نام زنان نام‌گذاری کرده است. ایکودی با این نام‌گذاری برای نخستین بار زمینه‌ای را برای ارج نهادن و دیده شدن زنان طراح را در جای جای جهان فراهم کرده است.

این گرافیست ادامه داد: ما نیز در ایران در این هفته بخشی از تمرکز برنامه‌هایمان را برای زنان طراح گرافیک گذاشتیم و برای نخستین بار از سه زن طراح گرافیک که هر یک در یکی از شاخه‌های متنوع گرافیک فعالیت می‌کنند تقدیر کردیم. البته ما در این هفته برنامه‌هایمان را تنها معطوف به زنان نکردیم و برای طراحان گرافیک مرد نیز برنامه‌های متعددی ترتیب داده‌ایم.

وی افزود: با توجه به این که امسال ایکودی این هفته را به نام زنان نام گذاری کرده است از سوی انجمن نیز یک طراح زن زهرا پاشایی به عنوان دبیر این هفته انتخاب شد و او با پیشنهادات متعددی که برای برگزاری این هفته داد، در این هفته نه تنها در تهران بلکه در چند شهر ایران هفته گرافیک را جشن می‌گیریم و در کنار آن تلاش می‌کنیم با برگزاری نشست‌های به روز و تخصصی سطح اطلاعات طراحان گرافیک را افزایش دهیم.
او درباره اهمیت نام‌گذاری هفته‌ای به نام گرافیک و نقش آن در آگاهی جامعه نسبت به حرفه طراحان گرافیک گفت: سطح اطلاعات جامعه درباره برخی رشته‌ها هم‌چون گرافیک پایین است و نمی‌دانند گرافیک چه نقشی می‌تواند در زندگی آنها داشته باشد اما در مورد بسیاری از رشته‌ها و نقش آنها در جامعه اطلاعات دارند. مثلا همه می‌دانند اگر بیمار شوند باید نزد پزشک بروند اما بخش عمده‌ای از افراد جامعه مثلا نمی‌دانند که علایم و نشانه‌های راهنمایی و رانندگی توسط یک گرافیست طراحی شده و اگر این علایم از زندگی ما حذف شود چه هرج و مرجی در جامعه به‌وجود خواهد آمد. برگزاری این هفته در سطح عمومی کمک می‌کند تا مردم به اهمیت و نقش طراحان گرافیک در آسان شدن شرایط زندگی پی ببرند.

کرکه آبادی افزود: براساس آمار سازمان سنجش قریب به ۷۰ درصد دانشجویان رشته گرافیک را زنان تشکیل می‌دهند اما براساس آمار تنها درصد پاینی از این تعداد در این رشته فرصت شغلی مناسب می‌یابند.

او با اشاره به سهم زنان در انجمن صنفی طراحان گرافیک گفت: انجمن بیش از ۱۷۰۰ عضو دارد که از این میان تنها ۱۲۰۰ نفر آنها فعال هستند و در انجمن تنها ۴۰۰ طراح گرافیست زن داریم که توانسته‌اند به عنوان گرافیست فرصت شغلی پیدا کنند.

رییس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ادامه داد: با اینکه من هیچ اعتقادی مبنی بر این ندارم که رشته‌های هنری مردانه هستند یا زنانه، اما رشته گرافیک از جمله رشته‌هایی است که مردان بیشتر فرصت‌های شغلی آن را به خود اختصاص داده‌اند. هر چند که زنان گرافیست موفقی داریم که هر یک در یکی از شاخه‌های متنوع این رشته مشغول به فعالیت هستند.
او در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به نقش خانه هنرمندان در برگزاری هفته گرافیک گفت: خانه هنرمندان یکی از پایگاه‌های اصلی هنرمندان است که هر سال میزبان اصلی هفته گرافیک است.

logo-samandehi