حضور چهارده هنرمند ایرانی در دوسالانه ونیز

در پاویون ایران و نقاط دیگر جهان


پنجاه و هشتمین بینال هنر ونیز، بیست و یکم اریبهشت‌ماه مصادف با ۱۱ می ۲۰۱۹ در Fondaco Marcello شهر ونیز ایتالیا با عنوان "باشد که در زمانه ی جذابی زندگی کنی" آغاز به کار می‌کند. در این رویداد بین المللی سه هنرمند در پاویون ایران و با تلاش موسسه توسعه هنرهای تجسمی شرکت خواهند کرد و آثار یازده هنرمند ایرانی دیگر از مراکز هنری کشورهای دیگر در این رویداد به نمایش در خواهند آمد.

به گزارش گالری آنلاین، تاکنون کشور ایران در هشت دوره دوسالانه ونیز شرکت داشته است. حضور ایران در این بینال دو دوره پیش از انقلاب اسلامی و شش دوره آن پس از انقلاب اسلامی بوده است.
در این دوره "از بودن و سرودن" نام غرفه و نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران است که از صلح و ترسیم جهانی بهتر برای زندگی خواهد گفت. این عنوان بر اساس شعری از دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی که نشان از رویش و امید به آینده دارد، انتخاب شده است.

سه هنرمند ایرانی منتخب رضا لواسانی، سمیرا علیخانزاده و علی میر‌عظیمی هستند که توسط هیئت داوران متشکل از حسن سلطانی رییس دانشگاه هنر، محسن سلیمانی مدرس دانشگاه، فرح اصولی هنرمند، امیر سقراطی پژوهشگر، منتقد و هنرمند، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، علی بختیاری به عنوان کارشناس هنری و هادی مظفری (مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد) به عنوان کمیسیونر نمایشگاه، انتخاب شدند. معیارهای اصلی انتخاب هنرمندان، تابعیت و سکونت در ایران و توجه به استان‌ها و حضور نماینده بانوان هنرمند در این رویداد بوده است. همچنین رضا عابدینی طراح گرافیک پاویون ایران در این رویداد است.
به گفته هادی مظفری این سه هنرمند در رشته‌های مختلف با ستایش شکوه بودن و زمان، هویت و خاطره، واقعیت و رویا، هنر ایران را به نمایش خواهند گذاشت.

مظفری در مورد محل پاویون ایران توضیح داده است: محل پاویون در شهر ونیز توسط موسسه توسعه هنرهای معاصر به عنوان برگزارکننده نمایشگاه ایران پس از چندین ماه بررسی و کارشناسی انتخاب شد و با توجه به امکانات موجود در یکی از بهترین نقاط شهر ونیز و نزدیک به میدان مشهور "سن مارکو" غرفه ایران دایر می‌شود.

رضا لواسانی متولد ۱۳۴۱ تهران است. او هنرمندی‌ست که در مدیوم‌های گوناگونی فعالیت دارد و چیدمان "زندگی" را به ونیز پنجاه و هشتم می‌آورد. لواسانی ساخت چیدمان "زندگی" را در سال ۱۳۹۱ آغاز و بیش از سه سال روی اجزای‌ مختلف آن کار کرد. او تعمداً خمیر کاغذ را انتخاب کرده که هم آثار ارزشمندی از بزرگان هنر ایران با استفاده از مدیوم پاپیه ماشه آفریده شده و هم به طور عینی و نمادین بر مفهوم بازیافت تاکید دارد. این اثر هنری روایتی شعرگونه است درباره‌ شکوه و جلال زندگی و همچنین تصویری از گذشت زمان. شیوه‌ شگفت‌انگیز او در ارائه این اثر هنری، توصیف‌گر باور هنرمند به ارزشمندی زندگی‌ست که با امضای خاص او در زیبایی شناسی به نمایش درآمده است. "زندگی" بر نمایش‌وارگی مجسمه و چیدمان تاکید دارد.

سمیرا علیخانزاده متولد ۱۳۴۶ تهران و فارغ‌التحصیل رشته نقاشی است. علیخانزاده با نگاهی به آینده خاطرات گذشته را یادآور می‌شود بعد از اولین نمایشگاه آثار نقاشی خود، دیگر هیچ‌گاه نقاشی نکرد و توجهش را در تولیدات هنری به سمت "مدیوم جدید" برد، مدیومی که از زمانه‌ خود بود. عکس‌های خانوادگی را به عنوان ماده‌ خام کارهایش برگزید و با دست‌بردن در این تصاویر، ایده‌هایی درباره‌ی هویت و خاطرات را واکاوی کرد. با جدا کردن پرتره‌هایش از زمینه در عکس‌های قدیمی و قرار دادن آن‌ها روی توری فلزی، بیننده را به جستجوی روایتی تصویری به جای تنها نگاه‌ کردن به عکس سوق می‌دهد.

علی میرعظیمی هنرمند جوان، متولد ۱۳۶۳ در اصفهان زندگی و کار می‌کند. میرعظیمی با گذار و تجربه در مدیوم‌های مختلف مثل سینما، نوشتار، هنر‌های تجسمی و … آثار هنری روایت‌گونه‌ خود را می‌سازد. او با نگاهی به نارسایی‌های زبان و رویا، چیدمانی کنشگر آفریده که ایده‌ اصلی کار او مفهوم خواب و رویا، آموزش و مقایسه استعداد یادگیری زبان بین کودک انسان و "فنچ‌" نابالغ است.

علاوه بر هنرمندان ایرانی که از طریق موسسه توسعه هنرهای معاصر در پاویون ایران حضور خواهند داشت هنرمندان ایرانی دیگری از نقاط دیگر جهان آثارشان در دوسالانه ونیز به نمایش در خواهد آمد، ازجمله هنرمندانی که از طریق موسسه غیرانتفاعی « Parasol Unit » از لندن، با مدیریت بنیان‌گذارش زیبا اردلان به این رویداد خواهند رفت. این موسسه پانزدهمین سالگرد تاسیس خود را با معرفی آثار 9 هنرمند ایرانی، وای. زی.کامی (کامران یوسف زاده) ، فریده لاشایی، کوشنا نوابی، مرتضی احمدوند، نازگل انصاری نیا، سیا ارمجانی، میترا فراهانی، سهند حسامیان و نوید نور، در هنرستان عالی موسیقی (Conservatorio di Musica Benedetto Marcello) ونیز جشن می‌گیرد.

این نمایشگاه با عنوان The Spark is You و با پشتیبانی بنیاد Iran Heritage Foundation واقع در بریتانیا و Iran Society و همچنین بنیاد محمد افخمی مجموعه‌دار ایرانی، بطور همزمان با گشایش نمایشگاه لندن در ماه می برگزار می‌شود. این مجموعه با الهام از دو شاعر مطرح گوته و حافظ جمع آوری شده و اهداف برنامه شامل «احترام و درک متقابل بین فرهنگ‌ها و ملل مختلف است.»

به گفته اردلان: «کل نمایشگاه در مورد تحمل نظرات مخالف، پذیرا بودن آنها و گفتمان است... در مورد فرهنگ، و ارزش‌های انسانی .»
همچنین در پروژه ای مجزا، یک موزه‌دار با نام Janet Rady دو پیکره از جنس استیل را با ارتفاع چندمتری که توسط پیکره‌ساز ایرانی، مسعود اخوان‌جم ساخته شده، در باغ Marinaressa رونمایی خواهد کرد.

بیژن بصیری، هنرمند مطرح غرفه ایران در نمایشگاه 2017 نیز به طور مجزا یک پیکره عظیم‌الجثه ده متری برنزی را به نمایش‌ خواهد گذاشت.

logo-samandehi