گفت‌وگو با رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

گرافیک نیاز به فرهنگ‌سازی دارد!

رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بر این باور است که حوزه گرافیک بیش از هر موضوع دیگری نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

به گزارش گالری آنلاین، فاطمه کرکه‌آبادی، رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، در گفت‌وگو با ایسنا درباره لزوم داشتن نگاه ملی و فراگیر در عرصه هنرهای تجسمی، اظهار کرد: بیش از هر موضوع دیگری باید در حوزه گرافیک فرهنگ‌سازی کرد و سپس به سراغ دغدغه‌های دیگری همچون برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای هنری در استان‌های گوناگون کشور رفت.

او ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که گرافیک هنری نیست که پیشرفت آن صرفاً مربوط به هنرمند باشد. در واقع گرافیک با سفارش‌دهنده معنا پیدا می‌کند. بنابراین برای داشتن نگاه ملی به این عرصه و در پاسخ به این پرسش که چرا این رشته در سایر استان‌ها چندان جدی گرفته نمی‌شود باید دید که تا چه اندازه سفارش‌دهنده‌ها در شهرستان‌ها به این هنر توجه می‌کنند و آن را می‌شناسند.

این هنرمند گرافیست با تاکید بر اینکه باید درباره رشته گرافیک فرهنگ‌سازی شود، یادآور شد: البته این مشکل نه فقط در شهرستان‌ها، بلکه در تهران هم وجود دارد؛ به عنوان مثال از آن از آنجا که هنر گرافیک متریال عینی ندارد، زمان بردن کار، این تصور را برای سفارش‌دهنده ایجاد می‌کند که هیچ کاری انجام نمی‌شود و به همین خاطر هم برای زمانی که هنرمند صرف می‌کند، هزینه‌ای نمی‌پردازد.

کرکه‌آبادی گفت: به همین خاطر هم می‌گویم پیش از آنکه بخواهیم نگاه ملی و توسعه‌ای به برگزاری نمایشگاه‌های این حوزه داشته باشیم، باید به فکر فرهنگ‌سازی در عرصه گرافیک باشیم و اینگونه نیست که صرفاً با برگزاری چند نمایشگاه و رویداد هنری بتوان این مشکل را حل کرد. ما باید گرافیک را به ایران بشناسیم، فرهنگ‌سازی کنیم و سپس به برگزاری رویدادهای ملی و منطقه‌ای این حوزه بیاندیشیم.

رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که چقدر تلاش می‌شود در برنامه‌های این انجمن نگاه ملی وجود داشته باشد؟ توضیح داد: ما در اجرای برنامه‌های هفته گرافیک تلاش کردیم تا جایی که می‌شود در شهرستان‌ها نیز حضور پیدا کنیم و در همین راستا نیز در پنج استان دیگر همانند اصفهان، خوزستان و کرمانشاه نمایشگاه‌هایی برگزار شد.

او افزود: به طور کلی در انجمن صنفی دو رویداد بزرگ و اصلی هفته گرافیک و سرو نقره‌ای را داریم. نمایشگاه سرو نقره‌ای آثار اعضای انجمن در طول سال را نمایش می‌دهد. سرو نقره‌ای رویداد بزرگی است و برگزاری آن هزینه‌های سنگینی دارد و به همین خاطر هم شاید همه استان‌ها امکان برگزاری این نمایشگاه را نداشته باشند. از طرفی از آنجا که آثاری که در این نمایشگاه ارائه می‌شود واقعی هستند و امکان تکثیر ندارند، باید صبر کرد تا نمایشگاه تهران به پایان برسد و سپس در استان‌های دیگری که امکان و ظرفیت برگزاری نمایشگاه را دارند، برگزار شود.

logo-samandehi